Arbeidsreglement

Elke werkgever moet een arbeidsreglement opstellen bij het in dienst nemen van een medewerker.

Het arbeidsreglement legt de algemene voorwaarden vast en/of informeert de werknemers over de werkwijze en de organisatie van het werk in het bedrijf of de instelling waar hij tewerkgesteld wordt.

Elke werknemer moet een exemplaar ontvangen. Één exemplaar moet ook op een goed zichtbare plaats in het bedrijf opgehangen worden.

Je arbeidsreglement moet volgende elementen vermelden :

  • de werktijden, de uurroosters, de jaarlijkse vakantie en informatie over het aanvragen van verlofdagen,
  • de betaling van het loon,
  • de dwingende redenen die leiden tot onmiddellijk ontslag,
  • de te volgen procedure bij ziekte
  • …. 

Een nieuw arbeidsreglement of je arbeidsreglement updaten

Je hebt nog geen arbeidsreglement? Of jouw huidig arbeidsreglement gaat al een tijdje mee en het is nodig om dit eens te updaten? Onze experts kunnen je een oplossing op maat van jouw behoeften aanbieden.

Wat zijn de risico’s indien je geen volledig en up-to-date arbeidsreglement hebt?

De werkgever die geen geldig arbeidsreglement heeft opgemaakt of bepaalde verplichte bepalingen niet heeft opgenomen in zijn reglement, riskeert een administratieve boete tot 2000€ of zelfs een strafrechtelijke sanctie tot 4000€.

Je bent dus maar beter in orde met je arbeidsreglement voor de sociale inspectie binnenvalt.