Vorige

Je eigen zaak starten? Met deze tien toptips wordt het een succes!

19 november 2019 Starters

Tips voor je financiering … en nog veel meer! – door KBC.

Leestijd: Later lezen?

1. Ga na of je idee straf genoeg is om er je boterham mee te verdienen

Met een Business Model Canvas teken je de fundamenten van je onderneming uit en krijg je een betere kijk op je middelen en je sterke en zwakke punten. Het is bovendien de perfecte basis voor je businessplan. Een template met de handleiding van het Business Model Canvas vind je op kbc.be/starters.

2. Laat je inspireren door andere startende ondernemers

In de KBC-podcast ‘Startschot’ hoor je verhalen van echte starters en ontdek je hoe zij hun eigen zaak zijn gestart. Een KBC-expert zoomt nadien dieper in op hun verhaal. Wat doen deze starters goed? Wat zijn de valkuilen? En hoe ga je nu zelf aan de slag? Je hoort het allemaal!

3. Vraag raad aan mensen met kennis van zaken

Laat je adviseren door een goede boekhouder en onze bank- en verzekeringsexperts. Ze geven concrete antwoorden op je vragen en wijzen je de weg. Onze KBC-experts hebben goede contacten met accountants, revisoren en notarissen en brengen je snel in contact met de juiste mensen.

4. Hou je professionele en persoonlijke betaalverkeer gescheiden

Als ondernemer is het verstandig om je professionele en privéverrichtingen gescheiden te houden. Dat doe je heel eenvoudig met een zakelijke rekening. Zo hou je het overzichtelijk voor jou en je boekhouder. Maar ook de fiscus zal het appreciëren.

5. Bepaal de optimale financieringsmix voor je onderneming

In de opstartfase van je zaak zijn je eigen middelen vaak niet voldoende. Je zult dan nood hebben aan extra kapitaal, zoals een investeringskrediet. Maar ook op korte termijn kan een krediet interessant zijn. Met een kaskrediet kun je je zaak financiële ademruimte geven als je lang moet wachten op de betalingen van je klanten.

6. Ga na wat je nodig hebt om jezelf en je zaak te beschermen

Als ondernemer kun je jezelf en je zaak verzekeren tegen een aantal risico's. Zo vermijd je onverwachte kosten als het toch eens misgaat. In een aantal gevallen ben je zelfs wettelijk verplicht om een verzekering te nemen.

7. Bouw een netwerk uit

Voor een startende ondernemer is een groot netwerk ontzettend belangrijk. Ontdek dus zeker KBC Vindr. Op dat handige online platform koppelen we je via een intelligent algoritme aan je perfecte match in de ondernemerswereld.

8. Gebruik slimme tools

Er bestaan heel wat handige digitale hulpmiddelen om je administratie te vereenvoudigen. KBC Mobile is de meest gebruiksvriendelijke app waarmee je je professionele en persoonlijke bankzaken regelt. Maar onze app is veel meer dan enkel een betaaloplossing. Met KBC Mobile kun je ook parkeergeld betalen, maaltijdcheques bestellen en een bus- of treinkaartje kopen.

9. Schaaf je kennis bij, maar je hoeft geen expert te zijn in alles

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Daarom is het belangrijk om je sterktes en zwaktes te kennen en mee te zijn met nieuwe ontwikkelingen. Natuurlijk hoef je niet meteen alles onder de knie te hebben. Het belangrijkste is dat je al doende leert. Daarnaast kun je altijd extra cursussen volgen om bij te leren. KBC helpt je daarbij graag op weg.

10. Zet je eerste stappen in bijberoep

Een onderneming starten zonder je financiële stabiliteit op te geven? Test dan eerst hoe diep het water is en begin als zelfstandige in bijberoep.

KBC

Meer tips?

Check zeker kbc.be/starters. Je vindt er handige info over hoe je je het beste kunt voorbereiden op een succesvolle start. Of laat je inspireren door andere startende ondernemers en beluister hun verhalen via onze podcast “Startschot” op Spotify en Apple Podcasts.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Heb jij al een goed uitgewerkt financieel plan voor de start van je zaak?
Starters

Heb jij al een goed uitgewerkt financieel plan voor de start van je zaak?

24 februari 2020 Nicolas Pevenage

Om je te helpen in je zoektocht naar informatie over financiële planning, lanceert Acerta de Netto Planner. Met deze online tool ontdek je de relatie tussen je inkomsten, je uitgaven en de financiering daarvan en hoeveel je netto uiteindelijk zal overhouden.

Lees meer
Opening nieuw kantoor in Brussel
Starters

Opening nieuw kantoor in Brussel

16 december 2019

Op 16 december opent het gloednieuwe Acerta-kantoor op de Louizalaan 123 A in Brussel. Naast het kantoor op de Heizel in het noorden van Brussel, zijn we nu ook in het zuiden van de stad bereikbaar.

Lees meer
Maak kennis met chatbot Cas
Starters

Maak kennis met chatbot Cas

11 december 2019 Christine Festjens

Startende zelfstandigen hebben nood aan toegankelijke informatie, bij voorkeur op elk uur van de dag. Daarom lanceerde Acerta een chatbot op het startersplatform ikwilstarten.be. Maak kennis met chatbot Cas!

Lees meer