Vorige

Opstartformaliteiten? Dat is Chinees voor mij!

26 oktober 2018 Starters

Nog even doorbijten voor de eindexamens. Je ziet de startblokken voor je professioneel leven al klaar staan. Misschien twijfel je nog of je echt start als zelfstandige of niet… geen probleem.

Bij Acerta kan je je laten preregistreren, je bent nog geen officiële klant, maar wij laten je weten wanneer je je inschrijving het best doet en welke stappen je onderneemt om dit foutloos te laten verlopen. De lijst van vrij beroepen is lang en de regels en voorwaarden kunnen verschillen van beroep tot beroep. Als voorbereiding vind je enkele aandachtpunten in een notendop.

Leestijd: Later lezen?

De voorbereiding

Voor je naar het ondernemingsloket gaat, kan je best deze 3 zaken in orde maken:

  1. Aanvraag erkenning bij de Orde of het Instituut Voor een grote groep van vrij beroepen is het nodig om eerst je erkenning bij de orde of instituut aan te vragen. Hieronder enkele voorbeelden.

Door je alvast te laten preregistreren, laat Acerta je weten wat je in orde moet maken.

  1. Juridische vorm: ga ik voor flexibiliteit of voor meer zekerheid?

Als zelfstandige vrij beroeper heb je een burgerlijk karakter en meestal kiest men dan ook voor een burgerlijke vennootschap. Je kan ook opstarten als eenmanszaak, je bent dan van niemand anders afhankelijk, maar je aansprakelijkheid is groter. Afhankelijk van je keuze zijn er andere administratieve verplichtingen. Wil je meer te weten komen over de juiste juridische vorm lees dan onze blog van ikwilstarten.be

  1. Openen van een zakelijke bankrekening

De administratieve opstart

Nu heb je alles bij de hand om naar het ondernemingsloket te gaan of je online in te schrijven als zelfstandige. Hou je rijksregisternummer bij de hand.

  1. Inschrijving bij Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) Via het ondernemingsloket vraag je een ondernemingsnummer aan, dit unieke nummer kan je vergelijken met het rijksregisternummer van je bedrijf, alle informatie over je bedrijf is daar gebundeld.
  • Je eerste inschrijving, als vrij beroeper en niet-handelaar, is gratis. Niet-handelaars zijn bijvoorbeeld arts, advocaat, vroedvrouw,… Bijkomend goed nieuws is dat je dan geen basiskennis bedrijfsbeheer moet bewijzen.
  • Start je bijvoorbeeld op als vastgoedmakelaar, dan ben je wel een handelaar, je inschrijving is niet gratis en je moet tot 1/09/2018 je basiskennis bedrijfsbeheer aantonen. Dit kan je doen aan de hand van je diploma of van een attest bedrijfsbeheer.

Het is niet steeds duidelijk of je als vrij beroeper handelaar bent of niet. Acerta kan je hierbij helpen.

  1. BTW-registratie De meeste vrij beroepen zijn niet btw-plichtig, vraag aan je boekhouder of jij al dan niet btw-plichtig bent. Je btw-nummer is eigenlijk je ondernemingsnummer dat geactiveerd wordt bij de btw-registratie. Je kan dit onmiddellijk bij het ondernemingsloket aanvragen, zo moet jij je niet meer verplaatsen!
  2. Aansluiting sociaal verzekeringsfonds Als zelfstandige betaal je per kwartaal een sociale bijdrage aan een sociaal verzekeringsfonds, deze vormt de schakel tussen jou, als zelfstandige, en de overheid. Je bouwt hiermee je sociale rechten op, zoals het recht op pensioen, kinderbijslag, gezondheidszorg. Nog goed nieuws! Bij je inschrijving aan het ondernemingsloket kan je onmiddellijk ook je aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds in orde brengen. Alles gaat in één keer: eenvoudig en snel.
  3. Je verwittigt je mutualiteit dat je een zelfstandig statuut hebt vanaf de datum van opstart. Dit geldt niet als je opstart in bijberoep, dan wordt je sociaal statuut nog geregeld door je werkgever.

Maar “first things first”, een diploma is sowieso noodzakelijk om te starten. Laat simpelweg je e-mailadres of telefoonnummer achter en geef aan wat je toekomstige beroep wordt, vervolgens neemt Acerta op het juiste moment, na je examens, contact met jou op, zodat jij je nu volop kan concentreren op je examenstof. Veel succes met je examens!

Deel dit artikel