Vorige

Zo blijven je eerste medewerkers tevreden

23 november 2018 Starters

Als starter de juiste werknemer vinden is een hele opgave. Haar of hem laten meegroeien in het bedrijf is nog veel moeilijker … Denk vanaf het begin goed na hoe je dit aanpakt, ook als je nu nog geen mensen in dienst hebt. 
– door Sodexo.

Leestijd: Later lezen?

Ga voor talentvol personeel en duurzame oplossingen

Een marktconform salaris is tegenwoordig de basis om nieuw talent aan te trekken. Daarnaast blijken ook extralegale voordelen een doeltreffende methode om goede medewerkers binnen te halen en te behouden.

Uit onderzoek blijkt ook dat oog voor het welzijn van werknemers en een inspirerend werknemersbeleid zichzelf terugbetalen. Meer nog, ze kunnen leiden tot 40% lagere rekruteringskosten. Want tevreden werknemers vertrekken niet. En nieuwe aanwervingen zijn doorgaans geld- en tijdrovend.

Door het juiste profiel aan te trekken en een goede band met je huidig personeel op te bouwen bespaar je dus heel wat kosten.

Klinkt logisch, maar hoe pak je dit praktisch aan? Simpel: werknemers willen zich gewaardeerd voelen. Waardering zorgt ervoor dat mensen trots zijn op hun job, beter presteren en langer bij dezelfde werkgever blijven. Beloon ze dus! Waardering en een goed beloningssysteem zorgen ook nog eens voor minder afwezigheden.

Sodexo heeft een hele ‘chequelist’ om je werknemers te belonen en te motiveren. Daaronder vallen bijvoorbeeld de bekende maaltijdcheque (Lunch Pass®), de ecocheque (Eco Pass®), cadeaucheque (Cadeau Pass®) en de sport-en cultuurcheque (Sport&Culture Pass®). Meer info hierover vind je op chequelist.be.

Boost je aantrekkingskracht

  • Optimaliseer de lonen en bied een competitief salarispakket zonder je kosten te verhogen.
  • Verbeter het evenwicht tussen werk en privé door het welzijn van je werknemers te verbeteren.
  • Creëer een stabiele omgeving voor je personeel en behoud je sterkste werkkrachten.

Start nu met een uitgekiend benefitsplan. Duurzaam en toekomstgericht.

Als startend vennootschap, kan je maar beter meteen een benefitsplan hebben klaarliggen. Met zo’n plan bespaar je heel wat tijd en kosten en kan je je bij een aanwerving volop concentreren op de juiste kandidaat.

Trouwens, een benefitsplan kan je ook gebruiken om jezelf te belonen. Je kan als zaakvoerder namelijk ook zelf genieten van extralegale voordelen, op voorwaarde dat je een vennootschap hebt. Zo optimaliseer je ook je eigen loon!

Wist je trouwens dat extralegale voordelen mee kunnen evolueren met jouw bedrijf? Zo kan je bijvoorbeeld beginnen met het bieden van maaltijdcheques en beslissen om later over te stappen naar een uitgebreider pakket extralegale voordelen. Of je bepaalt zelf de startwaarde van elk voordeel en beslist wanneer je die doet toenemen. De mogelijkheden zijn divers en je kan ze laten aansluiten op de behoeften van je bedrijf.

Een kleine berekening:

Stel: je werknemer werkt 220 dagen op jaarbasis. Voor elke werkdag geef je een maaltijdcheque van 8 euro, waarvan een deel persoonlijke bijdrage (1,09 euro).

8 - 1,09 = 6,91 euro

6,91 euro x 220 = 1.520 euro zonder lasten voor je onderneming, noch voor jezelf.

Bovendien is er een belastingaftrek van 2 euro per cheque per dag, dus tot 440 euro verlaging van je nettowinst voor belastingen.

Sodexo gaat voor future proof

Sodexo werkt volop aan nieuwe digitale diensten en volgt de wereldwijde trends op de voet. Door regelmatig samen te werken met jonge bedrijven reageert het op de nieuwe en veranderende behoeften van ondernemingen en garandeert het een op de toekomst gerichte aanpak: future proof.

Mede daarom heeft Sodexo een investeringsfonds van 50 miljoen opgericht voor het ondersteunen van zogenaamde “disruptieve ideeën”.  Via deze corporate venture combineert Sodexo haar ervaring, netwerk en know-how met de spitsvondigheid en snelheid van start-ups.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Waarom je startplan ook een vakantieplan moet hebben
Starters

Waarom je startplan ook een vakantieplan moet hebben

05 juli 2022 Els Schellens

Een lange vakantie aan het strand of in de bergen, voor de meeste startende zelfstandigen is dat niet de realiteit. Over het volledige eerste jaar nemen zelfstandigen gemiddeld 15 dagen vrij, minder dus dan het minimum van 20 wettelijke vakantiedagen van voltijdse werknemers. Nochtans is het belangrijk dat startende zelfstandigen ook voldoende ment...

Lees meer
Starterskorting: korting op de sociale bijdrage voor starters
Starters

Starterskorting: korting op de sociale bijdrage voor starters

22 april 2022 Mieke Bruyninckx

Sinds 1 april 2018 kan elke startende zelfstandige in hoofdberoep, voor de eerste 4 kwartalen, een beroep doen op de starterskorting voor de sociale bijdragen. Lees hier wat dat voor jou kan betekenen.

Lees meer
10 tips voor startende zelfstandigen
Starters

10 tips voor startende zelfstandigen

30 maart 2022

Droom jij ervan om ondernemer te worden en je eigen zaak te starten? Met deze 10 tips helpen de experten van Acerta je op weg.

Lees meer