Vorige

Zo blijven je eerste medewerkers tevreden medewerkers

23 november 2018 Starters

Als starter de juiste werknemer vinden is een hele opgave. Haar of hem laten meegroeien in het bedrijf is nog veel moeilijker … Denk vanaf het begin goed na hoe je dit aanpakt, ook als je nu nog geen mensen in dienst hebt.

Leestijd: Later lezen?

Ga voor talentvol personeel en duurzame oplossingen

Een marktconform salaris is tegenwoordig de basis om nieuw talent aan te trekken. Daarnaast blijken ook extralegale voordelen een doeltreffende methode om goede medewerkers binnen te halen en te behouden.

Uit onderzoek blijkt ook dat oog voor het welzijn van werknemers en een inspirerend werknemersbeleid zichzelf terugbetalen. Meer nog, ze kunnen leiden tot 40% lagere rekruteringskosten. Want tevreden werknemers vertrekken niet. En nieuwe aanwervingen zijn doorgaans geld- en tijdrovend.

Door het juiste profiel aan te trekken en een goede band met je huidig personeel op te bouwen bespaar je dus heel wat kosten.

Klinkt logisch, maar hoe pak je dit praktisch aan? Simpel: werknemers willen zich gewaardeerd voelen. Waardering zorgt ervoor dat mensen trots zijn op hun job, beter presteren en langer bij dezelfde werkgever blijven. Beloon ze dus! Waardering en een goed beloningssysteem zorgen ook nog eens voor minder absenteïsme.

Sodexo heeft een hele ‘chequelist’ om je werknemers te belonen en te motiveren. Daaronder vallen bijvoorbeeld de bekende maaltijdcheque (Lunch Pass®), de ecocheque (Eco Pass®), cadeaucheque (Cadeau Pass®) en de sport-en cultuurcheque (Sport&Culture Pass®). Meer info hierover vind je op chequelist.be.

Boost je aantrekkingskracht

  • Optimaliseer de lonen en bied een competitief salarispakket zonder je kosten te verhogen.
  • Verbeter het evenwicht tussen werk en privé door het welzijn van je werknemers te verbeteren.
  • Creëer een stabiele omgeving voor je personeel en behoud je sterkste werkkrachten

Start nu met een uitgekiend benefitsplan. Duurzaam en toekomstgericht.

Als startend vennootschap, kan je maar beter meteen een benefitsplan hebben klaarliggen. Met zo’n plan bespaar je heel wat tijd en kosten en kan je je bij een aanwerving volop concentreren op de juiste kandidaat.

Trouwens, een benefitsplan kan je ook gebruiken om jezelf te belonen. Je kan als zaakvoerder namelijk ook zelf genieten van extralegale voordelen, op voorwaarde dat je een vennootschap hebt. Zo optimaliseer je ook je eigen loon!

Wist je trouwens dat extralegale voordelen mee kunnen evolueren met jouw bedrijf? Zo kan je bijvoorbeeld beginnen met het bieden van maaltijdcheques en beslissen om later over te stappen naar een uitgebreider pakket extralegale voordelen. Of je bepaalt zelf de startwaarde van elk voordeel en beslist wanneer je die doet toenemen. De mogelijkheden zijn divers en kan je doen aansluiten op de behoeften van je bedrijf.

Een kleine berekening:

Stel: je werknemer werkt 220 dagen op jaarbasis. Voor elke werkdag geef je een maaltijdcheque van €8 euro, waarvan een deel persoonlijke bijdrage ( €1,09).

€8 - €1,09= €6,91

€6,91 * 220= €1520,- zonder lasten noch voor je onderneming, noch voor jezelf*

Bovendien is er een belastingaftrek van €2,- per cheque per dag, dus tot €440 verlaging van je nettowinst voor belastingen.

Sodexo gaat voor future proof

Sodexo werkt volop aan nieuwe digitale diensten en volgt de wereldwijde trends op de voet. Door regelmatig samen te werken met jonge bedrijven reageert het op de nieuwe en veranderende behoeften van ondernemingen en garandeert het een op de toekomst gerichte aanpak: future proof.

Mede daarom heeft Sodexo een investeringsfonds van 50 miljoen opgericht voor het ondersteunen van zogenaamde “disruptieve ideeën”.  Via deze corporate venture combineert Sodexo haar ervaring, netwerk en know-how met de spitsvondigheid en snelheid van start-ups.

Deel dit artikel