3 tips van HR directors voor jouw relanceplan
Ondernemingen zijn druk bezig met de heropstart van hun bedrijfsactiviteiten. Maar hoe bereid je het best de relance voor?
Tijdens een online paneldebat hebben verschillende HR directors van gedachten gewisseld:
- Bart Lambrechts, People Director bij Carglass
- Karin Van Roy, Chief HR Officer bij Arvesta
- Miranda Vankerk, Zakelijk directeur bij BBL
- Hilde Janssens, Chief HR Officer by Xylos
- Piet Brys, HR Director bij Idewe
Tip 1: communiceer en creëer betrokkenheid
Wist je dat, volgens de zelfdeterminatietheorie, we allemaal drie essentiële psychologische basisbehoeften hebben? Deze basisbehoeften zijn: autonomie, betrokkenheid en competentie. Het is geen verrassing dat HR directors op betrokkenheid focussen in deze onzekere tijden: door de coronamaatregelen moeten we immers allemaal afstand van elkaar houden. Maar hoe creëer je betrokkenheid op afstand? Volgens HR Directors speelt communicatie een essentiële rol.
Hilde Janssens (Xylos), meent bijvoorbeeld dat het belangrijk is om initiatieven op te zetten om medewerkers te betrekken bij de organisatie. Maar ze geeft ook aan dat het momenteel best wel intensief werk is om die connecties te blijven onderhouden, zeker wanneer dat op een louter digitale manier moet gebeuren.
Bart Lambrechts (Carglass) benadrukt ook het belang van communicatie en het creëren van betrokkenheid bij medewerkers die tijdelijk werkloos zijn. Regelmatig en duidelijk communiceren is de boodschap. Leg bijvoorbeeld goed uit wat er verwacht wordt bij de heropstart én waarom bepaalde beslissingen genomen worden .
Er hoeft trouwens niet enkel ‘topdown’ gecommuniceerd worden. Miranda Vankerk (BBL) geeft aan dat zij snel overgeschakeld zijn naar ‘bottom-up’ communicatie, waarbij hun medewerkers ook zelf input kunnen geven. Welke opdrachten hebben ze? Is het mogelijk om die opdrachten van thuis uit te doen? Welke opdrachten kunnen uitgesteld worden?
Bovendien waren de HR Directors het met elkaar eens dat, naast communicatiemomenten met het team, er ook ruimte moet zijn voor individuele gesprekken. En dat brengt ons meteen bij de volgende tip.
Tip 2: Voorzie een relanceplan op maat van de medewerker
Ruimte voor individuele gesprekken is belangrijk, want dan weet je wat er leeft op de ‘werkvloer’. Uit het paneldebat blijkt dat bedrijven verschillende doelgroepen binnen hun personeelsbestand hebben afgebakend voor de heropstart.
Hilde Janssens (Xylos) geeft bijvoorbeeld aan dat ze drie grote groepen hebben afgebakend: (1) medewerkers die bij klanten op bezoek gaan, (2) medewerkers op kantoor en (3) medewerkers met kinderen. Elke groep krijgt een aparte benadering en begeleiding.
Ook bij Idewe zijn er bijzondere afspraken gemaakt. Piet Bryse legt uit dat thuiswerken in combinatie met kinderen normaal niet mag, maar nu wél toegestaan is. Ook tijdsonafhankelijk werken wordt in deze uitzonderlijke situatie toegestaan.
Tip 3: Verwelkom je medewerkers bij ‘het nieuwe normaal’
Je bedrijf vóór de lockdown zal waarschijnlijk niet meer hetzelfde zijn ná de lockdown. Dat is toch de mening van Karin Van Roy (Arvesta). Volgens haar zullen werkgevers terug aan onboarding moeten doen, zodat ze hun medewerkers kunnen verwelkomen bij het ‘nieuwe’ bedrijf. Want volgens haar, gaan de mensen snel terug naar hun ‘oude gewoontes’ grijpen en zal de werkgever een belangrijke rol hebben om de teams aan te sturen en nieuwe systemen op te zetten.
Neem een vliegende herstart met het relance plan van Acerta
In het Relance Plan van Acerta vind je:
- Tools, support en advies om je personeelsbeleid toekomstgericht te organiseren.
- Diensten en advies om je hr-afdeling te optimaliseren, te besparen op je personeelskosten, veilig te werken en je medewerkers te motiveren.
Bekijk het Relance Plan van Acerta
Geschreven door Yves Plees
Director Acerta Consult