Vorige

3 tips van HR directors voor jouw relanceplan

27 mei 2020 Yves Plees Werkgevers

Ondernemingen zijn druk bezig met de heropstart van hun bedrijfsactiviteiten. Maar hoe bereid je het best de relance voor?

    Leestijd: Later lezen?

    Tijdens een online paneldebat hebben verschillende HR directors van gedachten gewisseld:

    • Bart Lambrechts, People Director bij Carglass
    • Karin Van Roy, Chief HR Officer bij Arvesta
    • Miranda Vankerk, Zakelijk directeur bij BBL
    • Hilde Janssens, Chief HR Officer by Xylos
    • Piet Brys, HR Director bij Idewe

    Tip 1: communiceer en creëer betrokkenheid

    Wist je dat, volgens de zelfdeterminatietheorie, we allemaal drie essentiële psychologische basisbehoeften hebben? Deze basisbehoeften zijn: autonomie, betrokkenheid en competentie. Het is geen verrassing dat HR directors op betrokkenheid focussen in deze onzekere tijden: door de coronamaatregelen moeten we immers allemaal afstand van elkaar houden. Maar hoe creëer je betrokkenheid op afstand? Volgens HR Directors speelt communicatie een essentiële rol.

    Hilde Janssens (Xylos), meent bijvoorbeeld dat het belangrijk is om initiatieven op te zetten om medewerkers te betrekken bij de organisatie. Maar ze geeft ook aan dat het momenteel best wel intensief werk is om die connecties te blijven onderhouden, zeker wanneer dat op een louter digitale manier moet gebeuren.

    Bart Lambrechts (Carglass) benadrukt ook het belang van communicatie en het creëren van betrokkenheid bij medewerkers die tijdelijk werkloos zijn. Regelmatig en duidelijk communiceren is de boodschap. Leg bijvoorbeeld goed uit wat er verwacht wordt bij de heropstart én waarom bepaalde beslissingen genomen worden .

    Er hoeft trouwens niet enkel ‘topdown’ gecommuniceerd worden. Miranda Vankerk (BBL) geeft aan dat zij snel overgeschakeld zijn naar ‘bottom-up’ communicatie, waarbij hun medewerkers ook zelf input kunnen geven. Welke opdrachten hebben ze? Is het mogelijk om die opdrachten van thuis uit te doen? Welke opdrachten kunnen uitgesteld worden?

    Bovendien waren de HR Directors het met elkaar eens dat, naast communicatiemomenten met het team, er ook ruimte moet zijn voor individuele gesprekken. En dat brengt ons meteen bij de volgende tip.

    Tip 2: Voorzie een relanceplan op maat van de medewerker

    Ruimte voor individuele gesprekken is belangrijk, want dan weet je wat er leeft op de ‘werkvloer’. Uit het paneldebat blijkt dat bedrijven verschillende doelgroepen binnen hun personeelsbestand hebben afgebakend voor de heropstart.

    Hilde Janssens (Xylos) geeft bijvoorbeeld aan dat ze drie grote groepen hebben afgebakend: (1) medewerkers die bij klanten op bezoek gaan, (2) medewerkers op kantoor en (3) medewerkers met kinderen. Elke groep krijgt een aparte benadering en begeleiding.

    Ook bij Idewe zijn er bijzondere afspraken gemaakt. Piet Bryse legt uit dat thuiswerken in combinatie met kinderen normaal niet mag, maar nu wél toegestaan is. Ook tijdsonafhankelijk werken wordt  in deze uitzonderlijke situatie toegestaan.

    Tip 3: Verwelkom je medewerkers bij ‘het nieuwe normaal’

    Je bedrijf vóór de lockdown zal waarschijnlijk niet meer hetzelfde zijn ná de lockdown. Dat is toch de mening van Karin Van Roy (Arvesta). Volgens haar zullen werkgevers terug aan onboarding moeten doen, zodat ze hun medewerkers kunnen verwelkomen bij het ‘nieuwe’ bedrijf. Want volgens haar, gaan de mensen snel terug naar hun ‘oude gewoontes’ grijpen en zal de werkgever een belangrijke rol hebben om de teams aan te sturen en nieuwe systemen op te zetten.

    Neem een vliegende herstart met het relance plan van Acerta

    In het Relance Plan van Acerta vind je:

    • Tools, support en advies om je personeelsbeleid toekomstgericht te organiseren.
    • Diensten en advies om je hr-afdeling te optimaliseren, te besparen op je personeelskosten, veilig te werken en je medewerkers te motiveren.
    Bekijk het Relance Plan van Acerta

    Deel dit artikel

    Acerta_Yves_Plees.png

    Geschreven door Yves Plees

    Director Acerta Consult

    Gerelateerde artikels

    Overlegcomité 19 juli: wat is de impact voor bedrijven?
    Werkgevers

    Overlegcomité 19 juli: wat is de impact voor bedrijven?

    20 juli 2021 Ellen Van Grunderbeek

    Het overlegcomité zat op 19 juli opnieuw samen om de coronamaatregelen te bespreken. Wat werd er beslist? En hebben die beslissingen een impact op bedrijven? Acerta geeft een overzicht.

    Lees meer
    Update Generieke Gids: nieuwe richtlijnen voor bedrijven
    Werkgevers

    Update Generieke Gids: nieuwe richtlijnen voor bedrijven

    16 juli 2021 Miet Vanhegen

    Op 14 juli werd de nieuwe versie van de Generieke Gids gepubliceerd. Door de gewijzigde overheidsmaatregelen, was de vorige versie van de Generieke Gids aan wijziging toe.

    Lees meer
    Tijdelijke werkloosheid daalt, arbeidskrapte laat zich voelen
    Werkgevers

    Tijdelijke werkloosheid daalt, arbeidskrapte laat zich voelen

    15 juli 2021 Dirk Vanderhoydonck

    Het systeem van tijdelijke werkloosheid heeft organisaties geholpen om een moeilijke periode te overbruggen, maar ondertussen worden bedrijven opnieuw geconfronteerd met de schaarste aan talent op de arbeidsmarkt.

    Lees meer