Vorige

3 tips van HR directors voor jouw relanceplan

27 mei 2020 Yves Plees Werkgevers

Ondernemingen zijn druk bezig met de heropstart van hun bedrijfsactiviteiten. Maar hoe bereid je het best de relance voor?

    Leestijd: Later lezen?

    Tijdens een online paneldebat hebben verschillende HR directors van gedachten gewisseld:

    • Bart Lambrechts, People Director bij Carglass
    • Karin Van Roy, Chief HR Officer bij Arvesta
    • Miranda Vankerk, Zakelijk directeur bij BBL
    • Hilde Janssens, Chief HR Officer by Xylos
    • Piet Brys, HR Director bij Idewe

    Tip 1: communiceer en creëer betrokkenheid

    Wist je dat, volgens de zelfdeterminatietheorie, we allemaal drie essentiële psychologische basisbehoeften hebben? Deze basisbehoeften zijn: autonomie, betrokkenheid en competentie. Het is geen verrassing dat HR directors op betrokkenheid focussen in deze onzekere tijden: door de coronamaatregelen moeten we immers allemaal afstand van elkaar houden. Maar hoe creëer je betrokkenheid op afstand? Volgens HR Directors speelt communicatie een essentiële rol.

    Hilde Janssens (Xylos), meent bijvoorbeeld dat het belangrijk is om initiatieven op te zetten om medewerkers te betrekken bij de organisatie. Maar ze geeft ook aan dat het momenteel best wel intensief werk is om die connecties te blijven onderhouden, zeker wanneer dat op een louter digitale manier moet gebeuren.

    Bart Lambrechts (Carglass) benadrukt ook het belang van communicatie en het creëren van betrokkenheid bij medewerkers die tijdelijk werkloos zijn. Regelmatig en duidelijk communiceren is de boodschap. Leg bijvoorbeeld goed uit wat er verwacht wordt bij de heropstart én waarom bepaalde beslissingen genomen worden .

    Er hoeft trouwens niet enkel ‘topdown’ gecommuniceerd worden. Miranda Vankerk (BBL) geeft aan dat zij snel overgeschakeld zijn naar ‘bottom-up’ communicatie, waarbij hun medewerkers ook zelf input kunnen geven. Welke opdrachten hebben ze? Is het mogelijk om die opdrachten van thuis uit te doen? Welke opdrachten kunnen uitgesteld worden?

    Bovendien waren de HR Directors het met elkaar eens dat, naast communicatiemomenten met het team, er ook ruimte moet zijn voor individuele gesprekken. En dat brengt ons meteen bij de volgende tip.

    Tip 2: Voorzie een relanceplan op maat van de medewerker

    Ruimte voor individuele gesprekken is belangrijk, want dan weet je wat er leeft op de ‘werkvloer’. Uit het paneldebat blijkt dat bedrijven verschillende doelgroepen binnen hun personeelsbestand hebben afgebakend voor de heropstart.

    Hilde Janssens (Xylos) geeft bijvoorbeeld aan dat ze drie grote groepen hebben afgebakend: (1) medewerkers die bij klanten op bezoek gaan, (2) medewerkers op kantoor en (3) medewerkers met kinderen. Elke groep krijgt een aparte benadering en begeleiding.

    Ook bij Idewe zijn er bijzondere afspraken gemaakt. Piet Bryse legt uit dat thuiswerken in combinatie met kinderen normaal niet mag, maar nu wél toegestaan is. Ook tijdsonafhankelijk werken wordt  in deze uitzonderlijke situatie toegestaan.

    Tip 3: Verwelkom je medewerkers bij ‘het nieuwe normaal’

    Je bedrijf vóór de lockdown zal waarschijnlijk niet meer hetzelfde zijn ná de lockdown. Dat is toch de mening van Karin Van Roy (Arvesta). Volgens haar zullen werkgevers terug aan onboarding moeten doen, zodat ze hun medewerkers kunnen verwelkomen bij het ‘nieuwe’ bedrijf. Want volgens haar, gaan de mensen snel terug naar hun ‘oude gewoontes’ grijpen en zal de werkgever een belangrijke rol hebben om de teams aan te sturen en nieuwe systemen op te zetten.

    Neem een vliegende herstart met het relance plan van Acerta

    In het Relance Plan van Acerta vind je:

    • Tools, support en advies om je personeelsbeleid toekomstgericht te organiseren.
    • Diensten en advies om je hr-afdeling te optimaliseren, te besparen op je personeelskosten, veilig te werken en je medewerkers te motiveren.
    Bekijk het Relance Plan van Acerta

    Deel dit artikel

    Acerta_Yves_Plees.png

    Geschreven door Yves Plees

    Director Acerta Consult

    Gerelateerde artikels

    Versoepelde procedure voor tijdelijke werkloosheid eindigt binnenkort
    Werkgevers

    Versoepelde procedure voor tijdelijke werkloosheid eindigt binnenkort

    02 juni 2022 Nele Mertens

    De versoepelde procedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht wordt binnenkort stopgezet. De procedure werd initieel ingevoerd vanwege de coronapandemie, en werd later uitgebreid vanwege de watersnood en het conflict in Oekraïne.

    Lees meer
    Vaarwel verplicht thuiswerk. Welke regels zijn er (nog) van toepassing?
    Werkgevers

    Vaarwel verplicht thuiswerk. Welke regels zijn er (nog) van toepassing?

    07 maart 2022 Ellen Van Grunderbeek

    We nemen afscheid van het coronatelewerk, je medewerkers hoeven dus niet meer verplicht te telewerken. Welke andere spelregels zijn wel/niet van toepassing met code geel? We geven je een overzicht.

    Lees meer
    Terug (meer) naar kantoor
    Werkgevers

    Terug (meer) naar kantoor

    15 februari 2022 Ellen Van Grunderbeek

    Vanaf 18 februari 2022 is telewerk niet langer verplicht, maar opnieuw aanbevolen. Hoewel de wetgeving nog niet officieel gepubliceerd is, staat het wél al vast dat je medewerkers vanaf vrijdag opnieuw meer naar kantoor kunnen komen. Wat houden de versoepelingen voor jou als werkgever in? We lijsten het op.

    Lees meer