Vorige

Aantal vergoedingen voor thuiswerk met 13% gestegen

29 juni 2020 Sarah De Groof Werkgevers

Flexibiliteit op de werkplek is één van de voornaamste ontwikkelingen op de werkvloer. En de voorbije maanden toonden we ons massaal van onze flexibelste kant. Door thuis te werken, en door de soms moeilijke combinatie tussen werk en privéleven. Hoe zit het nu met die thuiswerkvergoedingen, en het beleid rond telewerken? En kan ik de klok nog terugdraaien en iedereen terug op de werkvloer verwachten?

Leestijd: Later lezen?

Veel meer thuiswerk, iets meer vergoedingen

Uit onze berekeningen, op basis van de gegevens van bijna 28.000 werkgevers, blijkt dat het aantal bedienden dat een thuiswerkvergoeding ontvangt, met 13% gestegen is. Dit ten opzichte van begin dit jaar. Een kleine stijging, die niet in verhouding staat tot de toename van het thuiswerk zelf.

Dat komt omdat we halsoverkop zijn beginnen thuiswerken, of het thuiswerken hebben uitgebreid. Voor het opzetten van een beleid om 100% thuis te werken, was geen tijd. Nochtans kan een structureel beleid rond thuiswerken - waarin o.a. de onkostenvergoedingen en dergelijke kunnen worden opgenomen - zowel voor de werkgever als de werknemer een enorme meerwaarde zijn. Het geeft je medewerker de kans een beter evenwicht tussen werk en privé te vinden, terwijl jij er als werkgever een meer gemotiveerde en veerkrachtige medewerker aan overhoudt terug. Misschien kan je door thuiswerk zelfs in de kosten van je kantoorruimtes snijden, als je werknemers dan toch minder naar kantoor zullen komen.

Misschien wil je wel zodra het kan iedereen terug op de werkvloer? Ook dan moet je vandaag een thuiswerkbeleid opzetten en opnemen dat het tijdelijk is. Doe je niets, dan zou het wel eens kunnen dat je medewerkers het thuiswerken als een verworven recht zullen zien.

Betere work life balance

Dat is ook nog zoiets: het welzijn van je medewerkers. Volgens onze relancebevraging, waarbij we polsten naar de mate waarin bedrijven voorbereid zijn op de heropstart van hun activiteiten, zegt bijna 6 op de 10 werkgevers meer aandacht aan de mentale en fysieke gezondheid van hun medewerkers te zullen besteden. Thuiswerk past perfect binnen dat plaatje, en is een doeltreffende manier om bij te dragen aan een hoger welzijn, en een lager ziekteverzuim.

Van occasioneel naar structureel thuiswerk

Daarom moedigen we bedrijven aan zo snel mogelijk werk te maken van een doordacht thuiswerkbeleid. Occasioneel telewerk zat al een hele tijd in de lift, en is door de coronacrisis haast naar structureel thuiswerk geëvolueerd. Waarom zou je de inspanningen en investeringen die je de voorbije maanden geleverd hebt, om thuiswerken zo snel en efficiënt mogelijk ingeburgerd te krijgen, na de lockdown overboord gooien?

Thuiswerk steunt op drie pijlers, waarbij je moet zorgen dat:

  • je thuiswerkpolicy ‘legal compliant’ is, en dus wettelijk in orde. Hierin neem je o.a. de onkostenvergoeding op, bereikbaarheidsuren, afspraken rond overloon… ;
  • het wordt gedragen door al je medewerkers en zij beschikken over de nodige tools en middelen om vlot te kunnen thuiswerken;
  • het is ingebed in je organisatie, en dat iedereen op de hoogte is van de afspraken en doelstellingen rond thuiswerken.

Voor veel werknemers is het immers niet duidelijk wat hun werkgever nu juist wil, aanbiedt of verwacht, dus is het belangrijk hier helder over de communiceren.

Maak van jouw thuiswerkbeleid een succes

Ga aan de slag met één van onze thuiswerkpacks. Meer tips nodig om veilig en gezond te werken? Raadpleeg ons relanceplan.

Thuiswerkpacks Relanceplan

Deel dit artikel

Sarah De Groof

Geschreven door Sarah De Groof

Senior Consultant bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers: wat kan je doen wanneer je werknemer besluit om naar een risicogebied te reizen?
Werkgevers

Werkgevers: wat kan je doen wanneer je werknemer besluit om naar een risicogebied te reizen?

09 juli 2020 Nele Mertens

Reist je werknemer naar een risicogebied, dan kan dit een impact hebben op de uitvoering van zijn/haar arbeidsovereenkomst. Wat zijn dan de rechten van de werkgever ten opzichte van de werknemer? Wat kan de werkgever vragen of eisen van een werknemer?

Lees meer
Nieuwe verplichtingen wanneer je tijdelijke werkloosheid inroept
Werkgevers

Nieuwe verplichtingen wanneer je tijdelijke werkloosheid inroept

08 juli 2020 Annelies Bries

Pas je tijdelijke werkloosheid wegens overmacht toe door de nasleep van de corona maatregelen? Weet dan dat er nieuwe verplichtingen gelden vanaf 13 juli. Daarnaast werden nog enkele andere zaken geregeld.

Lees meer
Word je als werkgever verplicht een tijdsregistratiesysteem in te voeren?
Werkgevers

Word je als werkgever verplicht een tijdsregistratiesysteem in te voeren?

08 juli 2020 Annelies Bries

Als het van het Arbeidshof van Brussel afhangt, ziet het ernaar uit van wel: volgens een opmerkelijk arrest heeft elke werkgever de verplichting om een objectief, betrouwbaar én toegankelijk systeem op te zetten waarmee de dagelijkse arbeidstijd van iedere werknemer wordt geregistreerd. Maar wat als de werkgever geen dergelijk systeem voorziet?

Lees meer