Vorige

Aanwerven tijdens en na corona: zo maak je het verschil

06 mei 2020 Mieke ten Haaf Werkgevers

Veel organisaties blijven ook tijdens deze coronalockdown aanwerven. En gelijk hebben ze: ze hebben nu de kans om een verschil te maken. Want ook na corona zal de arbeidskrapte blijven bestaan en zal het moeilijk blijven om kandidaten aan te trekken. Hoe je aanwerft in crisistijd, lees je hieronder.

Leestijd: Later lezen?

Nood aan sociaal contact

65% van de Belgische medewerkers geeft aan het laatste jaar op geen enkele vacature te hebben gesolliciteerd. Dat blijkt uit de resultaten van ons jaarlijks Talent Pulse-onderzoek. De twijfelzone waarin sommige organisaties zitten, biedt dan weer opportuniteiten voor andere werkgevers.

Bovendien zijn kandidaten meer bereikbaar om vacatures te bespreken. Meer nog, mensen missen de sociale contacten. Vele medewerkers kijken uit naar een telefoontje waar iemand de vraag stelt hoe het met hun gaat. Niet alle werkgevers geven hier de werknemers de aandacht die ze verdienen. Hier kan je je nu in differentiëren door een sterk employer brand op te bouwen. Ook je advertenties van je vacatures staan extra in de schijnwerpers doordat ze niet in de massa verdwijnen.

Breid nu je talentpool uit voor later

Niet alle organisaties zijn nu in de mogelijkheid om aan te werven, maar dan is het nu wel het moment om contacten voor later te maken. Leg een werfreserve aan, doe aan boomerang recruitment en ga in dialoog met interessante kandidaten. Wanneer je de nodige transparantie aan de dag brengt, staan potentiële kandidaten hiervoor open.

Daarenboven geef je een sterk signaal dat je een organisatie bent die niet bij de pakken blijft zitten en naar de toekomst kijkt, dat je verder werkt aan je plan. Bied een luisterend oor en maak een verpletterende indruk.

Werk maken van je werkgeversmerk

Uit onze werknemersbevraging blijkt ook dat slechts 35% van de kandidaten doorheen het selectieproces een positievere indruk kreeg van de organisatie waar ze solliciteerden. Wat een gemiste kans! Doorheen de opvolging, de telefonische gesprekken en de (online) interviews heeft dus 2/3de van de organisaties hun sterke punten niet extra in de verf kunnen zetten. Tijd om hier anders te werk te gaan.

En wanneer je tot een aanwerving over gaat, zorg er dan voor dat de werknemer op de juiste manier betrokken wordt bij je organisatie. Onboarding is nog nooit zo belangrijk geweest en start al bij de contractondertekening. Volg hem op tot aan zijn opstart maar ook in de weken erna. Ga nog meer in dialoog en kijk hoe je de werknemer het teamgevoel kan geven vanop afstand. Want door het creëren van die verbondenheid gaat de werknemer sneller up and running zijn. Falen in de voorbereiding is hier de voorbereiding van het falen.

Voorbereiden op het ‘nieuwe normaal’

Remote is het nieuwe normaal en we kunnen ons maar beter voorbereiden op een toekomst waarin alles anders zal zijn. Hr-processen zullen herbekeken worden en anders worden ingedeeld en ook kandidaten zullen meer flexibiliteit van ons als hr-medewerkers verwachten nu ze eens geproefd hebben van deze social distance periode. Want afstand houden heeft ook zijn voordelen. Organisaties die nu mee op de kar springen, kunnen sneller schakelen en hierdoor het verschil maken.

Wil jij ook het verschil maken?

Zorg dat je organisatie goed voorbereid is met een relanceplan. Aarzel je nog steeds om te rekruteren? Deze periode biedt een unieke kans om je als aantrekkelijke werkgever te profileren en interessante kandidaten aan te trekken. Bekijk het webinar over 'Aanwerven tijdens en na corona'.

Relanceplan Bekijk het webinar

Deel dit artikel

Acerta_Mieke_Ten_Haaf.png

Geschreven door Mieke ten Haaf

Managing Consultant Talent Center

Gerelateerde artikels

Extra werk? Vergeet het voorrangsrecht niet
Werkgevers

Extra werk? Vergeet het voorrangsrecht niet

29 mei 2020 Leen Smeets

Moeten je werknemers nu regelmatig extra werken? Of werf je zelfs nieuwe mensen aan? Houd dan rekening met de rechten van bepaalde deeltijdse werknemers.

Lees meer
Afscheid van je werknemers is niet altijd definitief
Werkgevers

Afscheid van je werknemers is niet altijd definitief

28 mei 2020 Magda Duerinckx

Een goed afscheid verzacht de pijn. Ook op de werkvloer. Uit een bevraging van Acerta bij meer dan 1.000 werknemers blijkt dat mensen het enorm waarderen als er goed afscheid wordt genomen, wanneer de wegen tussen werkgever en werknemer onvermijdelijk scheiden.

Lees meer
3 tips van HR directors voor jouw relanceplan
Werkgevers

3 tips van HR directors voor jouw relanceplan

27 mei 2020 Yves Plees

Ondernemingen zijn druk bezig met de heropstart van hun bedrijfsactiviteiten. Maar hoe bereid je het best de relance voor? Tijdens een online paneldebat hebben verschillende HR directors van gedachten gewisseld.

Lees meer