Vorige

Actieplan sociale inspectie: gevolgen voor de werkgever

10 maart 2020 Werkgevers

Ieder jaar stelt de sociale inspectie een nieuw actieplan op. In 2020 zullen ze zich toespitsen op de opsporing van sociale dumping en de bestrijding van zwartwerk in fraudegevoelige sectoren. Bijgevolg voeren ze dit jaar extra flitscontroles uit. Wat betekent dit concreet voor jouw sector en organisatie? En hoe zit het met je rechten en plichten als werkgever?

Leestijd: Later lezen?

Doel ‘Actieplan 2020’ inspectiediensten

Het actieplan ‘Sociale fraudebestrijding 2020’ omvat 55 concrete acties, binnen 5 strategische objectieven. De focus ligt op het opsporen van sociale dumping en de bestrijding van zwartwerk in fraudegevoelige sectoren. Intern streven de inspectiediensten naar een betere samenwerking, een verdere professionalisering en digitalisering. Zo zullen ze een mobiele app ontwikkelen opdat ze via hun smartphone realtime data kunnen raadplegen wanneer ze op bezoek zijn op de werkvloer.

Flitscontroles op de werkvloer per sector

Nieuw in 2020 zijn de aangekondigde flitscontroles per sector. De flitscontroles werden eerder al in het leven geroepen, al betrof het tot op heden telkens een dag. In 2020 wordt dit uitgebreid naar een volledige maand. De inspecteurs zullen met andere woorden een hele maand ondernemingen uit de desbetreffende sectoren viseren.

Wanneer jouw sector flitscontroles kan verwachten? Dat lees je in deze blog.

Wat kan en mag de inspectie doen?

De sociale inspectie heeft het recht om op elk ogenblik van de dag of nacht, zonder voorafgaande kennisgeving, vrij binnen te gaan in alle arbeidsplaatsen of andere plaatsen waarvan ze vermoeden dat er personen tewerkgesteld zijn. Ze hebben echter geen toegang tot bewoonde ruimten, tenzij ze hiervoor een machtiging hebben van de onderzoeksrechter. Bij elk bezoek moeten ze verplicht hun legitimatiebewijs tonen.

Wat de inspectie kan opvragen bij een controle verschilt per sector. Op de website van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) vind je een sectorspecifieke checklist.

Rechten en plichten van de werkgever

Wil je vermijden dat er sprake zou zijn van verhindering van toezicht? Dan is het van cruciaal belang je medewerking te verlenen tijdens een bezoek van de inspectie. Bovendien verhoog je zo de kans om een toestemming tot regularisatie te bekomen. Je medewerking verlenen wil echter niet zeggen dat je je niet kan beroepen op je zwijgrecht: inspectie mag niemand dwingen om zichzelf te beschuldigen.

Verder kan juridische bijstand tijdens een verhoor heel nuttig zijn, al kan dit enkel afgedwongen worden bij een verhoor waar een vermoeden is van strafbare feiten (met niveau 4 van het Sociaal Strafwetboek).

Meer weten over sociale inspectie?

Tijdens de opleiding 'Sociale inspectie op bezoek' kom je te weten welke bevoegdheden de sociale inspecteurs hebben en wat ze van werkgevers mogen en kunnen verwachten. Daarnaast krijg je praktische tips om elke controle met glans te doorstaan.

Opleiding

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Vier tips om je personeelskosten te berekenen
Werkgevers

Vier tips om je personeelskosten te berekenen

23 september 2021

Heb jij al zicht op je uitgaven voor volgend jaar? Hoog tijd om er werk van te maken, want de deadline voor het indienen van je budget voor 2022 komt razendsnel dichterbij. We zetten je graag op weg met vier tips, zodat je niets vergeet wanneer je je personeelsbudget opstelt en geen onverwachte verrassingen krijgt.

Lees meer
Het jaarlijks actieplan welzijn: deadline 1 november 2021
Werkgevers

Het jaarlijks actieplan welzijn: deadline 1 november 2021

22 september 2021 Inge Verdonck

Werkgevers moeten elk jaar een actieplan uitwerken om tegemoet te komen aan hun wettelijke verplichtingen rond veiligheid, gezondheid en welzijn op het werk. De deadline voor het indienen van dit jaarlijks actieplan nadert.

Lees meer
België en Luxemburg breiden het dubbelbelastingverdrag uit met 10 dagen thuiswerk
Werkgevers

België en Luxemburg breiden het dubbelbelastingverdrag uit met 10 dagen thuiswerk

21 september 2021

Vanaf 2022 mogen werknemers die over de grens werken tussen België en Luxemburg 34 dagen telewerken. Daarmee breidt het dubbelbelastingverdrag uit met 10 dagen.

Lees meer