Vorige

Bedrijfswagen uit het verdomhoekje

07 november 2019 Glenn van Oevelen Werkgevers

We zouden liegen als we het tegendeel beweren: de bedrijfswagen heeft lang in de hoek gestaan waar de meeste klappen vielen. Als het ging over de CO2-emissie, tenminste. Wijst die beschuldigende vinger wel in de juiste richting? Acerta onderzocht en analyseerde data van meer dan 40.000 werkgevers en blies zo heel wat (fijn) stof van de zaak.

Leestijd: Later lezen?

Bewijzen naast beweringen leggen: daar komen verhelderende inzichten en nieuwe nuances uit voort. Want toen de eerste conclusies van het onderzoek binnenrolden, toonden bedrijfswagens en groene wagenparken zich zowel van hun positieve als negatieve kant.

De CO2-uitstoot van bedrijfswagens daalde met 17% in vergelijking met 2012. Niet onlogisch. De (toch eerder beperkte) groep werknemers met een bedrijfswagen stagneert; het mobiliteitsbudget en de stijgende populariteit van de fiets bewijzen de groeiende aandacht voor bewuste mobiliteit. Goed nieuws voor het milieu, absoluut.

C02-uitstoot: niet zozeer bedrijfswagens

Ook opvallend: de gemiddelde CO2-uitstoot van particuliere auto’s ligt hoger dan die van bedrijfswagens, bewezen onderzoeken van zowel Acerta als Febiac. Werknemers rijden ongeveer 4 à 5 jaar met hun bedrijfswagen; een privéwagen wordt vaak gebruikt tot hij door zijn wielen zakt. De bedrijfswagen het etiket ‘grootste vervuiler’ opplakken, is niet meer relevant.

Prijs bedrijfswagens: zo jong, zo groen en zo duur

De nieuwe wagens hebben een alsmaar lagere CO2-uitstoot, zijn moderner, groener, technologische toppers. En dat weerspiegelt zich ferm in hun prijs. Werkgevers zien de gemiddelde catalogusprijs van hun bedrijfswagens – dus exclusief btw en vóór kortingen – stijgen van 24.793,39 euro in 2012 naar 30.152,89 euro anno 2019. Een stevige financiële noot om te kraken voor de bedrijven.

Werknemer, betaal je nog mee voor CO2?

Hoe ziet het voordeel van alle aard (VAA) voor het privégebruik van de bedrijfswagen er voor de werknemer uit? Houden het VAA berekend op de CO2-uitstoot (die flink daalt) en het VAA op basis van de cataloguswaarde (die alsmaar klimt) elkaar in evenwicht? Ja, dus. De bedrijfswagen kostte de werknemer de voorbije jaren ongeveer hetzelfde bedrag.

Mobiliteit op maat van jouw onderneming

Weet jij wat de behoeftes van jouw medewerkers zijn op het vlak van mobiliteit?

Denk aan een mobiliteitsplan

Deel dit artikel

glenn-van-oevelen-ok.png

Geschreven door Glenn van Oevelen

Managing Consultant Legal & Reward bij Acerta

Gerelateerde artikels

Moet het mobiliteitsbudget nog op dreef komen?
Werkgevers

Moet het mobiliteitsbudget nog op dreef komen?

21 januari 2020 Annelies Baelus

Het Belgische fileleed is beroemd en berucht. Om daar iets aan te doen, werkte de federale regering het mobiliteitsbudget uit. Rijden je medewerkers met een bedrijfs- of salariswagen? Dan kunnen ze die sinds maart 2019 inruilen voor een minder vervuilend exemplaar. Al lijkt het systeem voorlopig niet echt van de grond te komen.

Lees meer
Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door
Werkgevers

Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door

10 januari 2020 Olivier Marcq

Op 10 januari opent het autosalon weer zijn deuren. Het ideale moment om onderzoek te doen naar onze bedrijfswagens. Acerta verzamelde de gegevens van zo’n 45.000 bedrijven. In deze blog staan we stil bij de belangrijkste resultaten.

Lees meer
Mobiliteitsplan: bied een diversiteit aan keuzes aan
Werkgevers

Mobiliteitsplan: bied een diversiteit aan keuzes aan

23 september 2019

Een cafetariaplan laat werknemers toe om uit verschillende mobiliteitsopties te kiezen. Iedereen is immers anders en iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren.

Lees meer