Vorige

Bedrijfswagen uit het verdomhoekje

07 november 2019 Glenn van Oevelen Werkgevers

We zouden liegen als we het tegendeel beweren: de bedrijfswagen heeft lang in de hoek gestaan waar de meeste klappen vielen. Als het ging over de CO2-emissie, tenminste. Wijst die beschuldigende vinger wel in de juiste richting? Acerta onderzocht en analyseerde data van meer dan 40.000 werkgevers en blies zo heel wat (fijn) stof van de zaak.

Leestijd: Later lezen?

Bewijzen naast beweringen leggen: daar komen verhelderende inzichten en nieuwe nuances uit voort. Want toen de eerste conclusies van het onderzoek binnenrolden, toonden bedrijfswagens en groene wagenparken zich zowel van hun positieve als negatieve kant.

De CO2-uitstoot van bedrijfswagens daalde met 17% in vergelijking met 2012. Niet onlogisch. De (toch eerder beperkte) groep werknemers met een bedrijfswagen stagneert; het mobiliteitsbudget en de stijgende populariteit van de fiets bewijzen de groeiende aandacht voor bewuste mobiliteit. Goed nieuws voor het milieu, absoluut.

C02-uitstoot: niet zozeer bedrijfswagens

Ook opvallend: de gemiddelde CO2-uitstoot van particuliere auto’s ligt hoger dan die van bedrijfswagens, bewezen onderzoeken van zowel Acerta als Febiac. Werknemers rijden ongeveer 4 à 5 jaar met hun bedrijfswagen; een privéwagen wordt vaak gebruikt tot hij door zijn wielen zakt. De bedrijfswagen het etiket ‘grootste vervuiler’ opplakken, is niet meer relevant.

Prijs bedrijfswagens: zo jong, zo groen en zo duur

De nieuwe wagens hebben een alsmaar lagere CO2-uitstoot, zijn moderner, groener, technologische toppers. En dat weerspiegelt zich ferm in hun prijs. Werkgevers zien de gemiddelde catalogusprijs van hun bedrijfswagens – dus exclusief btw en vóór kortingen – stijgen van 24.793,39 euro in 2012 naar 30.152,89 euro anno 2019. Een stevige financiële noot om te kraken voor de bedrijven.

Werknemer, betaal je nog mee voor CO2?

Hoe ziet het voordeel van alle aard (VAA) voor het privégebruik van de bedrijfswagen er voor de werknemer uit? Houden het VAA berekend op de CO2-uitstoot (die flink daalt) en het VAA op basis van de cataloguswaarde (die alsmaar klimt) elkaar in evenwicht? Ja, dus. De bedrijfswagen kostte de werknemer de voorbije jaren ongeveer hetzelfde bedrag.

Mobiliteit op maat van jouw onderneming

Weet jij wat de behoeftes van jouw medewerkers zijn op het vlak van mobiliteit?

Denk aan een mobiliteitsplan

Deel dit artikel

glenn-van-oevelen-ok.png

Geschreven door Glenn van Oevelen

Managing Consultant Legal & Reward bij Acerta

Gerelateerde artikels

Is groene mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s?
Werkgevers

Is groene mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s?

06 januari 2022 Charlotte Thijs

De regering heeft met sociale en fiscale maatregelen de weg uitgestippeld voor een duurzaam mobiliteitsbeleid bij bedrijven. Is duurzame mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s? Zijn ze klaar voor de vergroening van hun mobiliteit?

Lees meer
Vergroening mobiliteit: welke fiscale en sociale maatregelen zijn goedgekeurd?
Werkgevers

Vergroening mobiliteit: welke fiscale en sociale maatregelen zijn goedgekeurd?

12 november 2021 Emma Suzanne van Aggelen

De federale regering heeft fiscale en sociale maatregelen goedgekeurd die de vergroening van de mobiliteit moeten stimuleren. We geven een overzicht van de wijzigingen.

Lees meer
Federale regering lanceert BE CYCLIST
Werkgevers

Federale regering lanceert BE CYCLIST

01 oktober 2021 Ellen Van Grunderbeek

De federale regering lanceerde BE CYCLIST, een actieplan om de fiets te promoten als duurzame en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing. Aangezien het woon-werkverkeer een groot deel van de verplaatsingen vertegenwoordigt, zijn er ook maatregelen die op organisaties een impact hebben.

Lees meer