Vorige

Corona-app: do’s en don’ts voor werkgevers

09 oktober 2020 Ellen Van Grunderbeek Werkgevers

Als er een contact is geweest van langer dan een kwartier, op minder dan 1,5 meter afstand, met iemand die positief getest heeft op COVID-19, dan krijgen ze een anonieme melding.

Maar hoe zit het precies met het gebruik van Coronalert op de werkvloer? Kunnen werkgevers hun werknemers verplichten om de app te installeren? Wat als de smartphone een bedrijfstoestel is? En zijn er alternatieven?

Leestijd: Later lezen?

Mag een werkgever zijn werknemers verplichten om de app te installeren?

Als werkgever kan je je medewerkers aanmoedigen om de applicatie te installeren, maar je kan ze niet verplichten. Een brede toepassing op de werkvloer zou wel toelaten om potentiële besmettingen snel te detecteren en de nodige (quarantaine)maatregelen te nemen. Je mag trouwens niet vergeten dat de app een aanvullende tool is. Je moet nog steeds de algemeen geldende preventie- en veiligheidsverplichtingen en maatregelen volgen.

Wat als je werknemer een bedrijfs-gsm heeft?

Als je werknemer een bedrijfs-gsm heeft, dan kan je als werkgever bepaalde apps pushen naar de toestellen via een MDM (mobile device management)-systeem. Zo komt de app op alle toestellen te staan. Maar, dat leidt echter niet tot het verplicht gebruik ervan.

Do:

  • Raad je werknemers aan om de app te installeren
  • Blijf de geldende maatregelen volgen

Don’t:

  • Je mag je werknemers niet verplichten om de app te installeren

Zijn er alternatieven die de werkgevers wel kunnen toepassen?

De app moet je vooral beschouwen als een aanvullend instrument. Zoek je een alternatief? Dan kan je grijpen naar andere oplossingen, zoalseen aanwezigheidsregister of een tijdsregistratiesysteem/prikklok om te traceren welke contacten op de werkvloer hebben plaatsgevonden.

De Gegevensbeschermingsautoriteit laat met het oog op bijvoorbeeld de preventie van verdere verspreiding de werkgever toe andere werknemers op de hoogte te brengen van een besmetting, zonder vermelding van de identiteit van de betrokkene(n). Zo kan, in samenspraak met de preventiedienst, worden beoordeeld welke medewerkers zich dienen te laten testen en in die periode in quarantaine moeten gaan.

Do:

  • Voorzie ook alternatieve oplossingen om contacten tussen collega’s in kaart te brengen
  • Informeer je medewerkers indien er een besmetting is, zonder de identiteit van de persoon in kwestie vrij te geven

Don’t

  • Vertrouw niet alleen op de corona-app om de verspreiding tegen te gaan
  • Onthul de identiteit niet van besmette medewerkers

Zet je medewerkers flexibel in

Heeft deze crisis je processen en werkorganisatie overhoop gehaald? Dan heb je nu de kans om je hr-beleid te herbekijken en opnieuw uit te tekenen. Efficiënt, flexibel, lean en futureproof.

Optimaliseer je hr-beleid

Deel dit artikel

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Vrijwilligerswerk: waar moet je rekening mee houden?
Werkgevers

Vrijwilligerswerk: waar moet je rekening mee houden?

02 maart 2021 Ellen Van Grunderbeek

De week van de vrijwilliger, hét ideale moment om een paar aandachtspunten bij vrijwilligerswerk aan het licht te brengen. Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde, en zeker in deze coronatijden kunnen ze hun steentje bijdragen.

Lees meer
Wat als je medewerker deeltijds wil werken?
Werkgevers

Wat als je medewerker deeltijds wil werken?

25 februari 2021 Liselot Baert

Wil jouw medewerker graag deeltijds werken? We geven je een overzicht van de mogelijkheden en bijhorende formaliteiten.

Lees meer
Brexit: welke steunmaatregelen zijn er?
Werkgevers

Brexit: welke steunmaatregelen zijn er?

19 februari 2021 Nele Mertens

Sinds 1 februari 2020 maakt het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uit van de Europese Unie. Ondertussen is ook de overgangsperiode, die tot eind 2020 duurde, afgelopen. Is jouw organisatie afhankelijk van de handel met het Verenigd Koninkrijk?

Lees meer