Vorige

Corona-enquête: tijdelijke werkloosheid overmacht, thuiswerk en verplichtingen werkgever

24 maart 2020 Werkgevers

Het merendeel van de Belgische bedrijven ondervindt direct of indirect hinder van de coronacrisis. Daarnaast vergen de verstrengde maatregelen behoorlijk wat flexibiliteit en creativiteit van onze werkgevers én werknemers. De massale invoering van thuis- en telewerk is hier een voorbeeld van.

Acerta polste via een online bevraging naar de manier waarop bedrijven met meer dan 50 werknemers omspringen met de verstrengde maatregelen. Een overzicht van de opmerkelijkste resultaten krijg je hieronder.

Leestijd: Later lezen?

Bijna vier keer meer telewerk

Thuis- en telewerk zaten al een hele tijd in de lift. Er heerste echter nog veel terughoudendheid onder Belgische werkgevers over de invoering ervan. Het coronavirus en de verstrengde maatregelen van de federale overheid dwongen bedrijven om deze evolutie te versnellen. Waar half maart het aandeel werkgevers dat telewerk had ingevoerd of versoepeld nog ‘maar’ 17% en 18% bedroeg, heeft ondertussen 64% de policy versoepeld en 59% de policy ingevoerd. Vandaag noteren we dus bijna een verviervoudiging.

Meer dan de helft bedrijven doet beroep op ‘tijdelijke werkloosheid overmacht’

Door de verstrengde maatregelen dreigen meer en meer werknemers zonder werk te vallen. Omwille van de impact van de coronacrisis heeft de RVA nu besloten om de regelgeving rond tijdelijke werkloosheid te vereenvoudigen en versoepelen. En dat voor elke sector.

Concreet zal alle tijdelijke werkloosheid tussen 13 maart en 30 juni 2020 behandeld worden als tijdelijke werkloosheid ten gevolge van overmacht. Uit onze bevraging blijkt dat intussen meer dan 1 op 2 bedrijven beroep doet op de retroactieve erkenning.

45% schakelt preventiedienst in voor een veilige werkplek

Mogen je medewerkers gewoon werken? Dan heb je twee mogelijkheden: ofwel laat je je mensen thuiswerken, ofwel laat je hen in de bedrijfsgebouwen werken. In het laatste geval is het noodzakelijk de nodige preventiemaatregelen in acht te nemen, alsook de regels rond social distancing strikt na te leven. De preventiedienst van je organisatie kan hierbij een belangrijke sleutelrol spelen.

Tot nu toe schakelde nauwelijks 45% van de werkgevers wiens activiteiten gewoon kunnen doorgaan de preventiedienst in voor het garanderen van veilige werkplekken. Een opvallend laag cijfer, wetende dat werkgevers met meer dan 50 werknemers over een preventiedienst beschikken.

Over de cijfers
De gegevens komen van een online bevraging onder een representatief staal van 745 bedrijven met minstens 50 werknemers. De bevraging liep van 19 tot en met 24 maart. Er waren 134 respondenten.

Antwoorden op al je vragen over corona op het werk?

Raadpleeg regelmatig onze FAQ met veelgestelde vragen om je te blijven informeren. Onze juristen houden de pagina continu up-to-date, zodat je altijd op de hoogte bent van de recentste ontwikkelingen rond de coronacrisis en de impact ervan op de werkvloer.

Raadpleeg onze FAQ

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Verplichting thuis- en telewerk: gevolgen werkgever bij niet-naleving
Werkgevers

Verplichting thuis- en telewerk: gevolgen werkgever bij niet-naleving

24 maart 2020 Annelies Bries

Meer thuis- en telewerk. Dat is een van de maatregelen van de federale regering om de verspreiding van het coronavirus in te perken. Welke gevolgen zijn er voor jou als werkgever?

Lees meer
Verstrenging corona-maatregelen: 3 meestgestelde vragen door werkgevers
Werkgevers

Verstrenging corona-maatregelen: 3 meestgestelde vragen door werkgevers

19 maart 2020

De Nationale Veiligheidsraad heeft op dinsdag 16 maart 2020 verstrengde maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk in te dijken.

Lees meer
Coronavirus:  Acerta helpt je gratis met vragen rond telewerk en economische werkloosheid
Werkgevers

Coronavirus: Acerta helpt je gratis met vragen rond telewerk en economische werkloosheid

17 maart 2020

Het coronavirus is in Europa en de kans is reëel dat een van jouw werknemers hierdoor getroffen wordt. Wat zijn dan de gevolgen van een besmetting binnen jouw organisatie en welke rechten en plichten heb je als werkgever?

Lees meer