Hulp nodig bij de procedure van tijdelijke werkloosheid?
Alle modeldocumenten zijn hier beschikbaar. Je vindt er ook een FAQ die continu wordt aangepast en waar de mogelijke oplossingen worden uitgewerkt.
In tijden van corona kan je als zaakvoerder en hr-verantwoordelijke alle hulp gebruiken om instructies uit te werken. Acerta wil jou hierin optimaal ondersteunen. Daarom stellen we gratis modeldocumenten tot jouw beschikking, kan je bij je regionaal kantoor telefonisch terecht voor advies en vind je antwoorden op veelgestelde vragen op onze website.
Afgelopen weekend stroomden meer dan 10.000 vragen binnen bij de helpdesk van Acerta. Hoe neem je als werkgever gepaste maatregelen in tijden van het coronavirus? En hoe doe je dat op een correcte juridische en administratieve manier?
Vandaag moeten bedrijven immers zelf instructies uitwerken op maat van hun organisatie. Of het nu gaat om interne afspraken rond maatregelen als thuiswerk of hygiëne, praktische zaken zoals tijdregistratie of aanvraagprocedures rond tijdelijke werkloosheid door overmacht: Acerta wil jou ontzorgen door procedures op een juridisch correcte manier te laten verlopen.
Tijdens de kantooruren kan je terecht bij je regionaal Acerta-kantoor met al je vragen rond economische werkloosheid, hinderpremie en telewerk. De nummers zijn gratis beschikbaar voor alle Belgische werkgevers met vragen over de impact van het coronavirus.
Na de kantooruren kan je terecht met al je vragen op onze extra helpdesk. Deze lijn wordt bemand door juristen en een operationeel team. Je kan hen bereiken tussen 17u en 20u via 016 24 51 08.
Per thematiek zullen standaarddocumenten gratis online beschikbaar zijn via onze website. Hiermee kan je zelf aan de slag. We voorzien een rubriek per thema:
Heel wat van je corona-gerelateerde vragen werden reeds opgenomen in onze veelgestelde vragen-rubriek. Onze juristen volgen alle maatregelen op de voet en houden de informatie continu up-to-date. Check dus regelmatig deze pagina om je verder te informeren.
Eerder organiseerde Acerta een gratis webinar in samenwerking met IDEWE waaraan meer dan 2.000 werkgevers deelnamen. Ook op maandag 16 maart organiseerden we een gratis webinar rond het coronavirus en de gevolgen voor jou als werkgever of zelfstandige. Hieraan namen meer dan 3.000 werkgevers deel. Kon je er niet bij zijn? Herbekijk hier de webinar.
Alle modeldocumenten zijn hier beschikbaar. Je vindt er ook een FAQ die continu wordt aangepast en waar de mogelijke oplossingen worden uitgewerkt.
Vaarwel verplicht thuiswerk. Welke regels zijn er (nog) van toepassing?
We nemen afscheid van het coronatelewerk, je medewerkers hoeven dus niet meer verplicht te telewerken. Welke andere spelregels zijn wel/niet van toepassing met code geel? We geven je een overzicht.
Lees meerVanaf 18 februari 2022 is telewerk niet langer verplicht, maar opnieuw aanbevolen. Hoewel de wetgeving nog niet officieel gepubliceerd is, staat het wél al vast dat je medewerkers vanaf vrijdag opnieuw meer naar kantoor kunnen komen. Wat houden de versoepelingen voor jou als werkgever in? We lijsten het op.
Lees meerWelke steunmaatregelen loodsen je door de omikrongolf?
De overheid voorziet twee steunmaatregelpakketten voor bedrijven die te kampen hebben met personeelsuitval door de omikrongolf. Acerta geeft je een overzicht.
Lees meer