Vorige

Draagvlak voor alternatieve mobiliteit bij werkgevers en werknemers

06 augustus 2019 Werkgevers

Sinds 1 maart 2019 is het mobiliteitsbudget goedgekeurd. Dat laat werknemers toe om hun bedrijfs- of salariswagen – onder bepaalde voorwaarden – in te ruilen voor een budget voor verschillende vervoersmiddelen. Zo verloopt hun woon-werkverkeer vlotter en milieuvriendelijker. Acerta peilde naar het draagvlak voor alternatieve mobiliteitsoplossingen onder werkgevers en werknemers.

Leestijd: Later lezen?

Mobiliteitsbudget aanbieden?

Het mobiliteitsbudget is een uitbreiding op de eerdere mobiliteitsvergoeding of ‘cash for car’, die niet zo populair blijkt te zijn. Het mobiliteitsbudget heeft geen impact op de loonkosten voor de werkgever, het brutobedrag ligt hoger dan bij de mobiliteitsvergoeding en er zijn meer mogelijkheden. Zo kunnen werknemers kiezen uit een ecologisch verantwoorde bedrijfswagen, alternatieve en duurzame transportmiddelen (bv. openbaar vervoer of fiets) of een uitbetaling van het budget.

Uit onderzoek blijkt dat 60 % van de werkgevers bereid is om het mobiliteitsbudget in te voeren. De voorkeur gaat ernaar uit om het aan te bieden aan medewerkers die de auto nodig hebben voor hun functie (een bedrijfswagen) en directieleden. 56% vindt het mobiliteitsbudget ook een relevant alternatief voor werknemers die de auto niet nodig hebben om hun functie uit te oefenen, en de wagen dus puur als loononderdeel hebben (een salariswagen).

Salariswagen inruilen?

Je bent als werkgever niet verplicht om het mobiliteitsbudget aan te bieden, en evenmin is een werknemer verplicht om ervoor te kiezen. Uit eerder onderzoek blijkt wel dat werknemers vragende partij zijn om hun loonpakket zelf samen te stellen. Mobiliteit is een mogelijke piste voor flexibele verloning, naast vakantie en pensioen.

Onder werknemers is er ook best draagvlak om de salariswagen in te wisselen. Als alternatieven denken ze aan een kleinere wagen en een compensatie in geld (57%) of een milieuvriendelijkere kleinere auto (54%). 52% was zelfs fan van extra vrije dagen in combinatie met de kleinere wagen. Werkgevers schatten de kans dat werknemers hun bedrijfswagen de rug toekeren voorlopig nog wel lager in dan wat werknemers zelf aangeven.

Wennen aan verloning op maat

Werknemers zijn dan wel op zoek naar oplossingen voor hun mobiliteitsnoden en voor werkgevers is mobiliteit een troef om uit te spelen in het loonpakket, maar de praktische uitvoering van het mobiliteitsbudget vraagt motivatie en tijd van alle partijen. Daarom moeten we nog niet te snel conclusies trekken over het effect van het mobiliteitsbudget en zetten we verder in op sensibilisering rond verloning op maat.

Maandelijkse nieuwsbrief

Interesse voor juridische actualiteit en de nieuwste trends in hr? Je leest het elke maand in de nieuwsbrief. 

Schrijf in

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Woon-werkverkeer in tijden van thuiswerk
Werkgevers

Woon-werkverkeer in tijden van thuiswerk

25 februari 2021 Charlotte Thijs

Hoe verging het ons woon-werkverkeer in coronajaar 2020? De vijfde editie van Acerta’s jaarlijkse mobiliteitsbarometer toont hoe Belgische werknemers zich naar het werk verplaatsten, als ze zich naar het werk verplaatsten.

Lees meer
Einde van de mobiliteitsvergoeding: alternatieve oplossingen
Werkgevers

Einde van de mobiliteitsvergoeding: alternatieve oplossingen

08 december 2020 Ellen Lammens

Het Grondwettelijk Hof vernietigde begin 2020 de mobiliteitsvergoeding (cash for car).

Lees meer
Meer bonussen uitbetaald, ondanks corona
Werkgevers

Meer bonussen uitbetaald, ondanks corona

08 december 2020 Annelies Baelus

In 2020 krijgt 18% meer bedienden een bonus toegekend. De coronacrisis heeft dus nog geen impact op de bonussen, al komt daar volgend jaar mogelijk verandering in.

Lees meer