Vorige

Een flexibel aanwervingsbeleid dat inzetbaarheid centraal stelt, (be)loont

04 september 2020 Sabine Goossens Werkgevers

De activering van werkzoekenden en inactieven is een belangrijke sleutel in het behoud van een sterke en betaalbare sociale bescherming én is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Flankerend overheidsbeleid is daarbij noodzakelijk om te garanderen dat werken financieel loont en dat de omstandigheden om aan het werk te gaan optimaal zijn onder meer door het voorzien van kinderopvang en een goede bereikbaarheid. Maar ook jij, als werkgever, kan er je steentje aan bijdragen.

Leestijd: Later lezen?

OESO-rapport: België buiten top 5

Uit een OESO-rapport over de Belgische arbeidsmarkt blijkt dat ons land in 2019 bijna 216.000 werkzoekenden en bijna 1,4 miljoen inactieven telde. Daarmee valt België net buiten de top 5 van de OESO-landen. Tot de groep 'inactieven' behoren in ons land onder meer mensen in de ziekteverzekering, in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag of gerechtigden op een leefloon.

Hoe teken je een flexibel en futureproof aanwervingsbeleid uit en hoe ondersteunt de overheid je daarbij? We bieden je een blik op de mogelijkheden.

Aanwerven doe je zo

Ook als werkgever speel je een belangrijke rol om bij te dragen aan de activering van deze doelgroepen. Jouw aanwervingsbeleid is de sleutel tot succes. Stel je daarbij zo flexibel mogelijk op en denk niet in beperkingen maar focus op mogelijkheden en zet de inzetbaarheid van mensen centraal. Zoek naar de talenten, zet in op de sterktes en de ontwikkeling van nieuwe competenties (bv. via loopbaancoaching).

Bouw je aanwervingsbeleid op rond volgende elementen:

  • Focus op talenten, leervermogen en potentieel, eerder dan op de aanwezigheid van diploma’s. De klik met jouw organisatie moet goed zitten.
  • Bied opleidingskansen en -mogelijkheden aan zowel door functiegerelateerde opleiding als door training van soft skills. Denk hierbij verder dan de klassieke opleiding maar zet ook in op training on the job, stages, het tijdelijk opdoen van ervaring en kennis bij een derde werkgever … .
  • Zet in op coaching, waarderend kijken naar mensen, laat mensen groeien en zich ontwikkelen.
  • Maak een goede forecast en plan groepsopleidingen voor nieuwe starters. Zorg daarnaast voor een goed onboarding traject.
  • Denk na over flexibele verloning. Loon bestaat uit meer elementen dan alleen brutoloon, optimaliseer het loon en speel in op de individuele wensen en noden van je werknemers.
  • Wees flexibel in tijd en plaats. Hanteer een flexibel start- en einduur, het opsparen van overuren of vakantiedagen voor later moment, flexibele arbeidsregelingen met het oog op de work life balance van je medewerkers. Zet in op thuiswerk als de functie het toelaat en focus op de bereikbaarheid van je organisatie (fietsbeleid, carpooling).

Beslis je in een sollicitatie om een kandidaat niet te selecteren, verzeker je er van dat elke sollicitant een respons ontvangt en communiceer duidelijk over de redenen van niet-aanwerving. Dat draagt bij aan de motivatie om een nieuwe uitdaging te zoeken.

Aanwervingsincentives

De overheid geeft je ook een duw in de rug bij het aanwerven van deze doelgroepen.

Via de verschillende doelgroepverminderingen kan je een RSZ-korting bekomen. Zo bestaat er een doelgroepvermindering voor laag- en middengeschoolde jongeren, ouderen of voor mentoren die een opleiding op de werkvloer begeleiden.

Voor de aanwerving van langdurig werklozen kan je een Vlaamse aanmoedigingspremie ontvangen. De Vlaamse Ondersteuningspremie (VOP) ondersteunt de tewerkstelling van een werknemer met een arbeidsbeperking die een rendementsverlies heeft of bijkomende werkingskosten vereist. Verlies zeker ook de mogelijkheid van de startersjobs niet uit het oog.

Je kennis aanscherpen?

In ons aanbod vind je opleidingen rond aanwerven, hr, management, sociale wetgeving en persoonlijke vaardigheden. Raadpleeg het overzicht en kies de opleiding die bij je past.

Opleidingen

Deel dit artikel

sabine-goossens

Geschreven door Sabine Goossens

Hr project manager

Gerelateerde artikels

Het coronavaccin tijdens de werkuren: wat met arbeidsongevallen?
Werkgevers

Het coronavaccin tijdens de werkuren: wat met arbeidsongevallen?

12 april 2021 Ellen Van Grunderbeek

Wanneer je medewerker zich tijdens de werkdag verplaatst naar het vaccinatiecentrum en een ongeval heeft, wordt het ongeval dan als een arbeids(weg)ongeval beschouwd?

Lees meer
Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit
Werkgevers

Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit

09 april 2021 Miet Vanhegen

Op 9 april 2021 trad het decreet dat de Vlaamse antidiscriminatiebepalingen voor een evenredige participatie op de arbeidsmarkt uitbreidt, in werking.

Lees meer
Vlaamse aanmoedigingspremie voor mantelzorgverlof
Werkgevers

Vlaamse aanmoedigingspremie voor mantelzorgverlof

07 april 2021 Evy Schoels

Sinds 1 september 2020 kunnen werknemers onder bepaalde voorwaarden mantelzorgverlof opnemen.

Lees meer