Bouw aan een duurzaam en toekomstgericht thuiswerkbeleid
Thuiswerk is een blijver. Hoe kan je je organisatie optimaal aanpassen aan deze nieuwe manier van werken? Het begint met een correct juridisch kader, maar gaat veel verder dan dat.
In januari 2021 wordt thuiswerk strenger gecontroleerd, zowel in de privé- als in de publieke sector. We zetten de regels rond telewerk nogmaals op een rijtje en leggen uit hoe en waar die flitscontroles plaatsvinden.
Sinds 2 november 2020 is telewerk verplicht voor alle ondernemingen en diensten voor alle personeelsleden. De enige uitzondering hierop is de situatie waarin thuiswerk onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de onderneming.
Als telewerk onmogelijk is, moet je een attest of een ander bewijsstuk bezorgen aan je werknemers om hun aanwezigheid op de werkplaats te bevestigen. Een voorbeeldattest vind je hier.
Daarnaast moet je ook alle noodzakelijke preventiemaatregelen nemen om de regels van social distancing op de werkvloer te respecteren. Deze maatregelen vind je in de Generieke gids aangevuld met het protocol dat door jouw sector werd uitgewerkt.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen niet-essentiële ondernemingen en ondernemingen van de cruciale sectoren en de essentiële diensten.
De sociale inspectie heeft flitscontroles op telewerk aangekondigd. Deze zullen plaatsvinden in de maand januari in de volledige tertiaire sector (dienstverleningssector) en uiteraard focussen op de functies die voor telewerk in aanmerking kunnen komen (bedienden) in sectoren die niet verplicht moeten sluiten.
Tijdens deze flitscontrole kunnen alle maatregelen die in de checklist sanitaire maatregelen opgenomen zijn, gecontroleerd worden door de sociaal inspecteurs. De focus zou echter liggen op de naleving van de verplichting tot telewerk.
Thuiswerk is een blijver. Hoe kan je je organisatie optimaal aanpassen aan deze nieuwe manier van werken? Het begint met een correct juridisch kader, maar gaat veel verder dan dat.
Kennelijk onredelijk ontslag voor contractanten in de overheid
Contractanten in de openbare sector zullen vanaf nu ook beschermd zijn tegen kennelijk onredelijk ontslag. Op 1 mei 2024 treedt deze wet in werking. Ontdek wat je moet weten als werkgever.
Lees meerDe verkiezingen komen eraan: wat moet er nog beslist worden?
In de aanloop naar de verkiezingen op 9 juni 2024 zijn er nog wat arbeidsdossiers die moeten afgewerkt worden en dus nog wat beslissingen die genomen moeten worden. Wat is de impact hiervan als werkgever?
Lees meerWat verandert er voor werkgevers in april 2024?
De wetgeving verandert aan een snel tempo en als werkgever is het belangrijk dat je op de hoogte blijft en weet welke wijzigingen een impact kunnen hebben op jouw organisatie. Wij lijsten alle belangrijkste wijzigingen op voor april 2024.
Lees meer