Vorige

Herstarten na de lockdown? Telewerken blijft de norm

04 mei 2020 Annelies Baelus Werkgevers

Het ‘relance’ plan van de regering geeft bedrijven zicht op de nabije toekomst en de heropening van hun business. Verschillende fases zijn aangekondigd, met elk specifieke voorwaarden. In deze blog leggen we de focus op telewerken. Welke maatregelen gelden er (nog)?

Leestijd: Later lezen?

Wachten op een vaccin

Telewerken zal de norm blijven, toch zeker tot er een vaccin is. Het is aanbevolen voor alle bedrijven uit niet-essentiële sectoren en uit essentiële sectoren, om hun medewerkers van thuis uit te laten werken als de functie dit toelaat. 

Maar wat als de functie van je medewerker het niet toelaat om te telewerken? Dan moeten de regels van social distancing nageleefd worden. Deze regels zijn ook van toepassing op het vervoer dat door de werkgever georganiseerd wordt. Is dat in jouw onderneming het geval? Bekijk dan zeker de gids Veilig aan het werk met enkele praktische voorbeelden.

Kostenvergoeding bij thuiswerkers

Thuiswerken brengt ook kosten met zich mee. Is de werkgever verplicht die kosten terug te betalen? Bij occasioneel telewerk is de werkgever niet verplicht om kosten terug te betalen. Bij structureel telewerk ligt dit anders. Hier moet de werkgever zijn werknemers voorzien van apparatuur en moeten de kosten van verbinding en communicatie ten laste genomen worden door de werkgever.

Vaak is er een kostenvergoeding voor iedereen die structureel telewerkt. De RSZ heeft een forfait toegestaan dat de werkgever, zonder afhouding van RSZ, kan uitbetalen aan de werknemer. Dit bedrag is niet afhankelijk van het aantal dagen dat je medewerkers van thuis uit werken. Het gaat om:

  • Bureauvergoeding forfaitair: € 129,48
  • € 20/maand gebruik eigen PC
  • € 20/maand internetverbinding

Let wel op: als je deze kosten al op een andere manier dekt, kan je ze niet nogmaals ingeven. Je kan bijvoorbeeld niet een vergoeding geven voor het gebruik van eigen PC en tegelijkertijd een PC van het werk terbeschikkingstelling aan je medewerker.

Tijdens de Coronacrisis mogen werkgevers die occasioneel telewerk organiseren, ook deze onkostenvergoeding zonder RSZ betalen aan hun thuis werkende medewerkers. Na de crisis zullen ze dan structureel telewerk moeten afspreken om deze onkostenvergoeding nog RSZ vrij te mogen betalen.

Er is nog een tweede mogelijkheid om RSZ vrij onkosten terug te betalen: een percentage van het brutoloon in verhouding tot het aantal dagen structureel telewerk.

Fiscus zit niet op dezelfde golflengte als RSZ

De fiscus volgt meestal de principes van de RSZ. Maar hier is dat niet meteen het geval. Zo vindt de fiscus dat het bovengenoemde forfait voor deeltijdse medewerkers pro rata toegepast moet worden. Om het op zeker te spelen, vraag je best een ruling aan bij de fiscus.

Telewerken met kinderen

Telewerken met kinderen lukt niet voor iedereen. Er zijn verschillende alternatieven waar je naar kunt kijken:

Op naar een succesvol thuiswerkbeleid

Heel wat organisaties stappen momenteel over van het corona-thuiswerk naar structureel thuiswerk waarbij medewerkers ook in de toekomst nog kunnen blijven thuis- of telewerken. Is dat ook in jouw onderneming het geval? 

We bieden je graag ondersteuning om je structureel thuiswerkbeleid wettelijk te regelen en succesvol te organiseren. Je kan bij ons terecht voor juridisch, operationeel of strategisch, advies op maat van jouw organisatie. Check onze thuiswerkpacks. 

Of volg onze opleiding Thuiswerk 2.0: daar krijg je in één dag de reglementering rond thuiswerk onder de knie en doe je nuttige tips op rond leidinggeven en samenwerken vanop afstand 

Bekijk de thuiswerkpacks Volg de opleiding

Deel dit artikel

Annelies Baelus

Geschreven door Annelies Baelus

Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.

Gerelateerde artikels

Overlegcomité 19 juli: wat is de impact voor bedrijven?
Werkgevers

Overlegcomité 19 juli: wat is de impact voor bedrijven?

20 juli 2021 Ellen Van Grunderbeek

Het overlegcomité zat op 19 juli opnieuw samen om de coronamaatregelen te bespreken. Wat werd er beslist? En hebben die beslissingen een impact op bedrijven? Acerta geeft een overzicht.

Lees meer
Update Generieke Gids: nieuwe richtlijnen voor bedrijven
Werkgevers

Update Generieke Gids: nieuwe richtlijnen voor bedrijven

16 juli 2021 Miet Vanhegen

Op 14 juli werd de nieuwe versie van de Generieke Gids gepubliceerd. Door de gewijzigde overheidsmaatregelen, was de vorige versie van de Generieke Gids aan wijziging toe.

Lees meer
Tijdelijke werkloosheid daalt, arbeidskrapte laat zich voelen
Werkgevers

Tijdelijke werkloosheid daalt, arbeidskrapte laat zich voelen

15 juli 2021 Dirk Vanderhoydonck

Het systeem van tijdelijke werkloosheid heeft organisaties geholpen om een moeilijke periode te overbruggen, maar ondertussen worden bedrijven opnieuw geconfronteerd met de schaarste aan talent op de arbeidsmarkt.

Lees meer