Vorige

Hoe blijf je over het mentale welzijn van je medewerkers waken?

27 oktober 2020 Werkgevers
Tom Vlieghe

Na de eerste lockdown zijn heel wat medewerkers blijven thuiswerken. Omdat de overheid thuiswerken is blijven aanmoedigen als de norm, en omdat thuiswerken nu eenmaal voordelen biedt.

Maar thuiswerken doet ook de grens tussen werk en privé vervagen. Dit verklaart wellicht deels waarom ruim 40% van de medewerkers meer stress op het werk ervaart. Nu de maatregelen weer verstrengd werden, stellen we ons volgende vraag: wat kan je als leidinggevende doen om over het mentale welzijn van je medewerkers te blijven waken?

Leestijd: Later lezen?

4 op de 10 medewerkers ervaart meer stress

Een recent onderzoek van Acerta bij meer dan 2.000 medewerkers toont aan dat corona zwaar doorweegt op het mentale welzijn van de werkende Belg. Zo ervaart 4 op de 10 meer stress. 3 op de 10 heeft minder goesting in z’n job, 2 op de 10 is minder gelukkig op het werk. Nu we het fysieke contact door de verstrengde maatregelen weer moeten terugschroeven, is het dan ook belangrijk het gevoel van verbondenheid hoog te houden. Hieronder vind je 5 tips om vanop afstand nauw in contact te blijven met je medewerkers.

1. Verbindende, digitale communicatie

Werken vanop afstand hoeft niet te betekenen dat er geen sprake kan zijn van verbondenheid tussen collega’s. Neem een voorbeeld aan de IT-sector: daar houden ze iedere ochtend een ‘scrum’, waarbij hele teams samen de dagplanning overlopen en van de gelegenheid gebruikmaken om te checken of iedereen oké is. Dat is gunstig voor het samenhorigheidsgevoel. Is een dagelijkse sessie niet haalbaar? Probeer dan op z’n minst wekelijks digitaal af te stemmen.

Wat communicatie betreft, is het nodig stil te staan bij het doel van je boodschap. Wil je enkel informeren of verwacht je ook interactie, wat is de dringendheid alsook de complexiteit of gevoeligheid? Deze kunnen samen bepalend zijn van het meest wenselijke communicatiekanaal: synchroon of asynchroon, individueel of collectief.

2. Geef je medewerkers richting

Een mens heeft vooruitzichten nodig, ook als de situatie mogelijks minder rooskleurig lijkt. Met duidelijkheid voorkom je dat situatie uitzichtloos lijkt. Zorg bovendien voor voldoende ‘common ground’: waar willen we als team naartoe, en op welke manier? Stel een framework op, waarin je afspraken over doelen, prioriteiten en normen formuleert. Betrek je hele team hierbij en herbekijk dit bijvoorbeeld maandelijks – en neem uiteraard ook de tijd om successen en wins samen te vieren.

3. De nieuwe ‘hybride’ werkvloer vergt een langetermijnvisie

Als digitaal werken de regel wordt, moet je ook voorbij de volgende lockdown durven denken. Telewerken blijft relevant. En hoewel telewerken heel wat fans heeft, is alleen maar thuiswerken niet voor iedereen weggelegd.

Kies daarom voor een hybridemodel: deels van thuis werken, deels op kantoor. Een duurzaam (thuiswerk)beleid gaat echter niet over één nacht ijs. Niet alleen moet het de juiste juridische bouwstenen bevatten, er moet ook een fit zijn met je organisatie. Bovendien moet het door iedereen binnen je organisatie gedragen worden. Hybride betekent ook: rekening houden met de functie en wensen van de individuele medewerker, en kijken naar wat hij of zij nodig heeft.

4. Besteed oprecht aandacht aan je medewerkers

Pols regelmatig bij je medewerkers hoe het met hen gaat, vanuit een oprechte interesse in hun beleving, en dus niet ter controle van het werk of de voortgang. Dit geldt in het bijzonder voor collega’s die van nature iets meer teruggetrokken zijn, en niet meteen geneigd zijn om uit zichzelf hulp te vragen of contact te leggen.

Werf je nieuwe medewerkers aan? Ook in deze tijden is een goede onboarding cruciaal. Neem de eerste dag zelf uitgebreid de tijd om hen te verwelkomen. Houd nadien actief vinger aan de pols door vaste contactmomenten in te plannen. Zet eventueel een meter/petersysteem op, waarbij een medewerker die reeds langere tijd voor je organisatie werkt zich ontfermt over de nieuwe collega en hem of haar wegwijs maakt.

5. Laat je coachen

Je rol als leidinggevende verandert. Je wandelt niet meer dagelijks op kantoor binnen en krijgt niet meer de kans om ongedwongen en spontaan te vragen hoe het met iedereen gaat. Toch gaat aandacht voor je mensen boven alles. De nieuwe werkvloer vergt een andere manier van coachen, en dat terwijl je eigen takenpakket er helemaal anders uitziet en je misschien nog meer werk krijgt. Laat je eventueel zelf coachen en ondersteunen in je veranderende rol.

Zorg voor je medewerkers

Meer dan ooit is het nodig om de vinger aan de pols te houden met het oog op het welzijn van je medewerkers. Acerta helpt je graag op weg.

Aanbod welzijn

Deel dit artikel

Tom Vlieghe_acerta

Geschreven door Tom Vlieghe

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Thuiswerkbeleid opnieuw evalueren: zo pak je het aan

20 maart 2024
Ellen Van Grunderbeek

De meeste werkgevers zien hun werknemers in de toekomst terug wat vaker naar kantoor komen. Maar hoe kijken werknemers hier naar? Een nieuw thuiswerkbeleid of een aangepaste versie ervan komt niet van vandaag op morgen.

Lees meer
Werkgevers

Panel Webinar Acerta Consult: Wat is ESG en waarom moet je hier als organisatie mee aan de slag?

27 februari 2024
Ellen Van Grunderbeek

ESG: een term die overal steeds vaker opduikt in het bedrijfsleven. Maar wat is ESG, hoe zit het met de verplichte rapportering en hoe integreer je dit in je strategie? De experten van Acerta Consult gingen in dialoog met enkele experten uit het bedrijfsleven tijdens het Panel webinar. Wij somden de belangrijkste zaken op.

Lees meer
Werkgevers

(Langdurig) ziekteverzuim op het werk? Zet welzijn hoog op de agenda.

23 januari 2024
Miet Vanhegen

Ziekteverzuim is een aandachtspunt binnen bedrijven. Er zijn vaak onderliggende factoren die aan de basis liggen. Stress, burn-out of overconnectie zijn zaken die voorkomen bij veel organisaties. Mentaal welzijn moet daarom op de kaart staan en onderdeel uitmaken van elk hr-beleid.

Lees meer