Vorige

Hoe lang blijven werknemers bij hun werkgever?

24 januari 2020 Tom Vlieghe Werkgevers

Werknemers blijven gemiddeld gezien langer bij hun werkgever dan tien jaar geleden. In 2019 was de gemiddelde anciënniteit 10 jaar en 10 maanden. Bovendien blijkt dat 54% van de werknemers meer dan 5 jaar bij dezelfde werkgever werkt. Maar is een hoge anciënniteit een goede zaak, of juist niet?

Leestijd: Later lezen?
‘Werkgever anciënniteit’ vs ‘functie anciënniteit’

In tijden van arbeidskrapte is het goed dat werkgevers erin slagen om hun medewerkers langer geëngageerd kunnen houden. Maar dat is enkel in de veronderstelling dat de medewerkers effectief geëngageerd blijven. Het kan ook zijn dat je medewerkers in hun functie vastgeroest zijn, wat  uiteraard niet wenselijk is, noch voor de organisatie, noch voor jouw medewerker.  Daarom is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen ‘werkgever anciënniteit’ en ‘functie anciënniteit’. Werkgever anciënniteit geeft weer hoe lang je al voor een bepaalde werkgever werkt. Functie anciënniteit geeft weer hoe lang je al in eenzelfde functie werkt.

Na vijf jaar begint het te ‘jeuken’

Op werkvlak bestaat er zoiets als een ‘5-year itch’. Zit je medewerker al enige jaren in eenzelfde rol? Dan is de kans groot dat hij of zij uitgekeken is op zijn of haar functie. Let er dus op dat je medewerker niet té veel ‘functie anciënniteit’ opbouwt, want dan begint het bij je medewerker te jeuken om een nieuwe weg in te slaan. Als werkgever loop je dan het risico dat je medewerker je organisatie verlaat. Het kan ook zijn dat je medewerker na enige jaren in eenzelfde rol gewoon ‘afhaakt’ en blijft zitten, vastgeroest in zijn of haar functie. 

Dit kan je gemakkelijk vermijden door je medewerker even fris en scherp te houden als in de eerste dagen. Blijvend nieuwe uitdagingen bieden door in te zetten op talentontwikkeling en interne mobiliteit. Kies voor een natuurlijke fluïde beweging, die je business continuity niet schaadt, waarbij medewerkers enerzijds nieuwe, rollen kunnen opnemen, en anderzijds hun kennis kunnen doorgeven aan andere collega’s. Zo garandeer je dat de kennis niet verloren gaat, en kunnen medewerkers proeven van nieuwe uitdagingen.

Open communicatie over toekomstperspectieven

Om de weg van talentontwikkeling en interne jobmobiliteit te nemen moet er een open dialoog zijn tussen beide partijen. De toekomstperspectieven van de organisatie en van je medewerker liggen best in lijn met elkaar. Als dat niet het geval is, dan is het zeker geen schande dat je medewerker een andere passende uitdaging zoekt. Als werkgever zet je dan best in op een goede offboarding, want uit onderzoek weten we dat 1 op 2 medewerkers ervoor openstaat om terug te keren bij een ex-werkgever.

Zie je dat de toekomstperspectieven van je medewerker wel passen met de toekomstperspectieven van de organisatie, dan kan je inzetten op rematching en talentontwikkeling. De TMA-methodiek helpt je om in te spelen op de talenten van je medewerker en om hem of haar een passende rol te geven. Opleidingen helpen je medewerker dan weer om zijn of haar ‘full potential’ te bereiken.

Zet in op talentontwikkeling

Bekijk gratis het webinar of download onze whitepaper over talentontwikkeling.

Webinar Whitepaper

Deel dit artikel

Tom Vlieghe

Geschreven door Tom Vlieghe

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

De hr-wereld aan je voeten dankzij het opleidingstraject van Acerta
Werkgevers

De hr-wereld aan je voeten dankzij het opleidingstraject van Acerta

04 januari 2022

Binnenkort is het weer zover, dan start er een nieuw opleidingstraject voor HR Consultants. Sta jij open voor een nieuwe uitdaging binnen de hr-wereld of twijfel je nog over de mogelijkheden bij Acerta? Wij nemen je alvast mee met Tiny & Lies, twee enthousiaste collega’s die deze wereld maar al te graag verkennen.

Lees meer
Motiverend hr-beleid, hoe begin je eraan?
Werkgevers

Motiverend hr-beleid, hoe begin je eraan?

13 december 2021 Hannelore Van Meldert

Inzetten op een motiverend hr-beleid kan organisaties helpen om de arbeidskrapte het hoofd te bieden. Maar (hoe) zetten organisaties hierop in? Prof. Dr. Anja Van den Den Broeck (KU Leuven), Wim Adriaens (VDAB), Dr. Chris Wuytens (Acerta) en Katelijne Verboomen (Acerta) bespraken het thema tijdens het Acerta Panel Webinar. Wij geven je de kernboods...

Lees meer
Jouw hr-inspiratie voor 2022
Werkgevers

Jouw hr-inspiratie voor 2022

08 december 2021 Chris Wuytens

We hebben met z’n allen een bijzondere periode beleefd. Bedrijven stonden voor talloze uitdagingen, maar er vielen ook opportuniteiten te rapen. De coronapandemie heeft onze werkorganisatie voorgoed veranderd, maar hoe die veranderingen eruit zien of eruit kunnen zien, mogen we zélf vormgeven. We bieden je een inspirerende vooruitblik.

Lees meer