Vorige

Hoe lang blijven werknemers bij hun werkgever?

24 januari 2020 Tom Vlieghe Werkgevers

Werknemers blijven gemiddeld gezien langer bij hun werkgever dan tien jaar geleden. In 2019 was de gemiddelde anciënniteit 10 jaar en 10 maanden. Bovendien blijkt dat 54% van de werknemers meer dan 5 jaar bij dezelfde werkgever werkt. Maar is een hoge anciënniteit een goede zaak, of juist niet?

Leestijd: Later lezen?
‘Werkgever anciënniteit’ vs ‘functie anciënniteit’

In tijden van arbeidskrapte is het goed dat werkgevers erin slagen om hun medewerkers langer geëngageerd kunnen houden. Maar dat is enkel in de veronderstelling dat de medewerkers effectief geëngageerd blijven. Het kan ook zijn dat je medewerkers in hun functie vastgeroest zijn, wat  uiteraard niet wenselijk is, noch voor de organisatie, noch voor jouw medewerker.  Daarom is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen ‘werkgever anciënniteit’ en ‘functie anciënniteit’. Werkgever anciënniteit geeft weer hoe lang je al voor een bepaalde werkgever werkt. Functie anciënniteit geeft weer hoe lang je al in eenzelfde functie werkt.

Na vijf jaar begint het te ‘jeuken’

Op werkvlak bestaat er zoiets als een ‘5-year itch’. Zit je medewerker al enige jaren in eenzelfde rol? Dan is de kans groot dat hij of zij uitgekeken is op zijn of haar functie. Let er dus op dat je medewerker niet té veel ‘functie anciënniteit’ opbouwt, want dan begint het bij je medewerker te jeuken om een nieuwe weg in te slaan. Als werkgever loop je dan het risico dat je medewerker je organisatie verlaat. Het kan ook zijn dat je medewerker na enige jaren in eenzelfde rol gewoon ‘afhaakt’ en blijft zitten, vastgeroest in zijn of haar functie. 

Dit kan je gemakkelijk vermijden door je medewerker even fris en scherp te houden als in de eerste dagen. Blijvend nieuwe uitdagingen bieden door in te zetten op talentontwikkeling en interne mobiliteit. Kies voor een natuurlijke fluïde beweging, die je business continuity niet schaadt, waarbij medewerkers enerzijds nieuwe, rollen kunnen opnemen, en anderzijds hun kennis kunnen doorgeven aan andere collega’s. Zo garandeer je dat de kennis niet verloren gaat, en kunnen medewerkers proeven van nieuwe uitdagingen.

Open communicatie over toekomstperspectieven

Om de weg van talentontwikkeling en interne jobmobiliteit te nemen moet er een open dialoog zijn tussen beide partijen. De toekomstperspectieven van de organisatie en van je medewerker liggen best in lijn met elkaar. Als dat niet het geval is, dan is het zeker geen schande dat je medewerker een andere passende uitdaging zoekt. Als werkgever zet je dan best in op een goede offboarding, want uit onderzoek weten we dat 1 op 2 medewerkers ervoor openstaat om terug te keren bij een ex-werkgever.

Zie je dat de toekomstperspectieven van je medewerker wel passen met de toekomstperspectieven van de organisatie, dan kan je inzetten op rematching en talentontwikkeling. De TMA-methodiek helpt je om in te spelen op de talenten van je medewerker en om hem of haar een passende rol te geven. Opleidingen helpen je medewerker dan weer om zijn of haar ‘full potential’ te bereiken.

Zet in op talentontwikkeling

Bekijk gratis het webinar of download onze whitepaper over talentontwikkeling.

Webinar Whitepaper

Deel dit artikel

Tom Vlieghe

Geschreven door Tom Vlieghe

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Moet er nog geëvalueerd worden?
Werkgevers

Moet er nog geëvalueerd worden?

15 december 2020 Tom Vlieghe

Succesvolle medewerkers dragen bij tot een succesvolle organisatie. Maar hoe evalueer je na een jaar vol thuiswerk en tijdelijke werkloosheid?

Lees meer
Kernpunten debat: werken in 2021
Werkgevers

Kernpunten debat: werken in 2021

10 december 2020 Kathelijne Verboomen

2021 wordt steevast het jaar van de opleiding. Ontdek hier de kernpunten van Acerta’s HR Crossroads debat met onder andere viceminister-president Hilde Crevits.

Lees meer
Passen jouw medewerkers binnen vijf jaar nog bij hun job?
Werkgevers

Passen jouw medewerkers binnen vijf jaar nog bij hun job?

07 december 2020 Tom Vlieghe

We leven in een snel veranderende wereld. Ook de werkomgeving en jobinhoud van je medewerkers zijn onderhevig aan verandering. Hoe kunnen medewerkers hierop inspelen? Onze tip: blijf in beweging.

Lees meer