Vorige

Je organisatie klaarstomen voor de toekomst doe je met outsourcing

02 februari 2021 Cleo Kinnaer Werkgevers

Alles evolueert. Nu sneller dan ooit. Door corona bieden veranderingen en wetswijzigingen zich quasi non-stop en in sneltempo aan én moeten deze onmiddellijk of zelfs met terugwerkende kracht in de payroll geïmplementeerd en verwerkt worden. Hoe voorkom je dat de continuïteit van je personeelsdienst in het gedrang komt? En vooral: hoe bereid je je organisatie voor op toekomstige uitdagingen?

Leestijd: Later lezen?

Huidige uitdagingen personeelsdienst

De crisis zet de personeelsdiensten van onze bedrijven zwaar onder druk. Want niet alleen de snelheid waarmee alles verandert, ook de toenemende workload zorgt voor extra uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • de implementatie van thuiswerkvergoedingen;
  • het opstellen van policies rond de strikte opvolging van medewerkers die getroffen zijn door covid;
  • collega’s die bij de personeelsdienst komen aankloppen met vragen over hun persoonlijke situatie;
  • medewerkers die uitvallen;
  • ….

In crisistijd is het nòg belangrijker dat iedere collega tijdig z’n loon of uitkering ontvangt. Of het nu over een werkende collega, zieke collega of tijdelijk werkloze collega gaat, maakt niet uit. Gelukkig hebben de meeste personeelsdiensten een correcte en tijdige payroll door de huidige situatie bovenaan de agenda geplaatst.

Het is nog niet voorbij

Helaas worden de personeelsdiensten zelf geconfronteerd met afwezigheden, waardoor de continuïteit van het personeelsbeheer en zelfs van de uitbetaling van de lonen in het gedrang komt. Eén ding is zeker: we zijn nog lang niet van corona verlost. En toch is er geen reden tot paniek. Wend dit momentum aan om de organisatie van je personeelsdienst onder het licht te nemen.

Maak je organisatie future proof

Onderzoek of de organisatie van je personeelsdienst gewapend is tegen de uitdagingen die ons ongetwijfeld nog te wachten staan. Volgende vragen helpen je op weg:

  • Kan ik de continuïteit van mijn business waarborgen? Wat doe ik als mijn kritische payrollbeheerders uitvallen?
  • Heb ik toegang tot de juiste expertise, tot de meest recente informatie om mijn payroll correct te doen? Beschik ik over de juiste kennis en bronnen?
  • Is mijn personeelsdienst wendbaar en flexibel genoeg om snel nieuwe taken op te nemen wanneer de situatie het vraagt? Heb ik de juiste (en voldoende) profielen?

Gebruik de antwoorden op deze vragen om strategische keuzes te maken. Zo kan je als bedrijf investeren in extra resources, tools, digitalisatie en andere profielen. Een ander duurzaam alternatief dat absoluut het overwegen waard is, is outsourcing.

Outsourcing als antwoord op actuele uitdagingen

Het outsourcen of uitbesteden van (een deel van) de activiteiten van de personeelsdienst speelt een sleutelrol in het realiseren van de nieuwe uitdagingen voor de personeelsdienst.

Business process outsourcing biedt je:

  1. continuïteit: de processen die jij uitbesteedt worden tijdig gerealiseerd conform de gemaakte afspraken en vereisten;
  2. processen die legal compliant zijn: je outsourcing-partner volgt wetswijzigingen nauwgezet op, past deze indien nodig toe en geeft advies;
  3. toegang tot correcte en up-to-date informatie, gespecialiseerde profielen en expertise;
  4. een positief imago als werkgever: de processen die je uitbesteedt worden efficiënt en kwaliteitsvol georganiseerd, wat een positieve invloed op je werknemerstevredenheid heeft;
  5. een hoger welzijn: outsourcing staat gelijk aan ontzorging. Door processen uit te besteden krijgen je medewerkers ruimte voor andere belangrijke zaken en kunnen ze zich bijvoorbeeld focussen op de nieuwe rol van de hr-afdelingen, rond de ‘nieuwe manier van werken’ en wellbeing.

Bovendien kan outsourcing ingezet worden door bedrijven van elke omvang én kies je volledig zelf hoeveel (of hoe weinig) je uitbesteedt aan de externe partij.

Kostenbesparing door outsourcing

Behalve tijd bespaar je met outsourcing ook kosten: je hoeft geen nieuwe medewerkers aan te werven en maakt dus geen bijkomende dure loonkosten, je moet geen nieuwe tools en technologieën aanschaffen, je infrastructuur uitbreiden of aanpassen of dure investeringen maken. Je krijgt onmiddellijk toegang tot alles wat je nodig hebt en kan gerust zijn dat je bedrijfsprocessen in ervaren handen liggen.

Outsourcing op maat van jouw organisatie?

De experts van Acerta ondersteunen je flexibel met de hr- en payrolldiensten die je nodig hebt - waar, wanneer en hoe jij dat wenst. Zo kan jij je vol vertrouwen concentreren op je kernactiviteiten.

Flexsourcing

Deel dit artikel

cleo-kinnaer-acerta

Geschreven door Cleo Kinnaer

Director Managed & International Services

Gerelateerde artikels

Afwezigheidsbarometer: Belg werkte 11 dagen minder in 2020
Werkgevers

Afwezigheidsbarometer: Belg werkte 11 dagen minder in 2020

09 februari 2021 Dirk Vanderhoydonck

Door de coronacrisis en tijdelijke werkloosheid nam de afwezigheid in 2020 toe met 11 dagen per werknemer. Ontdek hier alle cijfers van onze afwezigheidsbarometer.

Lees meer
Deze 3 hr-taken besteed je beter uit
Werkgevers

Deze 3 hr-taken besteed je beter uit

01 oktober 2020 Dirk Vanderhoydonck

Tijden waarin je business minder goed draait zijn een goed moment om stil te staan bij de interne processen van je organisatie. Door taken uit te besteden verhoog je de efficiency van je bedrijf én verlaag je de kosten. Hieronder ontdek je welke drie hr-taken je kan uitbesteden.

Lees meer
Bijna helft van werkgevers overweegt outsourcing
Werkgevers

Bijna helft van werkgevers overweegt outsourcing

28 augustus 2020 Cleo Kinnaer

Outsourcing of uitbesteding is een beproefde optie voor wie kosten wil terugdringen. En laat ons eerlijk zijn: iedere werkgever wil minder kosten, zeker in coronatijden.

Lees meer