Vorige

Laatste rechte lijn naar Sociale Verkiezingen 2020 ingezet

10 november 2020 Marlies Santermans Werkgevers

Het is bijna zover: de sociale verkiezingen zijn eindelijk in zicht. Door corona werden ze uitgesteld naar 16 tot 29 november 2020, en werden de regels rond stemmen versoepeld. Trekken jouw werknemers naar de fysieke of digitale stembus, of stemmen ze per post? En wat na de sociale verkiezingen?

Leestijd: Later lezen?

Elektronisch stemmen of via post

In de coronacontext gaat veiligheid boven alles. Een stemronde op kantoor is daarom niet de meest wenselijke oplossing. Gelukkig raakte het digitale werken vanop afstand de voorbije maanden goed ingeburgerd, en bestaat nu ook de mogelijkheid om elektronisch te stemmen aan de hand van e-voting.

De sociale partners bereikten eind oktober een akkoord over de omkadering van alternatieve manieren van stemmen tijdens de sociale verkiezingen van november. Was je onderneming van plan de sociale verkiezingen op locatie te organiseren? Dan kan na overleg tussen de werkgever en de representatieve werknemersorganisatie die kandidaten heeft voorgedragen nog steeds gekozen worden het stemmen elektronisch vanop afstand te laten doorgaan, maar wel vanaf de gebruikelijke werkpost. Verder behoort ook stemmen per brief nog steeds tot de mogelijkheden.

Normaal moet een beslissing om te stemmen via e-voting vastliggen op dag X, de dag van het begin van de kiesperiode waarop de verkiezingsdatum (exact 90 dagen later) wordt aangekondigd. Een akkoord voor stemmen per brief kan je later nog sluiten met de vakbonden die kandidaten hebben voorgedragen. Dit tot X+56.

Uitzonderlijke tijden vergen uitzonderlijke maatregelen, dus beslisten de partners dat ook na het verstrijken van deze deadlines nog geldige akkoorden gesloten mogen worden rond e-voting of stemming per brief. Zowel voor e-voting als voor het stemmen per brief worden deze akkoorden nu gesloten met de vakbonden die kandidaten hebben voorgedragen. Uiteraard wordt het wettelijk kader aangepast.

Wat na de sociale verkiezingen?

Tijdens de sociale verkiezingen kiezen je medewerkers hun afgevaardigden in de ondernemingsraden (OR) en de comités voor preventie en bescherming op het werk (CPBW). Beschikt je organisatie al over een OR en CPBW? In dat geval ben je ongetwijfeld vertrouwd met het opmaken van een huishoudelijk reglement en het organiseren van de vergaderingen. Krijg je echter voor de allereerste keer te maken met een OR en CPBW, dan kan efficiënt vergaderen een heuse uitdaging zijn. Met deze drie tips gaan jullie goed van start.

Efficiënt vergaderen: drie tips

1. Maak meteen werk van een huishoudelijk reglement

De manier waarop de OR en het CPBW functioneren, wordt vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Naast een hele reeks verplichte vermeldingen die de wetgever voorschrijft, neem je ook praktische afspraken, gedragsregels en de rechten en plichten van beide partijen op in dit reglement. Beschik je reeds over een huishoudelijk reglement? Ook dan blijft het de eerste taak van de nieuw verkozen organen om een nieuw reglement op te stellen. Precies 45 dagen na de verkiezingsdag (Y+45) zitten de kersverse vertegenwoordigers voor het eerst rond de tafel, en keuren ze het huishoudelijk reglement goed. Een gouden tip: neem ook de vergaderlocatie op in het reglement. Zo neem je elke twijfel weg.

2. Licht de agendapunten toe

Welke onderwerpen gaan we tijdens de vergadering behandelen? Dat staat duidelijk in de agenda omschreven. Bovendien is elk agendapunt best nog eens gedetailleerd. De agendapunten plus korte omschrijving van de inhoud verstuur je samen met de uitnodiging naar alle afgevaardigden. Op die manier kunnen zowel werkgevers- als werknemersvertegenwoordigers zich goed voorbereiden. Daarmee win je tijd tijdens de vergadering en vermijd je eventuele inhoudelijke verrassingen.

3. Schrap het punt ‘varia’

Als je voorgaande tip volgt, dan weet je dat agendapunt ‘varia’ onbestaande is. Een goede agenda kent een goede voorbereiding. Het punt ‘varia’ is exact tegenovergestelde en hoort niet thuis in een productieve vergadering.

Sociaal overleg in je onderneming organiseren?

Tijdens de opleiding ’10 zaken die je moet weten over de OR en het CPBW’ kom je te weten wat de bevoegdheden van de wettelijke overlegorganen zijn, leer je meer over je verplichtingen als werkgever rond het sociaal overleg en kan je succesvol de organisatie van het sociaal overleg aanvatten.

Opleiding sociaal overleg

Deel dit artikel

Marlies Santermans

Geschreven door Marlies Santermans

Projectleider sociale verkiezingen

Gerelateerde artikels

Opschorting sociale verkiezingen mei 2020
Werkgevers

Opschorting sociale verkiezingen mei 2020

27 maart 2020 Marlies Santermans

Nu de coronacrisis ook België getroffen heeft, is de Groep van Tien tot de conclusie gekomen dat het organiseren van de sociale verkiezingen tijdelijk niet meer mogelijk is.

Lees meer
Sociale verkiezingen: wat is de ‘occulte periode’?
Werkgevers

Sociale verkiezingen: wat is de ‘occulte periode’?

02 december 2019 Marlies Santermans

De procedure voor de sociale verkiezingen zal deze maand van start gaan. De verkiezingsdag zelf valt in mei 2020. Sociale verkiezingen zijn verplicht voor bedrijven die meer dan vijftig of honderd mensen tewerk stellen.

Lees meer
De sociale verkiezingen zijn in aantocht
Werkgevers

De sociale verkiezingen zijn in aantocht

04 september 2019

In 2020 zijn er opnieuw sociale verkiezingen. Heel wat bedrijven zijn druk bezig met de voorbereidingen, want de verkiezingsprocedure zelf start immers al in december 2019.

Lees meer