Draag zorg voor het welzijn van je medewerkers
Door corona krijgen onze fysieke en mentale gezondheid het zwaar te verduren. Zorg voor je medewerkers, door aandacht te besteden aan hun welzijn.
Sinds 6 april kan iedereen in de apotheek terecht voor een corona-zelftest. Mag jij als werkgever gebruik maken van deze zelftesten op de werkvloer? Wat zijn de mogelijkheden van deze testen? We lichten het voor je toe in deze blog.
Enkel de arbeidsarts kan, onder dezelfde voorwaarde als bij sneltesten, voor bepaalde categorieën medewerkers beslissen tot het inzetten van een zelftest of zelfafname. Er moeten dan wel enkele richtlijnen gevolgd worden:
Buiten dit kader is het niet mogelijk om de zelftests die voor het ruime publiek verkrijgbaar zijn, in te zetten in je onderneming. De beoordeling om zelftests in te zetten ligt dus volledig bij de arbeidsarts. Als werkgever mag je je medewerkers niet vragen om een zelftest uit te voeren.
Heeft je werknemer na de afname van een zelftest een positief testresultaat? Dan moet hij onmiddellijk in isolatie gaan. Daarnaast moet hij meteen de arbeidsarts op de hoogte stellen, deze beslist op zijn beurt of een bevestiging door een PCR-test moet gebeuren en zorgt voor de contactopsporing in de onderneming.
Medewerkers die negatief testen kunnen blijven werken. Een negatief testresultaat wil echter niet zeggen dat je medewerker niet besmet kan zijn, want zelftests hebben over het algemeen lagere gevoeligheid dan de standaard PCR-tests. Om de veiligheid van je werknemers te garanderen, moet je er daarom nog steeds de preventiemaatregelen (zoals vermeld in de generieke gids) toepassen, zowel bij geteste als niet-geteste medewerkers.
Een eerste mogelijke vorm van zelftests zijn de testen die momenteel in de apotheek worden aangeboden (snelle antigeentesten). Deze test kan je werknemer thuis zelf afnemen en het resultaat ervan ook zelf aflezen.
Daarnaast heb je ook testen (bv. speekseltest) die de medewerker zelf kan afnemen, maar die door andere gekwalificeerde actoren moeten worden geanalyseerd (bijvoorbeeld in een laboratorium).
Ook kan een medewerker een zelfafname doen (bv. via een ondiepe neuswisser), maar gebeurt dit steeds onder het toezicht van de arbeidsarts of één van zijn medewerkers. De analyse van de test gebeurt dan ook door de arbeidsarts of één van zijn medewerkers.
Door corona krijgen onze fysieke en mentale gezondheid het zwaar te verduren. Zorg voor je medewerkers, door aandacht te besteden aan hun welzijn.
Hoe zorg je voor een optimale work-lifebalans op de werkvloer?
Het mentaal welzijn van je werknemers zijn van groot belang en hier preventief op inzetten is een goede zaak. Hoe zorg je nu voor een optimaal evenwicht tussen werk en privé?
Lees meerPanel Webinar Acerta Consult: Wat is ESG en waarom moet je hier als organisatie mee aan de slag?
ESG: een term die overal steeds vaker opduikt in het bedrijfsleven. Maar wat is ESG, hoe zit het met de verplichte rapportering en hoe integreer je dit in je strategie? De experten van Acerta Consult gingen in dialoog met enkele experten uit het bedrijfsleven tijdens het Panel webinar. Wij somden de belangrijkste zaken op.
Lees meer(Langdurig) ziekteverzuim op het werk? Zet welzijn hoog op de agenda.
Ziekteverzuim is een aandachtspunt binnen bedrijven. Er zijn vaak onderliggende factoren die aan de basis liggen. Stress, burn-out of overconnectie zijn zaken die voorkomen bij veel organisaties. Mentaal welzijn moet daarom op de kaart staan en onderdeel uitmaken van elk hr-beleid.
Lees meer