Vorige

Mobiliteitsbudget: licht aan het einde van de tunnel?

31 januari 2019 Werkgevers

Ondanks de moeilijke politieke situatie op dit moment ziet het ernaar uit dat het mobiliteitsbudget toch nog goedgekeurd zal worden door het parlement. Indien er geen problemen meer opduiken, zou het mobiliteitsbudget al in werking kunnen treden op 1 maart 2019. Kom jij als werkgever in aanmerking om het mobiliteitsbudget in te voeren in jouw onderneming? En welke medewerkers kunnen hier dan op intekenen? Wij zetten de spelregels voor jou op een rijtje.

Leestijd: Later lezen?

Een waaier van vervoersoplossingen

Kies je er binnenkort voor om het mobiliteitsbudget in te voeren in jouw onderneming? Dan krijgen jouw medewerkers die een bedrijfswagen hebben, of die daarvoor in aanmerking komen, de mogelijkheid om hun bedrijfswagen in te leveren. In ruil daarvoor kunnen ze 1 of meerdere (alternatieve) vervoermiddelen kiezen om hun privéverplaatsingen (met inbegrip van het woon-werkverkeer) mee af te leggen. Het blijft mogelijk om over een bedrijfswagen te beschikken, zij het dan wel een milieuvriendelijkere. De verschillende vervoermiddelen waaruit jouw medewerkers dan kunnen kiezen, zijn ondergebracht in 3 pijlers die elk hun eigen (para)fiscale behandeling ondergaan.

Komen jij en je medewerkers in aanmerking?

Stel je als werkgever al minstens 36 maanden ononderbroken 1 of meerdere bedrijfswagens ter beschikking? Dan kan je ervoor kiezen om het mobiliteitsbudget in te voeren in jouw onderneming. Een medewerker kan dan een mobiliteitsbudget aanvragen wanneer hij beschikt over een bedrijfswagen of ervoor in aanmerking komt omdat hij behoort tot een functiecategorie die recht geeft op een bedrijfswagen. Daarnaast moet je medewerker op het moment van aanvraag, minstens 3 maanden ononderbroken over een bedrijfswagen beschikken of ervoor in aanmerking komen. En in de afgelopen 36 maanden moet hij minstens 12 maanden over een bedrijfswagen beschikt hebben of ervoor in aanmerking zijn gekomen. Wanneer je een nieuwe medewerker aanwerft die op basis van zijn functiecategorie in aanmerking komt voor een bedrijfswagen, dan kan deze onmiddellijk een mobiliteitsbudget aanvragen.

De omvang en (para)fiscale behandeling van het mobiliteitsbudget

De omvang van het mobiliteitsbudget hangt af van de totale kost van de wagen voor jou als werkgever op jaarbasis, ook de ‘total cost of ownership’ genoemd. Er wordt rekening gehouden met de financieringskosten van de wagen zelf, maar ook met alle bijbehorende kosten zoals onder andere de brandstof, verzekeringen, onderhoud, (para)fiscale lasten, …         
De fiscale behandeling van het voordeel van het mobiliteitsbudget hangt dan weer af van de concrete keuzes die jouw medewerker maakt:

Pijler 1: Als je medewerker kiest voor een milieuvriendelijkere bedrijfswagen, wordt hiervoor een voordeel van alle aard berekend en belast zoals steeds geldt voor de bedrijfswagen. Als werkgever zal je een bijzondere RSZ-bijdrage (C02-bijdrage) moeten betalen.  

Pijler 2: Indien je medewerker zijn budget (daarnaast) gebruikt om bijvoorbeeld een abonnement voor het openbaar vervoer te kopen, dan wordt dat deel van het mobiliteitsbudget volledig vrijgesteld. Zo wil men aanmoedigen dat werknemers hun budget zo veel mogelijk spenderen aan duurzame vervoermiddelen.

Pijler 3: Het deel van het mobiliteitsbudget dat (eventueel) overblijft op het einde van het jaar wordt uitbetaald. Hierop zijn geen belastingen verschuldigd, maar wel een bijzondere RSZ-bijdrage van 38,07 % ten laste van de werknemer. 

 

Bron: Wetsontwerp van 3 december 2018 betreffende de invoering van een mobiliteitsbudget, Doc. 54/3381.

Wil je meer weten over het mobiliteitsbudget?

Wil je meer weten over het mobiliteitsbudget?

Schrijf je dan in voor onze opleiding “Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: alle regels in de praktijk”.

Lees meer en schrijf in
Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Hoger werknemersengagement door financiële participatie
Werkgevers

Hoger werknemersengagement door financiële participatie

14 juni 2019

Je medewerkers financieel belonen voor hun inzet? Dan oogst je wellicht nog meer groei en winst.

Lees meer
Een cafetariaplan? Goed plan!
Werkgevers

Een cafetariaplan? Goed plan!

05 juni 2019

De moderne werknemer heeft behoefte aan flexibiliteit. Ook wanneer het op verloning aankomt. Uit een bevraging van Acerta blijkt dat maar liefst 70% van de Belgische werknemers zijn loonpakket zelf wil samenstellen.

Lees meer
Financiële participatie verhoogt werknemersengagement
Werkgevers

Financiële participatie verhoogt werknemersengagement

29 mei 2019

Het werknemersengagement op de werkvloer verhogen? Dat doe je met participatief ondernemen. Althans, dat zegt 89% van de respondenten van de gezamenlijke bevraging van Acerta en Etion.

Lees meer