Vorige

Moet het mobiliteitsbudget nog op dreef komen?

21 januari 2020 Annelies Baelus Werkgevers

Het Belgische fileleed is beroemd en berucht. Om daar iets aan te doen, werkte de federale regering het mobiliteitsbudget uit. Rijden je medewerkers met een bedrijfs- of salariswagen? Dan kunnen ze die sinds maart 2019 inruilen voor een minder vervuilend exemplaar. Al lijkt het systeem voorlopig niet echt van de grond te komen.

Leestijd: Later lezen?
Amper 11 op 100.000 werknemers kozen voor mobiliteitsbudget

Wie een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een milieuvriendelijkere wagen. Het overblijvende budget mag gebruikt worden voor een duurzaam alternatief, zoals een leasefiets, treinabonnement of het gebruik van een deelstep. Blijft er dan nog geld over? Dan wordt dat bedrag cash uitbetaald tegen een fiscaal gunstig tarief. Zo moedig je werknemers aan hun auto vaker thuis te laten.

Althans, dat is het hele idee achter de regeling. Tot nu toe kozen slechts 0,011% van de werknemers die hiervoor potentieel in aanmerking kwamen voor het mobiliteitsbudget. Dat blijkt uit onderzoek van Acerta met meer dan 210.000 werknemers, zowel bedienden als arbeiders, met een overeenkomst van onbepaalde duur bij meer dan 32.000 ondernemingen.

Negen maanden na de invoering ervan kunnen we besluiten dat het mobiliteitsbudget een trage start kent. Maar die trage start doet eveneens vermoeden dat het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken.

Eerst mogelijke obstakels van de baan vegen

Onbekend is onbemind. Dat het systeem nog niet zo bekend is bij het grote publiek, is een mogelijke verklaring het weinige succes. Daarnaast is het mobiliteitsbudget ook vrij complex om in te voeren. Onder meer de langlopende leaseperiode van bedrijfswagens vormt een hindernis.

Een firmawagen wordt voor een periode van 4 tot 5 jaar geleased door de werkgever. Dit contract vervroegd beëindigen zou extra kosten meebrengen voor de werkgever. Daarnaast is het zo dat het beheer van het mobiliteitsbudget meer inspanningen vraagt van de werkgever dan het beheer van zijn vloot aan firmawagens. Het is dus wachten tot de markt tools aanreikt om dit beheer te vergemakkelijken.

Bovendien zijn elektrische wagens in het middensegment tot heden weinig beschikbaar en kunnen ze veelal niet gefinancierd worden met het mobiliteitsbudget waarover de werknemer beschikt.

Cash for car zit ook nog in het peloton

De cash for car-regeling, die begin 2018 werd ingevoerd, komt eveneens moeizaam op dreef. Cash for car geeft de werknemer die afstand doet van zijn firmawagen in ruil alleen een bedrag in geld. In 2018 werden 0,065% van de firmawagens ingeruild voor zulke vergoeding, eind 2019 0,175%. Al betwijfelen we of cash for car echt succesvol zal worden in de toekomst.

Je mobiliteitsbeleid afstemmen op de behoeften van je werknemers?

Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: leer alle regels in de praktijk.

Opleiding mobiliteitsbudget

Deel dit artikel

Annelies Baelus

Geschreven door Annelies Baelus

Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.

Gerelateerde artikels

Is groene mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s?
Werkgevers

Is groene mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s?

06 januari 2022 Charlotte Thijs

De regering heeft met sociale en fiscale maatregelen de weg uitgestippeld voor een duurzaam mobiliteitsbeleid bij bedrijven. Is duurzame mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s? Zijn ze klaar voor de vergroening van hun mobiliteit?

Lees meer
Vergroening mobiliteit: welke fiscale en sociale maatregelen zijn goedgekeurd?
Werkgevers

Vergroening mobiliteit: welke fiscale en sociale maatregelen zijn goedgekeurd?

12 november 2021 Emma Suzanne van Aggelen

De federale regering heeft fiscale en sociale maatregelen goedgekeurd die de vergroening van de mobiliteit moeten stimuleren. We geven een overzicht van de wijzigingen.

Lees meer
Federale regering lanceert BE CYCLIST
Werkgevers

Federale regering lanceert BE CYCLIST

01 oktober 2021 Ellen Van Grunderbeek

De federale regering lanceerde BE CYCLIST, een actieplan om de fiets te promoten als duurzame en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing. Aangezien het woon-werkverkeer een groot deel van de verplaatsingen vertegenwoordigt, zijn er ook maatregelen die op organisaties een impact hebben.

Lees meer