Vorige

Moet het mobiliteitsbudget nog op dreef komen?

21 januari 2020 Annelies Baelus Werkgevers

Het Belgische fileleed is beroemd en berucht. Om daar iets aan te doen, werkte de federale regering het mobiliteitsbudget uit. Rijden je medewerkers met een bedrijfs- of salariswagen? Dan kunnen ze die sinds maart 2019 inruilen voor een minder vervuilend exemplaar. Al lijkt het systeem voorlopig niet echt van de grond te komen.

Leestijd: Later lezen?
Amper 11 op 100.000 werknemers kozen voor mobiliteitsbudget

Wie een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een milieuvriendelijkere wagen. Het overblijvende budget mag gebruikt worden voor een duurzaam alternatief, zoals een leasefiets, treinabonnement of het gebruik van een deelstep. Blijft er dan nog geld over? Dan wordt dat bedrag cash uitbetaald tegen een fiscaal gunstig tarief. Zo moedig je werknemers aan hun auto vaker thuis te laten.

Althans, dat is het hele idee achter de regeling. Tot nu toe kozen slechts 0,011% van de werknemers die hiervoor potentieel in aanmerking kwamen voor het mobiliteitsbudget. Dat blijkt uit onderzoek van Acerta met meer dan 210.000 werknemers, zowel bedienden als arbeiders, met een overeenkomst van onbepaalde duur bij meer dan 32.000 ondernemingen.

Negen maanden na de invoering ervan kunnen we besluiten dat het mobiliteitsbudget een trage start kent. Maar die trage start doet eveneens vermoeden dat het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken.

Eerst mogelijke obstakels van de baan vegen

Onbekend is onbemind. Dat het systeem nog niet zo bekend is bij het grote publiek, is een mogelijke verklaring het weinige succes. Daarnaast is het mobiliteitsbudget ook vrij complex om in te voeren. Onder meer de langlopende leaseperiode van bedrijfswagens vormt een hindernis.

Een firmawagen wordt voor een periode van 4 tot 5 jaar geleased door de werkgever. Dit contract vervroegd beëindigen zou extra kosten meebrengen voor de werkgever. Daarnaast is het zo dat het beheer van het mobiliteitsbudget meer inspanningen vraagt van de werkgever dan het beheer van zijn vloot aan firmawagens. Het is dus wachten tot de markt tools aanreikt om dit beheer te vergemakkelijken.

Bovendien zijn elektrische wagens in het middensegment tot heden weinig beschikbaar en kunnen ze veelal niet gefinancierd worden met het mobiliteitsbudget waarover de werknemer beschikt.

Cash for car zit ook nog in het peloton

De cash for car-regeling, die begin 2018 werd ingevoerd, komt eveneens moeizaam op dreef. Cash for car geeft de werknemer die afstand doet van zijn firmawagen in ruil alleen een bedrag in geld. In 2018 werden 0,065% van de firmawagens ingeruild voor zulke vergoeding, eind 2019 0,175%. Al betwijfelen we of cash for car echt succesvol zal worden in de toekomst.

Je mobiliteitsbeleid afstemmen op de behoeften van je werknemers?

Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: leer alle regels in de praktijk.

Opleiding mobiliteitsbudget

Deel dit artikel

Annelies Baelus

Geschreven door Annelies Baelus

Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.

Gerelateerde artikels

Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door
Werkgevers

Elektrische bedrijfswagen breekt (voorlopig) nog niet door

10 januari 2020 Olivier Marcq

Op 10 januari opent het autosalon weer zijn deuren. Het ideale moment om onderzoek te doen naar onze bedrijfswagens. Acerta verzamelde de gegevens van zo’n 45.000 bedrijven. In deze blog staan we stil bij de belangrijkste resultaten.

Lees meer
Bedrijfswagen uit het verdomhoekje
Werkgevers

Bedrijfswagen uit het verdomhoekje

07 november 2019 Glenn van Oevelen

We zouden liegen als we het tegendeel beweren: de bedrijfswagen heeft lang in de hoek gestaan waar de meeste klappen vielen. Als het ging over de CO2-emissie, tenminste. Wijst die beschuldigende vinger wel in de juiste richting?

Lees meer
Mobiliteitsplan: bied een diversiteit aan keuzes aan
Werkgevers

Mobiliteitsplan: bied een diversiteit aan keuzes aan

23 september 2019

Een cafetariaplan laat werknemers toe om uit verschillende mobiliteitsopties te kiezen. Iedereen is immers anders en iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren.

Lees meer