Vorige

Moet het mobiliteitsbudget nog op dreef komen?

21 januari 2020 Annelies Baelus Werkgevers

Het Belgische fileleed is beroemd en berucht. Om daar iets aan te doen, werkte de federale regering het mobiliteitsbudget uit. Rijden je medewerkers met een bedrijfs- of salariswagen? Dan kunnen ze die sinds maart 2019 inruilen voor een minder vervuilend exemplaar. Al lijkt het systeem voorlopig niet echt van de grond te komen.

Leestijd: Later lezen?
Amper 11 op 100.000 werknemers kozen voor mobiliteitsbudget

Wie een bedrijfswagen heeft, kan die inruilen voor een milieuvriendelijkere wagen. Het overblijvende budget mag gebruikt worden voor een duurzaam alternatief, zoals een leasefiets, treinabonnement of het gebruik van een deelstep. Blijft er dan nog geld over? Dan wordt dat bedrag cash uitbetaald tegen een fiscaal gunstig tarief. Zo moedig je werknemers aan hun auto vaker thuis te laten.

Althans, dat is het hele idee achter de regeling. Tot nu toe kozen slechts 0,011% van de werknemers die hiervoor potentieel in aanmerking kwamen voor het mobiliteitsbudget. Dat blijkt uit onderzoek van Acerta met meer dan 210.000 werknemers, zowel bedienden als arbeiders, met een overeenkomst van onbepaalde duur bij meer dan 32.000 ondernemingen.

Negen maanden na de invoering ervan kunnen we besluiten dat het mobiliteitsbudget een trage start kent. Maar die trage start doet eveneens vermoeden dat het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken.

Eerst mogelijke obstakels van de baan vegen

Onbekend is onbemind. Dat het systeem nog niet zo bekend is bij het grote publiek, is een mogelijke verklaring het weinige succes. Daarnaast is het mobiliteitsbudget ook vrij complex om in te voeren. Onder meer de langlopende leaseperiode van bedrijfswagens vormt een hindernis.

Een firmawagen wordt voor een periode van 4 tot 5 jaar geleased door de werkgever. Dit contract vervroegd beëindigen zou extra kosten meebrengen voor de werkgever. Daarnaast is het zo dat het beheer van het mobiliteitsbudget meer inspanningen vraagt van de werkgever dan het beheer van zijn vloot aan firmawagens. Het is dus wachten tot de markt tools aanreikt om dit beheer te vergemakkelijken.

Bovendien zijn elektrische wagens in het middensegment tot heden weinig beschikbaar en kunnen ze veelal niet gefinancierd worden met het mobiliteitsbudget waarover de werknemer beschikt.

Cash for car zit ook nog in het peloton

De cash for car-regeling, die begin 2018 werd ingevoerd, komt eveneens moeizaam op dreef. Cash for car geeft de werknemer die afstand doet van zijn firmawagen in ruil alleen een bedrag in geld. In 2018 werden 0,065% van de firmawagens ingeruild voor zulke vergoeding, eind 2019 0,175%. Al betwijfelen we of cash for car echt succesvol zal worden in de toekomst.

Je mobiliteitsbeleid afstemmen op de behoeften van je werknemers?

Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: leer alle regels in de praktijk.

Opleiding mobiliteitsbudget

Deel dit artikel

Annelies Baelus

Geschreven door Annelies Baelus

Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.

Gerelateerde artikels

Denkt je werknemer aan vakantie in eigen land? De fiets biedt mogelijkheden
Werkgevers

Denkt je werknemer aan vakantie in eigen land? De fiets biedt mogelijkheden

07 juli 2020 Ellen Van Grunderbeek

De keuze voor een vakantie in eigen land behoort, vandaag nog meer dan anders, tot de mogelijkheden. De fiets vormt dan het milieuvriendelijke en tijdbesparende vervoersmiddel bij uitstek, om van deze vakantie te genieten

Lees meer
Werkgeverstussenkomst bus, tram en metro vanaf de eerste kilometer
Werkgevers

Werkgeverstussenkomst bus, tram en metro vanaf de eerste kilometer

23 juni 2020 Annelies Bries

Vanaf 1 juli 2020 is de werkgever verplicht tussen te komen in de kosten voor de woon-werkverplaatsingen met de bus, tram, metro of waterbus vanaf de eerste kilometer.

Lees meer
Resultaten Talent Pulse: Van jobmobiliteit naar job-immobiliteit
Werkgevers

Resultaten Talent Pulse: Van jobmobiliteit naar job-immobiliteit

21 april 2020

De tiende verjaardag van Acerta’s Talent Pulse, onze jaarlijkse werknemersbevraging, werd er ééntje om nooit te vergeten. Niet alleen omdat het onderzoek dit jaar in volle coronalockdown viel, maar ook omdat deze crisis een duidelijke impact op de resultaten.

Lees meer