Vorige

Naar een duurzaam welzijnsbeleid in 6 stappen

30 juni 2020 Werkgevers
Hannelore Van Meldert

Door de coronacrisis moesten je organisatie en mensen zich van de ene dag op de andere een ‘nieuwe manier van werken’ eigen maken. En hoewel alle medewerkers zich van hun flexibelste kant lieten zien, kunnen deze abrupte veranderingen een grote impact op hun welzijn hebben. Hoe ga je daar als werkgever mee om?

Leestijd: Later lezen?

Bijna 6 op de 10 werkgevers schenkt meer aandacht aan welzijn

Als werkgever is het mentale en fysieke welzijn van je werknemers niet te onderschatten tijdens de relance. Behoor jij tot de 55% van de werkgevers die in de toekomst werk meer aandacht aan welzijn zullen schenken? Mooi zo, want zulke initiatieven worden enorm gewaardeerd door je medewerkers. Ga voor een duurzaam en blijvend welzijnsbeleid met volgende zes stappen.

 

1. Meten is weten

Een aloud gezegde, en oh-zo-waar. Welzijn is iets persoonlijk. De coronacrisis heeft een ander effect op ieder van ons. Pols daarom bij je medewerkers hoe het met hen gaat. Acerta kan je helpen om deze effecten in kaart te brengen met behulp van een gestructureerde vragenlijst. Daarnaast bieden we oplossingen op maat om je medewerkers te begeleiden.

Pols niet alleen naar hun huidig welzijn, maar check ook hoe het met hun veerkracht gesteld is. Onder ‘veerkracht’ verstaan we ‘het vermogen om zich aan te passen bij stress en hier sterker uit te komen’. Bevraag ook wat hun verwachtingen voor de toekomst zijn. Dit is nog meer van toepassing op medewerkers die nu alles als ‘oké’ ervaren, maar misschien moeite zullen ondervinden wanneer bepaalde maatregelen terug ontnomen worden.

2. Betrek je medewerkers en creëer samen “het nieuwe normaal”

Een duurzaam welzijnsbeleid betekent maatwerk: op individueel niveau, teamniveau en groepsniveau. En maatwerk behoeft een draagvlak. Betrek er zoveel mogelijk medewerkers bij, en vraag input. Zo houd je hen verbonden aan je organisatie en kunnen ze vanuit hun eigen talenten een waardevolle bijdrage leveren aan deze veranderingen en/of bijkomende initiatieven die genomen zullen worden. 

Een veilige omgeving waarin teamdynamiek en teamvertrouwen centraal staan is van cruciaal belang, zodat iedereen vrijuit kan spreken. Laat je medewerkers meedenken over oplossingen die werken voor hen, maar ook voor hun teams. Want pas dan ben je zeker dat deze oplossingen aansluiten bij ieders noden. Bovendien geeft het je niet alleen de kans om afspraken op individueel- en teamniveau te maken, maar ook om input te verzamelen voor je integrale hr-beleid.

Ambieer niet om terug te gaan naar “het oude normaal”, kijk vooruit om te kijken wat werkt voor “het nieuwe normaal”.

3. Schakel een welzijnscoach in

Sommige medewerkers hebben nood aan een vertrouwenspersoon. Doe daarom beroep op een welzijnscoach om hen persoonlijk te begeleiden. Stimuleer ook je leidinggevenden om één-op-één gesprekken met hun teamleden te voeren, met welzijn als gespreksonderwerp.

4. Duid een procesbegeleider aan

Stel een verantwoordelijke aan die de regie van de opbouw van het welzijnsbeleid op zich neemt. Deze procesbegeleider kan de nodige context maken, opvolgen én oplossingen structureren en prioriteren.

5. ‘Make it last’

En dan is het tijd om je inzichten om te zetten naar een welzijnsbeleid dat rendeert. Wil je blijvende resultaten, met mensen die zich gelukkig en gezond op het werk voelen? Maak hier dan geen eenmalig en kort initiatief van maar borg dit.

Maak een langetermijnvisie op vlak van welzijn en werken in je organisatie en vertaal dit naar al je activiteiten.  Evalueer regelmatig je initiatieven, stuur bij waar nodig en zorg voor een recurrent aanspreekpunt in het kader van welzijn.

6. Last but not least: blijf communiceren!

Een van de belangrijkste pijlers doorheen deze coronacrisis is communicatie. Deze pijler vormt ook in de toekomst de rode draad: blijf je medewerkers inlichten over de veranderingen die op je bedrijf afkomen. Schat tijdig de impact in en zorg voor een helder communicatieplan.

Inspiratie nodig voor jouw welzijnsbeleid?

Met het relanceplan van Acerta zit iedereen weer in een mum van tijd goed in z’n vel. Onze experts helpen je graag bij het opstellen van een duurzaam welzijnsbeleid dat aansluit bij jouw organisatie.

Check het aanbod

Deel dit artikel

Geschreven door Hannelore Van Meldert

Director talent acquisition & orientation, Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Hoe zorg je voor een optimale work-lifebalans op de werkvloer?

08 april 2024
Miet Vanhegen

Het mentaal welzijn van je werknemers zijn van groot belang en hier preventief op inzetten is een goede zaak. Hoe zorg je nu voor een optimaal evenwicht tussen werk en privé?

Lees meer
Werkgevers

Panel Webinar Acerta Consult: Wat is ESG en waarom moet je hier als organisatie mee aan de slag?

27 februari 2024
Ellen Van Grunderbeek

ESG: een term die overal steeds vaker opduikt in het bedrijfsleven. Maar wat is ESG, hoe zit het met de verplichte rapportering en hoe integreer je dit in je strategie? De experten van Acerta Consult gingen in dialoog met enkele experten uit het bedrijfsleven tijdens het Panel webinar. Wij somden de belangrijkste zaken op.

Lees meer
Werkgevers

(Langdurig) ziekteverzuim op het werk? Zet welzijn hoog op de agenda.

23 januari 2024
Miet Vanhegen

Ziekteverzuim is een aandachtspunt binnen bedrijven. Er zijn vaak onderliggende factoren die aan de basis liggen. Stress, burn-out of overconnectie zijn zaken die voorkomen bij veel organisaties. Mentaal welzijn moet daarom op de kaart staan en onderdeel uitmaken van elk hr-beleid.

Lees meer