Vorige

Nieuwe generatie werknemers verlangt ‘baas op afroep’

07 september 2018 Werkgevers

Werknemers zijn veeleisender en kritischer dan ooit tevoren. De heersende arbeidskrapte speelt daarin uiteraard een grote rol. Zo liggen hun verwachtingen qua jobinhoud, flexibiliteit en verloning hoger. Ook wanneer het op de competenties van hun manager aankomt, weten ze heel goed wat ze willen. Wanneer er punten worden uitgedeeld, krijgt 2 op 3 leidinggevenden een goed rapport. 1/3de oordeelt dat er nog wat werkpunten zijn om de leidinggevende kwaliteiten nog beter te ontwikkelen. Dat bleek uit de werknemersbevraging van ACERTA bij 1.700 werknemers. Jan Mouton, Leadership Expert bij Acerta Consult vertelt hoe je een ‘baas op afroep’ wordt.

Leestijd: Later lezen?

Competenties van de ideale leidinggevende

De kritische werknemer beschikt over een verlanglijstje met competenties die een leidinggevende moet bezitten. Bovenaan staan: leiden en coachen, verantwoordelijkheid nemen, communicatief zijn, teamwerk stimuleren, problemen oplossen, beslissingen durven nemen en organiseren.

Daarnaast hunkeren ze naar meer bewegingsruimte in het uitvoeren van taken en neemt het belang van wederzijds vertrouwen en inspraak alsmaar toe. Als leidinggevende kan het zodus een uitdaging zijn de controle wat meer los te laten, en vertrouwen te hebben in jouw werknemers. Succesvol leidinggeven begint daarom bij zelfkennis. Wat zijn jouw sterktes en waar liggen jouw valkuilen? Wanneer je minder goed scoort op bepaalde competenties, probeer ze dan te ontwikkelen, of besteed ze indien nodig uit.

Spreek over talent, verwachtingen en ambities

Het wederzijds vertrouwen versterken, dat doet je met een échte, menselijke connectie. Een constructieve dialoog en open communicatie zijn hiervoor vereisten. Zes op tien werknemers heeft minstens een keer per jaar een evaluatiegesprek, iets wat positief wordt onthaald. Een leidinggevende die een cultuur van dialoog vooropstelt, stimuleert zijn/haar medewerkers om de beste versie van zichzelf te worden.

Medewerkers verwachten tegenwoordig continu feedback op hun functioneren, bij voorkeur op een transparante manier. Met feedback winnen ze informatie in over hun eigen performance en kunnen ze bijleren. Dat ze weten waar ze aan toe zijn, geeft hen een gevoel van veiligheid. Anders maken ze zich gemakkelijker zorgen, wat dan weer verhindert dat ze in hun volle kracht komen te staan.

Geef werknemers meer ruimte

Bijna de helft (49%) van de bevraagde werknemers bevestigde zelf te kunnen bepalen welke methodes of technieken ze gebruiken om hun doelen te behalen. Er is dus zeker en vast een tendens naar meer autonomie, maar nog niet op alle vlakken. Wie met wie werkt, is een keuze die meestal niet bij de werknemer ligt (53%). De werktijden autonoom indelen, is voor 43% van de werknemers een realiteit.

Hoewel de mogelijkheid tot zelforganisatie en regelruimte vaak sectorgebonden is, mag het geen excuus zijn om er niets mee te doen. Een positieve samenwerking tussen werknemer en werkgever begint met on the spot feedback tussen beide partijen. Wees aanwezig, begeef je tussen je medewerkers en praat met hen. Geef hen tegelijkertijd ook meer ruimte, zodat ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.

Meer weten over leidinggeven? Contacteer ons.

Meer weten?

Contacteer ons op het nummer 016 24 53 24 of per email.

Per email

Nieuwsbrief

Nieuwe generatie werknemers verlangt ‘baas op afroep’

Schrijf in op onze nieuwsbrief voor werkgevers en ontvang 1 maal per kwartaal interessante informatie.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Zo houd je je talenten dit najaar gemotiveerd
Werkgevers

Zo houd je je talenten dit najaar gemotiveerd

09 september 2020 Erik Vermeiren

Heel wat organisaties werken nu op een heel andere manier dan ze gewend zijn. Hierdoor hebben je werknemers misschien wel het gevoel dat ze niet meer op de juiste plek zitten. Tijd voor talentontwikkeling.

Lees meer
Vlaams opleidingsverlof kent matig succes
Werkgevers

Vlaams opleidingsverlof kent matig succes

04 september 2020 Inge Verdonck

In september vieren we één jaar Vlaams opleidingsverlof. Tijd voor een tussenstand: hoeveel werknemers maakten er het voorbije jaar gebruik van? Heeft corona een impact op de cijfers? En wat brengt de toekomst?

Lees meer
Outplacementbegeleiding in coronatijden
Werkgevers

Outplacementbegeleiding in coronatijden

01 september 2020 Magda Duerinckx

Iemand ontslaan is altijd moeilijk. Gelukkig zijn er enkele acties die je kan ondernemen om de pijn te verzachten. En om de deur voor je ontslagen werknemer(s) op een kier te laten staan.

Lees meer