Vorige

Regionale mobiliteitsverschillen onder de loep

04 april 2019 Werkgevers

Talent behouden is cruciaal om het hoofd te bieden aan de huidige krapte op de arbeidsmarkt. En tevreden medewerkers zijn loyale medewerkers, dat spreekt voor zich. Je medewerkers tegemoetkomen in een mobiliteitsoplossing, één van hun stokpaardjes, loont dus zeker de moeite. Maar om een aantrekkelijk mobiliteitsaanbod voor te stellen, ben je maar beter op de hoogte van de mobiliteitswensen in jouw regio. Hoog tijd om de regionale mobiliteitsverschillen onder de loep te nemen.

Leestijd: Later lezen?

Brussel trein-tram-bus’t massaal

Brusselse werknemers reageren maar koeltjes op de wagen als middel om hun woon-werkverkeer af te leggen. Slechts 48% rekent nog (af en toe) op de wagen. Hoe regelen zij hun woon-werkverkeer dan? Maar liefst 43,3% werknemers neemt regelmatig het openbaar vervoer om op het werk te geraken, ambtenaren niet eens meegerekend. De bus, trein, tram en metro eisen dus zeker hun plaats op in het Brussels Hoofdstedelijk gewest. In Vlaams-Brabant kent het openbaar vervoer 11,7% regelmatige gebruikers. De andere provincies blijven onder het nationaal gemiddelde van 8%, met 7,4% regelmatige gebruikers in Oost-Vlaanderen, 7,1% in Antwerpen, 5,5% in Limburg en 4,5% in West-Vlaanderen.

Alle provincies op de fiets

De fiets is al enkele jaren aan een gestage opmars bezig. Al sinds 2011 om precies te zijn, wint de fiets elk jaar aan terrein. Alle leeftijden springen bovendien in het zadel, al zal de populariteit van de elektrische fiets daar zeker voor dat extra duwtje in de rug zorgen. Die groeiende liefde voor de fiets gecombineerd met de stagnering van het aantal bedrijfswagens, maakt het als werkgever interessant om te starten met een fietsbeleid. En dat geldt voor werkgevers in alle provincies. Zo kent Antwerpen 38,7% regelmatige fietsers, Oost-Vlaanderen 30%, West-Vlaanderen 25,2%, Vlaams-Brabant 23,7% en Limburg 22,8%. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hinkt voorlopig nog achterop met slechts 10,9% regelmatige fietsers, maar de algemene interesse voor de fiets doet vermoeden dat hier nog opportuniteiten zijn.

Maatwerk in de mobiliteitsoplossing

7 op 10 werknemers vindt het belangrijk te kunnen beslissen over de samenstelling van hun loonpakket. Vooral wat mobiliteit betreft, houden zij graag de touwtjes stevig in handen en zoeken ze zelf naar de optimale mobiliteitsoplossing. En die oplossing kan – samen met hun behoeften - dagelijks verschillen. In dat opzicht kiezen werknemers steeds vaker voor een combinatie van vervoermiddelen en dan vooral van de auto en de fiets. In Antwerpen doet 19,3% het zo, in Limburg 12,5%, in Oost-Vlaanderen 10%, in West-Vlaanderen 9,2% en in Vlaams-Brabant zwicht 7,1% voor de combinatie van auto en fiets. 

Fietslease onder de loep

Wil jij je medewerkers motiveren om te kiezen voor een gezond en milieuvriendelijk alternatief voor de wagen? Dankzij een doordacht fietsbeleid kunnen je medewerkers bestaande loonelementen inruilen voor een bedrijfsfiets. Alles wat je als werkgever moet weten om baan te ruimen voor de fiets, lees je hier.

Lees meer
Deel dit artikel

Gerelateerde artikels