Vorige

Sociale Verkiezingen 2020: elektronisch stemmen vanop de werkplek

30 april 2019 Werkgevers

De werkvloer van de toekomst is er één waarbij technologie de werknemers ondersteunt. Geen wonder dat er zo vaak met de term ‘digitalisering’ om de oren geslagen wordt. Zelfs bij de sociale verkiezingen dringt de digitalisering door, en moedigen de sociale partners een modernisering van de procedure aan. Daarin zijn ze geslaagd: vanaf 2020 is het toegestaan om te stemmen vanop de werkplek. Dankzij het systeem van e-voting hoeven medewerkers hun bureau niet eens te verlaten.

Leestijd: Later lezen?

Mogelijkheden rond e-voting uitgebreid

In Belgisch Staatsblad van vandaag verscheen het wetsvoorstel dat de mogelijkheden rond e-voting gevoelig uitbreidt. Voortaan kunnen medewerkers hun stem uitbrengen in een elektronische stembus of vanop hun gebruikelijke werkplek. Stemmen doen ze via een computer die in verbinding staat met het bedrijfsnetwerk, mits goedkeuring van de ondernemingsraad, het CPBW of – als deze overlegorganen er nog niet zijn – in akkoord met de vakbondsafvaardiging.

Opmerkelijk is dat de beslissing om elektronisch te stemmen niet meer unaniem genomen moet worden, zoals het geval was tot in 2016. Een meerderheid volstaat om e-voting in je organisatie in het leven te roepen. Het is echter van cruciaal belang om goede interne afspraken te maken die het geheim van de stemming garanderen en beïnvloeding tijdens het stemmen voorkomen.

Stemmen op papier versus elektronisch stemmen

Het grote verschil tussen de traditionele stembusgang en e-voting? Bedrijven hoeven geen fysieke stembussen meer te installeren in de vestigingen waar er stembureaus zijn. Bovendien moeten die stembussen niet meer vervoerd en geplaatst worden, wat ook de bewaking en verzegeling ervan vereenvoudigt. De bewaking van de elektronische stembureaus gebeurt vanop één centrale locatie waar alles gemonitord wordt. En dus niet meer bij de afzonderlijke stembussen.

Traditionele stembussen Elektronische stembussen
Fysieke stembussen, die geïnstalleerd en gecontroleerd moeten worden Elektronische stembussen zijn volledig gedematerialiseerd en vereisen geen installatie

Afzonderlijke stembussen voor:

  • ieder stembureau;
  • ieder orgaan;
iedere categorie van werknemers.
Eenzelfde stembus die gedeeld wordt tussen de vestigingen/stembureaus
Manuele verzegeling van de stembussen voor transport en telling Geen verzegeling en transport vereist, wel een elektronische verzegeling
Manuele verplaatsing en telling van de stembussen Geen logistieke handelingen nodig, telling gebeurt automatisch
Controle door verschillende groepen mensen in ieder stembureau Controle op één centraal punt door één groep mensen

 

 

Wat onveranderd blijft, is de verplichte aanwezigheid van 6 verschillende personen, zijnde de voorzitter, de secretaris en de bijzitters. Al gaan hun rollen er anders uitzien.

 

Minder administratie en meer participatie

Het installeren en bemannen van de stembussen, het tellen en hertellen van de stemmen, … Er kruipt behoorlijk wat tijd in de opzetting en de verwerking van de traditionele ‘papieren’ stembusgang. Het systeem van e-voting levert je - naast een eenvoudigere organisatie en vlottere administratieve afhandeling - een snellere, veiligere en efficiëntere telling op. Met 100% geldige stemmen als resultaat. Geen discussies meer over betrouwbaarheid, want de computer geeft een foutmelding wanneer de gebruiker iets verkeerd invult.

Zeker wanneer de werknemers over verschillende locaties worden tewerkgesteld, beperkt e-voting onnodig werkverlet aanzienlijk. Door de toegankelijke en flexibele procedure, zullen je stemgerechtigde medewerkers sneller geneigd zijn hun stem uit te brengen. Je wint dus tijd, kosten en stemmers.

Acerta gidst je door de sociale verkiezingen

Onze experts adviseren, springen bij waar je nodig, of ondersteunen je doorheen het proces. Zo ben je zeker dat ook jouw sociale verkiezingen vlot verlopen.

Meer over sociale verkiezingen

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Sociale verkiezingen 2024: dag X-60 komt dichterbij

27 november 2023
Nele Mertens

Hoe verlopen de sociale verkiezingen 2024? Wat gebeurt er op dag x-60 en wat zijn de verplichtingen als werkgever? We lijsten een aantal belangrijke zaken op die je een helder beeld geven over de verdere stappen die je als bedrijf moet nemen in de aanloop naar de sociale verkiezingen.

Lees meer
Werkgevers

Sociale verkiezingen 2024: telling en referteperiode

12 juli 2023
Nele Mertens

De sociale verkiezingen vinden plaats in mei 2024 bij organisaties die minstens 50 werknemers tewerkstellen. Om na te gaan of die grens werd overschreden, moet er een aparte berekening (telling) gebeuren, moet je ook rekening houden met uitzendkrachten én moet je kijken naar een bepaalde referteperiode.

Lees meer
Werkgevers

Sociale verkiezingen 2024: wat is nieuw?

05 juli 2023
Billie Driessens

De sociale verkiezingen van 2024 komen stilaan dichterbij. Ter voorbereiding daarvan wordt, zoals elke vier jaar, de wetgeving over de sociale verkiezingen aangepast. De wet werd op 30 juni gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Lees meer