Vorige

Stel een contactpersoon aan voor contact tracing

04 november 2020 Miet Vanhegen Werkgevers

Ben je een onderneming die goederen of diensten aanbiedt aan consumenten? Heb jij al een contactpersoon aangesteld met wie klanten en personeelsleden contact kunnen opnemen bij een mogelijke coronabesmetting? Indien niet, dan maak je er best werk van. Een contactpersoon aanstellen en bekendmaken, behoort immers tot één van de minimale regels die ondernemingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten moeten respecteren.

Leestijd: Later lezen?

Minimale coronamaatregelen voor ondernemingen

Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, zijn er verschillende regels vastgelegd voor ondernemingen en verenigingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten Verschillende regels werden al vastgelegd in sectorspecifieke protocollen. Als er geen sectorspecifiek protocol is, dan gelden de volgende minimale regels:

  • Informeer klanten tijdig over de geldende preventiemaatregelen en voorzie passende opleidingen voor werknemers
  • Garandeer een afstand van 1,5 m tussen elke persoon
  • Winkelen moet alleen gebeuren, of met maximum één ander persoon van hetzelfde huishouden of met wie er een duurzaam nauw contact is. Minderjarige kinderen van hetzelfde huishouden mogen wel mee.
  • Winkelen mag maximum 30 minuten duren.
  • Per klant moet er 10 m² ruimte zijn. Als de toegankelijke vloeroppervlakte minder dan 20 m² is, dan mogen er max. twee klanten binnen, als de afstand van 1,5 m gerespecteerd kan worden.
  • Mondmaskers en persoonlijke beschermingsmiddelen zijn in bepaalde inrichtingen verplicht, en anders zeer sterk aangeraden wanneer de afstandsregels niet nageleefd kunnen worden.
  • Vermijd samenscholingen.
  • Stel de nodige middelen voor handhygiëne ter beschikking van klanten en personeel.
  • Zorg voor een goede verluchting.
  • Stel een contactpersoon aan met wie klanten en personeelsleden contact kunnen opnemen wanneer ze mogelijk besmet zijn met het coronavirus, met het oog op contact tracing.

Zet in op het welzijn van je medewerkers

Hoe gaat het met je medewerkers? Thuiswerk in combinatie met kinderen, werkdruk, moeilijke communicatie en sociaal isolement verhogen het risico op burn-out. Meer dan ooit is het nodig om de vinger aan de pols te houden met het oog op hun welzijn.

Zorg voor welzijn

Deel dit artikel

Geschreven door Miet Vanhegen

Gerelateerde artikels

VUB en Acerta: opvallend laag kort ziekteverzuim
Werkgevers

VUB en Acerta: opvallend laag kort ziekteverzuim

18 februari 2021 Kristel Minten

In november en december 2020 ging gemiddeld 1,8% van de werkuren verloren door kort ziekteverzuim, oftewel afwezigheden van minder dan een maand. De cijfers werden vastgesteld op basis van de cijfers van 28.500 bedrijven.

Lees meer
Federale steunmaatregelen: verlengd en uitgebreid
Werkgevers

Federale steunmaatregelen: verlengd en uitgebreid

15 februari 2021 Nele Mertens

Vrijdag 12 februari besliste de federale regering over de steunmaatregelen voor werkgevers en werknemers. In deze blog geven we je een overzicht van de verlengde en nieuwe steunmaatregelen die interessant zijn voor de werkgever.

Lees meer
Steun de vaccinatiecampagne, laat je medewerker(s) als vrijwilliger(s) helpen
Werkgevers

Steun de vaccinatiecampagne, laat je medewerker(s) als vrijwilliger(s) helpen

12 februari 2021 Amandine Boseret

Het coronavaccin geeft werkgevers en werknemers terug perspectief. Als werkgever kan je de vaccinatiecampagne steunen door je medewerkers te laten helpen als vrijwilliger.

Lees meer