Vorige

Stel een contactpersoon aan voor contact tracing

04 november 2020 Miet Vanhegen Werkgevers

Ben je een onderneming die goederen of diensten aanbiedt aan consumenten? Heb jij al een contactpersoon aangesteld met wie klanten en personeelsleden contact kunnen opnemen bij een mogelijke coronabesmetting? Indien niet, dan maak je er best werk van. Een contactpersoon aanstellen en bekendmaken, behoort immers tot één van de minimale regels die ondernemingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten moeten respecteren.

Leestijd: Later lezen?

Minimale coronamaatregelen voor ondernemingen

Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, zijn er verschillende regels vastgelegd voor ondernemingen en verenigingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten Verschillende regels werden al vastgelegd in sectorspecifieke protocollen. Als er geen sectorspecifiek protocol is, dan gelden de volgende minimale regels:

  • Informeer klanten tijdig over de geldende preventiemaatregelen en voorzie passende opleidingen voor werknemers
  • Garandeer een afstand van 1,5 m tussen elke persoon
  • Winkelen moet alleen gebeuren, of met maximum één ander persoon van hetzelfde huishouden of met wie er een duurzaam nauw contact is. Minderjarige kinderen van hetzelfde huishouden mogen wel mee.
  • Winkelen mag maximum 30 minuten duren.
  • Per klant moet er 10 m² ruimte zijn. Als de toegankelijke vloeroppervlakte minder dan 20 m² is, dan mogen er max. twee klanten binnen, als de afstand van 1,5 m gerespecteerd kan worden.
  • Mondmaskers en persoonlijke beschermingsmiddelen zijn in bepaalde inrichtingen verplicht, en anders zeer sterk aangeraden wanneer de afstandsregels niet nageleefd kunnen worden.
  • Vermijd samenscholingen.
  • Stel de nodige middelen voor handhygiëne ter beschikking van klanten en personeel.
  • Zorg voor een goede verluchting.
  • Stel een contactpersoon aan met wie klanten en personeelsleden contact kunnen opnemen wanneer ze mogelijk besmet zijn met het coronavirus, met het oog op contact tracing.

Zet in op het welzijn van je medewerkers

Hoe gaat het met je medewerkers? Thuiswerk in combinatie met kinderen, werkdruk, moeilijke communicatie en sociaal isolement verhogen het risico op burn-out. Meer dan ooit is het nodig om de vinger aan de pols te houden met het oog op hun welzijn.

Zorg voor welzijn

Deel dit artikel

Acerta_Miet Vanhegen.png

Geschreven door Miet Vanhegen

Juridisch adviseur

Gerelateerde artikels

Bedrijven mogen afscheid nemen van mondmaskers en vaccinatiegraad opvragen
Werkgevers

Bedrijven mogen afscheid nemen van mondmaskers en vaccinatiegraad opvragen

30 september 2021 Miet Vanhegen

Vanaf 1 oktober 2021 is het dragen van een mondmasker niet langer verplicht, toch kunnen de regionale overheden het dragen van een mondmasker wél nog verplichten. Bovendien kunnen bedrijven ook de vaccinatiegraad binnen hun onderneming opvragen.

Lees meer
Welke coronasteunmaatregelen lopen af op 30 september 2021?
Werkgevers

Welke coronasteunmaatregelen lopen af op 30 september 2021?

29 september 2021 Ellen Van Grunderbeek

Slechts een deel van de economische coronasteunmaatregelen wordt verlengd, dat kondigde de federale regering afgelopen vrijdag aan. Op welke steunmaatregelen zal je niet langer een beroep kunnen doen?

Lees meer
Tijdelijke werkloosheid wordt verlengd tot eind 2021
Werkgevers

Tijdelijke werkloosheid wordt verlengd tot eind 2021

23 september 2021 Nele Mertens

Moet je nog steeds beroep doen op tijdelijke werkloosheid na 30 september? Dan zal je dat tot het einde van het jaar nog kunnen doen via de versoepelde procedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht.

Lees meer