Vorige

Stel een contactpersoon aan voor contact tracing

04 november 2020 Miet Vanhegen Werkgevers

Ben je een onderneming die goederen of diensten aanbiedt aan consumenten? Heb jij al een contactpersoon aangesteld met wie klanten en personeelsleden contact kunnen opnemen bij een mogelijke coronabesmetting? Indien niet, dan maak je er best werk van. Een contactpersoon aanstellen en bekendmaken, behoort immers tot één van de minimale regels die ondernemingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten moeten respecteren.

Leestijd: Later lezen?

Minimale coronamaatregelen voor ondernemingen

Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, zijn er verschillende regels vastgelegd voor ondernemingen en verenigingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten Verschillende regels werden al vastgelegd in sectorspecifieke protocollen. Als er geen sectorspecifiek protocol is, dan gelden de volgende minimale regels:

  • Informeer klanten tijdig over de geldende preventiemaatregelen en voorzie passende opleidingen voor werknemers
  • Garandeer een afstand van 1,5 m tussen elke persoon
  • Winkelen moet alleen gebeuren, of met maximum één ander persoon van hetzelfde huishouden of met wie er een duurzaam nauw contact is. Minderjarige kinderen van hetzelfde huishouden mogen wel mee.
  • Winkelen mag maximum 30 minuten duren.
  • Per klant moet er 10 m² ruimte zijn. Als de toegankelijke vloeroppervlakte minder dan 20 m² is, dan mogen er max. twee klanten binnen, als de afstand van 1,5 m gerespecteerd kan worden.
  • Mondmaskers en persoonlijke beschermingsmiddelen zijn in bepaalde inrichtingen verplicht, en anders zeer sterk aangeraden wanneer de afstandsregels niet nageleefd kunnen worden.
  • Vermijd samenscholingen.
  • Stel de nodige middelen voor handhygiëne ter beschikking van klanten en personeel.
  • Zorg voor een goede verluchting.
  • Stel een contactpersoon aan met wie klanten en personeelsleden contact kunnen opnemen wanneer ze mogelijk besmet zijn met het coronavirus, met het oog op contact tracing.

Zet in op het welzijn van je medewerkers

Hoe gaat het met je medewerkers? Thuiswerk in combinatie met kinderen, werkdruk, moeilijke communicatie en sociaal isolement verhogen het risico op burn-out. Meer dan ooit is het nodig om de vinger aan de pols te houden met het oog op hun welzijn.

Zorg voor welzijn

Deel dit artikel

Geschreven door Miet Vanhegen

Juridisch adviseur

Gerelateerde artikels

‘Alle hens aan dek’: Vlaams relanceplan krijgt stilaan vorm
Werkgevers

‘Alle hens aan dek’: Vlaams relanceplan krijgt stilaan vorm

28 april 2021 Inge Verdonck

De Vlaamse Regering en de Vlaamse sociale partners hebben een akkoord bereikt over de relance van de Vlaamse arbeidsmarkt. Doel van het plan is zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen om onze gehavende economie opnieuw op de rails te krijgen.

Lees meer
Geen reisverbod meer: gevolgen voor werkgevers
Werkgevers

Geen reisverbod meer: gevolgen voor werkgevers

27 april 2021 Ellen Van Grunderbeek

Het verbod op niet-essentiële reizen is sinds 19 april opgeheven. Door het opheffen van het reisverbod herleven de eerder ingevoerde regels van testen en quarantaine. We brengen de gevolgen in kaart als je werknemer de komende periode de grens oversteekt.

Lees meer
Nieuw steunpakket voor horeca en zwaar getroffen sectoren
Werkgevers

Nieuw steunpakket voor horeca en zwaar getroffen sectoren

22 april 2021 Ellen Van Grunderbeek

De federale regering heeft een bijkomend sociaaleconomisch steunpakket klaar voor de heropstart van verschillende sectoren. In dit artikel geven we je een overzicht van de nieuwe steunmaatregelen.

Lees meer