Webinar ‘Authentiek leiderschap vanop afstand’
Hoe je als leidinggevende omgaat met je medewerkers als je enkel contact hebt via telefoon of video-meetings?
Bekijk dit webinar
Thuiswerk doet ons opnieuw zoeken naar harmonie tussen verschillende rollen die nu door elkaar lopen (werknemer, partner, ouder, kind van …). Daarnaast snijdt het ons af van informele steun en bevestiging door anderen. De nood aan verbondenheid flakkert op, medewerkers gaan terug actief nadenken over wat hen bindt met jouw organisatie. Een cruciaal moment dus, en een unieke kans. Simon Heirman, Managing Consultant Assessment, vertelt hoe je in deze moeilijke periode een draagvlak én draagkracht voor talent creëert.
Er leven heel wat emoties op de digitale werkvloer vandaag. Onzekerheid om wat komt biedt angst. Angsten hebben dan weer sterke wortels in basisbehoeften als veiligheid, verbondenheid en zekerheid. Op welke manier kan je als leidinggevende hierin blijven voorzien?
Sociaal contact via digitale weg kan snel vervallen in oeverloos verlies van aandacht, om de leegte van ons thuiskantoor op te vullen. Ook de - goedbedoelde - extra e-mails die de laatste weken worden rondgestuurd werken averechts. Verras je medewerkers eens met iets fysiek, bijvoorbeeld per post. Hoe meer zintuigen je prikkelt, hoe meer dit een tastbaar bewijs is van je positieve verbondenheid met elkaar.
De drempel om een vraag te stellen is digitaal hoger. Net daarom hunkeren nogal wat medewerkers nu extra naar concrete feedback en erkenning. Een goed idee is om wekelijks de ‘succes’-momenten te vieren. Daarbij hoef je mensen zelfs niet bij naam te noemen. Het collectief is, zeker in deze tijd, belangrijker dan de individuele merites. Je boodschap komt sowieso aan bij wie het aanbelangt.
Blijf ook alert voor meer introverte types én die mensen die jou voor alles in BCC zetten. Spreek vertrouwen uit en maak afspraken rond bereikbaarheid. Bel eens wat frequenter om zaken mee te delen die je positief zijn opgevallen. Als je zelf die deur openzet, zal de ander er nadien ook zelf sneller doorheen komen.
Zelfrealisatie lijkt haast een luxe in deze economisch barre tijden. Vergis je niet: de competentie-mismatch en arbeidskrapte blijven torenhoog, daar verandert de crisis (nog) niks aan. Werkgevers die hier nu bewust op inzetten:
Bekijk zelfrealisatie daarbij niet te eng als het bieden van opleiding of een online bibliotheek met inspirerende video’s. Laat mensen zelf ideeën naar voren brengen, laat hen eigen kennis documenteren en doorgeven aan anderen die net dat willen leren (dubbele win voor het groepsgevoel). Er is nu tijd voor zelfexploratie en het experimenteren met nieuwe technieken. Moedig dit aan, en vraag mensen om dit te laten passen binnen de strategische doelstellingen naar innovatie, klantgerichtheid, samenwerken,… van de organisatie.
Hoe je als leidinggevende omgaat met je medewerkers als je enkel contact hebt via telefoon of video-meetings?
Bekijk dit webinarWaarom een diversiteitsbeleid een must is
Onze samenleving wordt steeds meer divers, dus ook onze werkvloer. Inzetten op diversiteit en inclusie is een win-win voor bedrijven, want het zet je op de kaart als maatschappelijk verantwoorde werkgever en je kan breder gaan rekruteren waardoor er meer kans is op het vinden van nieuwe, onontgonnen talenten.
Lees meerIndividueel opleidingsrecht en opleidingsplannen
De Arbeidsdeal, opleidingsplannen en individuele opleidingsdagen voor werknemers. Wat moeten bedrijven nu precies allemaal in orde brengen en hoe pakken ze dit concreet aan?
Lees meerAanwerven van (nieuw) talent: hoe pak je dat aan?
Kmo’s zijn voorzichtiger om bijkomend personeel aan te werven. Toch zijn er andere manieren om het juiste talent te vinden en in te zetten in tijden van arbeidskrapte.
Lees meer