Vorige

Talentontwikkeling in onzekere tijden

31 maart 2020 Simon Heirman Werkgevers

Thuiswerk doet ons opnieuw zoeken naar harmonie tussen verschillende rollen die nu door elkaar lopen (werknemer, partner, ouder, kind van …). Daarnaast snijdt het ons af van informele steun en bevestiging door anderen. De nood aan verbondenheid flakkert op, medewerkers gaan terug actief nadenken over wat hen bindt met jouw organisatie. Een cruciaal moment dus, en een unieke kans. Simon Heirman, Managing Consultant Assessment, vertelt hoe je in deze moeilijke periode een draagvlak én draagkracht voor talent creëert.

Leestijd: Later lezen?

Zorgen van en voor je medewerkers

Er leven heel wat emoties op de digitale werkvloer vandaag. Onzekerheid om wat komt biedt angst. Angsten hebben dan weer sterke wortels in basisbehoeften als veiligheid, verbondenheid en zekerheid. Op welke manier kan je als leidinggevende hierin blijven voorzien?

  • Financiële zekerheid: Put alle mogelijkheden uit, laat je mensen zien dat je inspanningen doet. Zoek een duurzame ruil tussen je financiële zekerheden als collectief (op langere termijn?) en die van het individu daarbinnen (op kortere termijn?).
  • Veiligheid: Wees oprecht bezorgd over de gezondheid van je mensen, niet omdat het wettelijk moet. Dat alleen al maakt dat ze minder uitval vertonen.
  • Sociale verbondenheid: Dit lijkt de grootste uitdaging van thuiswerk. Toch zijn we nooit meer geconnecteerd geweest dan nu. Zet in op ‘betekenisvol’, synchroon contact. Waardeer de tradities die er binnen je organisatie zijn, zoals de dag met een tas koffie starten, samen eten, vrijdagavond een aperitiefje drinken, een tweewekelijks een-op-een gesprek met elke medewerker, enzoverder.

Meer verbondenheid voor een hogere veerkracht

Sociaal contact via digitale weg kan snel vervallen in oeverloos verlies van aandacht, om de leegte van ons thuiskantoor op te vullen. Ook de - goedbedoelde - extra e-mails die de laatste weken worden rondgestuurd werken averechts. Verras je medewerkers eens met iets fysiek, bijvoorbeeld per post. Hoe meer zintuigen je prikkelt, hoe meer dit een tastbaar bewijs is van je positieve verbondenheid met elkaar.

De drempel om een vraag te stellen is digitaal hoger. Net daarom hunkeren nogal wat medewerkers nu extra naar concrete feedback en erkenning. Een goed idee is om wekelijks de ‘succes’-momenten te vieren. Daarbij hoef je mensen zelfs niet bij naam te noemen. Het collectief is, zeker in deze tijd, belangrijker dan de individuele merites. Je boodschap komt sowieso aan bij wie het aanbelangt.

Blijf ook alert voor meer introverte types én die mensen die jou voor alles in BCC zetten. Spreek vertrouwen uit en maak afspraken rond bereikbaarheid. Bel eens wat frequenter om zaken mee te delen die je positief zijn opgevallen. Als je zelf die deur openzet, zal de ander er nadien ook zelf sneller doorheen komen.

Benutten en verder ontwikkelen van individuele talenten

Zelfrealisatie lijkt haast een luxe in deze economisch barre tijden. Vergis je niet: de competentie-mismatch en arbeidskrapte blijven torenhoog, daar verandert de crisis (nog) niks aan. Werkgevers die hier nu bewust op inzetten:

  • stellen hun medewerkers gerust: we zien toekomst, we geloven in jouw potentieel, erkennen een positief mensbeeld (leergierigheid en wendbaarheid, samen zoeken naar nieuwe inzichten / business);
  • bevestigen hun imago als duurzame werkgever en win-win denken;
  • komen straks met meer competente en intrinsiek gemotiveerde mensen in de sociale arena.

Bekijk zelfrealisatie daarbij niet te eng als het bieden van opleiding of een online bibliotheek met inspirerende video’s. Laat mensen zelf ideeën naar voren brengen, laat hen eigen kennis documenteren en doorgeven aan anderen die net dat willen leren (dubbele win voor het groepsgevoel). Er is nu tijd voor zelfexploratie en het experimenteren met nieuwe technieken. Moedig dit aan, en vraag mensen om dit te laten passen binnen de strategische doelstellingen naar innovatie, klantgerichtheid, samenwerken,… van de organisatie.

Webinar ‘Authentiek leiderschap vanop afstand’

Hoe je als leidinggevende omgaat met je medewerkers als je enkel contact hebt via telefoon of video-meetings?

Bekijk dit webinar

Deel dit artikel

Simon Heirman

Geschreven door Simon Heirman

Managing Consultant Assessment

Gerelateerde artikels

Helft van de twintigers overweegt carrièreswitch
Werkgevers

Helft van de twintigers overweegt carrièreswitch

10 mei 2022 Magda Duerinckx

Een op de drie werknemers wil zijn loopbaan een andere wending geven. Vooral twintigers overwegen een job in andere sector, dat blijkt uit een bevraging bij meer dan 2.000 werkende Belgen. Waarom? Ze willen een grotere zinvolheid ervaren, een betere werk-privébalans en/of een goede verloning.

Lees meer
Diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt
Werkgevers

Diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt

05 april 2022 Sabine Goossens

De diversiteit aan nationaliteiten neemt toe op onze Belgische arbeidsmarkt, dat blijkt uit ons onderzoek bij zo’n 28.500 bedrijven. Vandaag heeft 15 % van alle werknemers in België niet de Belgische nationaliteit. Het aandeel niet-Belgen op onze arbeidsmarkt volgt een stijgende trend: de laatste vijf jaar is het aandeel op onze arbeidsmarkt gesteg...

Lees meer
Voor het zevende jaar op rij organiseert Acerta de Payroll Academy
Werkgevers

Voor het zevende jaar op rij organiseert Acerta de Payroll Academy

15 maart 2022

Op 7 maart 2022 is alweer een nieuwe editie van onze Payroll Academy van start gegaan. 24 nieuwe enthousiaste collega’s begonnen aan hun opleidingstraject tot payroll expert. Eenmaal afgestudeerd, gaan ze als volwaardige payroll expert aan de slag in een van onze kantoren of als HR Officer bij een van onze klanten.

Lees meer