Vorige

Talentontwikkeling in onzekere tijden

31 maart 2020 Simon Heirman Werkgevers

Thuiswerk doet ons opnieuw zoeken naar harmonie tussen verschillende rollen die nu door elkaar lopen (werknemer, partner, ouder, kind van …). Daarnaast snijdt het ons af van informele steun en bevestiging door anderen. De nood aan verbondenheid flakkert op, medewerkers gaan terug actief nadenken over wat hen bindt met jouw organisatie. Een cruciaal moment dus, en een unieke kans. Simon Heirman, Managing Consultant Assessment, vertelt hoe je in deze moeilijke periode een draagvlak én draagkracht voor talent creëert.

Leestijd: Later lezen?

Zorgen van en voor je medewerkers

Er leven heel wat emoties op de digitale werkvloer vandaag. Onzekerheid om wat komt biedt angst. Angsten hebben dan weer sterke wortels in basisbehoeften als veiligheid, verbondenheid en zekerheid. Op welke manier kan je als leidinggevende hierin blijven voorzien?

  • Financiële zekerheid: Put alle mogelijkheden uit, laat je mensen zien dat je inspanningen doet. Zoek een duurzame ruil tussen je financiële zekerheden als collectief (op langere termijn?) en die van het individu daarbinnen (op kortere termijn?).
  • Veiligheid: Wees oprecht bezorgd over de gezondheid van je mensen, niet omdat het wettelijk moet. Dat alleen al maakt dat ze minder uitval vertonen.
  • Sociale verbondenheid: Dit lijkt de grootste uitdaging van thuiswerk. Toch zijn we nooit meer geconnecteerd geweest dan nu. Zet in op ‘betekenisvol’, synchroon contact. Waardeer de tradities die er binnen je organisatie zijn, zoals de dag met een tas koffie starten, samen eten, vrijdagavond een aperitiefje drinken, een tweewekelijks een-op-een gesprek met elke medewerker, enzoverder.

Meer verbondenheid voor een hogere veerkracht

Sociaal contact via digitale weg kan snel vervallen in oeverloos verlies van aandacht, om de leegte van ons thuiskantoor op te vullen. Ook de - goedbedoelde - extra e-mails die de laatste weken worden rondgestuurd werken averechts. Verras je medewerkers eens met iets fysiek, bijvoorbeeld per post. Hoe meer zintuigen je prikkelt, hoe meer dit een tastbaar bewijs is van je positieve verbondenheid met elkaar.

De drempel om een vraag te stellen is digitaal hoger. Net daarom hunkeren nogal wat medewerkers nu extra naar concrete feedback en erkenning. Een goed idee is om wekelijks de ‘succes’-momenten te vieren. Daarbij hoef je mensen zelfs niet bij naam te noemen. Het collectief is, zeker in deze tijd, belangrijker dan de individuele merites. Je boodschap komt sowieso aan bij wie het aanbelangt.

Blijf ook alert voor meer introverte types én die mensen die jou voor alles in BCC zetten. Spreek vertrouwen uit en maak afspraken rond bereikbaarheid. Bel eens wat frequenter om zaken mee te delen die je positief zijn opgevallen. Als je zelf die deur openzet, zal de ander er nadien ook zelf sneller doorheen komen.

Benutten en verder ontwikkelen van individuele talenten

Zelfrealisatie lijkt haast een luxe in deze economisch barre tijden. Vergis je niet: de competentie-mismatch en arbeidskrapte blijven torenhoog, daar verandert de crisis (nog) niks aan. Werkgevers die hier nu bewust op inzetten:

  • stellen hun medewerkers gerust: we zien toekomst, we geloven in jouw potentieel, erkennen een positief mensbeeld (leergierigheid en wendbaarheid, samen zoeken naar nieuwe inzichten / business);
  • bevestigen hun imago als duurzame werkgever en win-win denken;
  • komen straks met meer competente en intrinsiek gemotiveerde mensen in de sociale arena.

Bekijk zelfrealisatie daarbij niet te eng als het bieden van opleiding of een online bibliotheek met inspirerende video’s. Laat mensen zelf ideeën naar voren brengen, laat hen eigen kennis documenteren en doorgeven aan anderen die net dat willen leren (dubbele win voor het groepsgevoel). Er is nu tijd voor zelfexploratie en het experimenteren met nieuwe technieken. Moedig dit aan, en vraag mensen om dit te laten passen binnen de strategische doelstellingen naar innovatie, klantgerichtheid, samenwerken,… van de organisatie.

Webinar ‘Authentiek leiderschap vanop afstand’

Hoe je als leidinggevende omgaat met je medewerkers als je enkel contact hebt via telefoon of video-meetings?

Bekijk dit webinar

Deel dit artikel

Simon Heirman

Geschreven door Simon Heirman

Managing Consultant Assessment

Gerelateerde artikels

Overlegcomité 19 juli: wat is de impact voor bedrijven?
Werkgevers

Overlegcomité 19 juli: wat is de impact voor bedrijven?

20 juli 2021 Ellen Van Grunderbeek

Het overlegcomité zat op 19 juli opnieuw samen om de coronamaatregelen te bespreken. Wat werd er beslist? En hebben die beslissingen een impact op bedrijven? Acerta geeft een overzicht.

Lees meer
Update Generieke Gids: nieuwe richtlijnen voor bedrijven
Werkgevers

Update Generieke Gids: nieuwe richtlijnen voor bedrijven

16 juli 2021 Miet Vanhegen

Op 14 juli werd de nieuwe versie van de Generieke Gids gepubliceerd. Door de gewijzigde overheidsmaatregelen, was de vorige versie van de Generieke Gids aan wijziging toe.

Lees meer
Tijdelijke werkloosheid daalt, arbeidskrapte laat zich voelen
Werkgevers

Tijdelijke werkloosheid daalt, arbeidskrapte laat zich voelen

15 juli 2021 Dirk Vanderhoydonck

Het systeem van tijdelijke werkloosheid heeft organisaties geholpen om een moeilijke periode te overbruggen, maar ondertussen worden bedrijven opnieuw geconfronteerd met de schaarste aan talent op de arbeidsmarkt.

Lees meer