Een formulier handtekenen bij de bank, even naar de tandarts, iets ophalen bij het gemeentehuis of de auto binnenbrengen bij de garage? Het is niet altijd eenvoudig om deze zaken buiten de gewoonlijke werkuren af te handelen. En arbeiders met strikte arbeidstijden kunnen meestal niet zomaar even wat later beginnen of vroeger stoppen.
Acerta werkte daarom samen met werkgeversfederaties Traxio en Febelcar en de vakorganisaties een reglementair kader uit waarbij een uitzonderlijke afwezigheid van twee uur tijdens de arbeidstijd toegestaan is om dringende privézaken te regelen. Een nieuwe cao zal deze micro-afwezigheid voor arbeiders in de autosector binnenkort wettelijk maken.
Er bestaan al regelingen die arbeiders toelaten om afwezig te zijn op het werk zoals klein verlet, adv-dagen, tijdskrediet of afwezigheden om dwingende familiale redenen. Maar die regelingen zijn meestal voor langere tijdsperiodes, niet voor een of twee uurtjes. En korte, dringende privézaken afhandelen buiten de werkuren gaat niet altijd, omdat bepaalde diensten enkel tijdens de werkuren geopend zijn.
In veel bedrijven bestaat de mogelijkheid voor kortere afwezigheid wel al onofficieel, maar de bedoeling is om dit nu voor iedereen gelijk en officieel te maken. Daarom klopte Traxio-Febelcar, op vraag van de arbeiders zelf, bij Acerta aan om de wettelijke toelatingen te bekijken.
De werknemer moet niet motiveren waarom hij gedurende die paar uur afwezig wil zijn. Wel moet hij jou als werkgever op voorhand informeren en om toestemming vragen. Achteraf moet de medewerker die uren ook inhalen. Daar werkte Acerta al een paar voorstellen voor uit, in navolging van de eisen van de arbeidsduurreglementering.
De nieuwe cao is zo opgezet dat de afwezigheidsaanvraag zo weinig mogelijk administratieve formaliteiten met zich meebrengt. Je bevestigt de micro-afwezigheid met een document dat je medewerker kort het werk kan verlaten voor een dringende reden, met behoud van loon.
Flexibelere arbeidstijden zijn een van de manieren om je medewerkers geëngageerd te houden. De nieuwe regeling wil hen steunen en het evenwicht tussen werk en privé ook voor arbeiders helpen te behouden. In een ideale wereld wordt deze regeling rond officiële micro-afwezigheid ook nog uitgebreid naar andere sectoren dan de autosector.
Interesse voor juridische actualiteit en de nieuwste trends in hr? Je leest het elke maand in de nieuwsbrief.
Schrijf inWat als je medewerker deeltijds wil werken?
Wil jouw medewerker graag deeltijds werken? We geven je een overzicht van de mogelijkheden en bijhorende formaliteiten.
Lees meerHet potentieel van parttime medewerkers
Het aantal werknemers dat voltijds aan de slag is, zit in de lift. Tegelijkertijd daalt het percentage werknemers dat minder dan vier vijfde aan de slag is. Wat leren die cijfers ons?
Lees meerJobmobiliteit neemt opnieuw toe op de arbeidsmarkt
Tijdens de eerste lockdown hielden werknemers angstvallig vast aan de baan die ze hadden. Hierdoor bereikte de jobmobiliteit zijn laagste niveau in 10 jaar. Nu de economie zich stabiliseert, durven werknemers opnieuw uitkijken naar een andere job. Wat kan jij doen om waardevol talent aan boord te houden?
Lees meer