Vorige

Van de schoolbank naar de werkvloer: wat staat er in de regionale regeerakkoorden?

23 oktober 2019 Tom Dirix Werkgevers

De inkt van de regeerakkoorden is ondertussen opgedroogd. Hoog tijd om dieper in te gaan op de plannen die een impact hebben op de overgang van de schoolbank naar de werkvloer.

Leestijd: Later lezen?

Verschillende regio’s, verschillende invalshoeken

In België bestaan er verschillende systemen die leren en werken combineren. Zo worden competenties aangeleerd op de schoolbank en worden ze verder verfijnd op de werkvloer. Aangezien Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest elk hun eigen ambities hebben, is elk actiepunt van hun ambities geboren vanuit een andere invalshoek.

Ondanks de verschillen is het in elke regio belangrijk om zowel in te zetten op de ‘gebreken’ van de huidige arbeidsmarkt (bijvoorbeeld knelpuntberoepen) als op het voorbereiden van de huidige arbeidsmarkt op de toekomst (toenemende digitalisering en AI). Hieronder vind je enkele ambities uit de regionale regeerakkoorden die een impact hebben op de overgang van onderwijs naar de werkvoer:

Ambitie 1: aanbod alternerend leren uitbreiden en versterken

In Vlaanderen wil men meer opleidingen in het kader van duaal leren in secundair onderwijs aanbieden. Tegelijkertijd wil Vlaanderen het systeem van duaal leren uitbreiden naar het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs.

Brussel en Wallonië willen bij deze opleidingsformule meer aandacht besteden aan het tekort van specifieke profielen (knelpuntberoepen) in de huidige arbeidsmarkt. Maar ze willen ook rekening houden met de toekomstige arbeidsmarkt en toekomstige beroepen. Beroepen die hun plaats vinden in een economie die koolstofarm moet produceren of beroepen met mogelijkheden op vlak van digitaliseren en AI.

Ambitie 2: jongeren met moeilijkheden op school vooruit helpen

Een bijzonder aspect is dat de regio’s ook willen nadenken over jongeren die het moeilijk hebben met de huidige uitdagingen op school. De regio’s willen deze jongeren, meer algemeen ook NEET-jongeren (NEET = Not in Education, Employment or Training), absoluut meekrijgen in een succesvolle opstap richting de arbeidsmarkt.

Ambitie 3: focussen op competenties en attitudes

Kennis en vaardigheden zijn niet alleen een verhaal van diploma’s, maar ook van competenties en attitudes. Daarom heeft Vlaanderen in het regeerakkoord opgenomen dat competenties (EVC, erkennen van competenties) op uniforme wijze moeten worden gewaardeerd. En dat is ook nodig, want attitudes en bereidheid tot leren zijn onlosmakelijk verbonden met de uitdagingen van een evoluerende arbeidsmarkt.

Het is dus van groot belang dat je als werkgever de talenten in je onderneming in kaart brengt. Bedrijven leiden daarom werknemers zelfs op. Dan zijn ze een stapje voor op de arbeidskrapte wanneer ze moeilijkheden hebben met het vinden van een specifiek profiel. De Acerta Payroll Academy is een voorbeeld hiervan.

Ambitie 4: meer stageplaatsen beschikbaar maken

Een uitbreiding van opleidingen brengt ook een uitbreiding van het aantal beschikbare stageplaatsen op de werkvloer met zich mee. Hiervoor zullen sectorale partnerschappen aangemoedigd worden en zullen kennispolen gedefinieerd worden om ervoor te zorgen dat stages ook effectief kunnen plaatsvinden.

Een interessant aandachtspunt in het Brussels Regeerakkoord is dat ze gaan onderzoeken in welke mate er een soort van belastingkrediet kan worden voorzien voor ondernemingen om kosten, gekoppeld aan opleidingen op de werkvloer, te faciliteren.

Ambitie 5: naar een efficiënte inzet van middelen van betrokken actoren

In de verschillende regeerakkoorden zijn er voorstellen om onderwijspersoneel de mogelijkheid te geven om zelf stages te volgen in ondernemingen. Lokale actoren, zoals bijvoorbeeld VDAB en Syntra, zullen aangemoedigd worden om in samenwerking met de privésector opleidingen te voorzien. Waarschijnlijk zal dit via aanbestedingen gebeuren.

Up-to-date met de nieuwste regelgeving

De sociale wetgeving verandert razendsnel. Als werkgever of hr-professional heb jij er alle belang bij altijd op de hoogte te zijn. En dat kan: met onze maandelijkse infosessies.

Meer informatie

Meer lezen over het regeerakkoord?

Lees ook dit artikel:

Deel dit artikel

Tom Dirix

Geschreven door Tom Dirix

domeinverantwoordelijke kenniscentrum

Gerelateerde artikels

Tijdelijke werkloosheid geeft economie veerkracht
Werkgevers

Tijdelijke werkloosheid geeft economie veerkracht

07 april 2020 Nele Mertens

De regels rond tijdelijke werkloosheid wegens overmacht zijn versoepeld tijdens deze coronacrisis. Werkgevers doen er gretig beroep op: meer dan de helft van de tijdelijk werklozen zijn immers geen enkele dag meer aan de slag.

Lees meer
Wat is de impact van corona op studentenarbeid?
Werkgevers

Wat is de impact van corona op studentenarbeid?

02 april 2020 Ellen Van Grunderbeek

Helpende studentenhanden tijdens de paasvakantie? Werkgevers doen er graag beroep op. Tijdens deze bijzondere coronatijden kan een student je helpen om een tekort aan personeel op te vangen.

Lees meer
Werkgevers: hou rekening met deze veranderingen in april
Werkgevers

Werkgevers: hou rekening met deze veranderingen in april

01 april 2020 Leen Smeets

De wereld lijkt soms stil te staan tijdens deze coronacrisis, maar niets is minder waar. De voorbije weken werden heel wat maatregelen ingevoerd om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ook april brengt sociaaljuridische veranderingen met zich mee.

Lees meer