Vorige

Vertrek van je talentvolle medewerker vermijden? Met een aanpak op maat van de individuele medewerker

14 februari 2020 Tom Vlieghe Werkgevers

Het aantal contractbeëindigingen is in 2019 voor het eerst sinds 2017 gedaald, dat blijkt uit cijfers van Acerta. Bovendien is de stopzetting meestal op initiatief van de werknemer. Hoewel afscheid nemen van een talentvolle medewerker pijnlijk is - zeker in tijden van arbeidskrapte -, is het soms onvermijdelijk. Toch blijf je beter niet bij de pakken zitten. Je medewerkers geëngageerd houden is de boodschap.

Leestijd: Later lezen?

Ontslag nemen of ontslag krijgen?

Slechts 1 op de 5 beëindigingen van een contract van onbepaalde duur is op het initiatief van de werkgever. Het gaat dus eerder over ontslag nemen dan ontslag krijgen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 1 op de 3 stopzettingen met wederzijds akkoord is, waaruit we kunnen veronderstellen dat er ruimte is voor open dialoog tussen medewerker en organisatie.

Het is trouwens belangrijk om regelmatig een open dialoog met je medewerker aan te gaan. Luister naar zijn ambities en hoe je zijn talent eventueel anders binnen de organisatie kan inzetten. Zelfs wanneer dat dialoog leidt tot een stopzetting van de samenwerking, is het een goede zaak dat er afspraken kunnen gemaakt worden over het moment waarop de samenwerking zal stoppen.

Is er een stopzetting van jullie samenwerking? Dan kan een positieve “offboarding” ervoor zorgen dat de medewerker een ambassadeur van je organisatie blijft. Mogelijks keert hij zelfs later terug naar je organisatie, verrijkt met nieuwe inzichten en ervaring die hij elders heeft vergaard.

Piekperiodes

Er zijn patronen te herkennen in contactbeëindigingen. Wat opvalt is dat het percentage contracten dat een einde neemt op initiatief van de werknemer het hoogst is in augustus en september. Daaruit kan je afleiden dat medewerkers zich na de vakantie klaar voelen voor een nieuwe uitdaging. Ook het vertrek met wederzijds akkoord is dikwijls in de maanden augustus en september, maar dé piek valt in december. De afloop van een kalenderjaar is dus vaak ook de afloop van een samenwerking.

Individuele aanpak

Voorkomen is beter dan genezen. Het laatste wat werkgevers willen, is afscheid nemen van hun talent. Maar om dat te vermijden, is het belangrijk om je medewerkers geëngageerd te houden. En dat vergt een individuele aanpak, want iedereen heeft andere behoeften. Een individuele aanpak is mogelijk op meerdere vlakken. Denk maar aan de jobinhoud, verloning en arbeidstijden - je leest er hier alvast meer over.

Je medewerkers geëngageerd houden, doe je door blijvend te investeren in hun talent. Hou je talent in beweging, zo speel je proactief in op een steeds sneller veranderende context die om nieuwe competenties vraagt.  Zorg voor een omgeving waarin het voor zowel medewerker als leidinggevende veilig is om verandering aan te kaarten. Samen kunnen jullie op zoek gaan naar hoe de ontwikkelingsbehoeften van de individuele medewerker en de doelstellingen van de organisatie elkaar kunnen versterken.

Investeer in talentontwikkeling

Download onze whitepaper over talentontwikkeling of bekijk onze webinar vol praktische tips.

Whitepaper Webinar

Deel dit artikel

Tom Vlieghe

Geschreven door Tom Vlieghe

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Thuisblijvende medewerkers? Stuur hen op ontdekkingstocht naar hun talenten!
Werkgevers

Thuisblijvende medewerkers? Stuur hen op ontdekkingstocht naar hun talenten!

14 juli 2020

Dwingt de coronacrisis je mensen tot een ‘staycation’ in eigen land? Dat hoeft niet te betekenen dat ze bij de pakken moeten blijven zitten. Maak nu werk van hun talenten, zodat ze in september ‘verrijkt’ en vol energie weer aan de slag kunnen.

Lees meer
UCLL (Campus Sociale School) en Acerta slaan handen ineen voor praktijkgerichte HR-richting
Werkgevers

UCLL (Campus Sociale School) en Acerta slaan handen ineen voor praktijkgerichte HR-richting

25 juni 2020

Het onderwijs in Vlaanderen krijgt soms de labels ‘ouderwets’ of ‘te theoretisch’ opgeplakt. Maar het kan ook anders, dat bewijzen hogeschool UCLL (Campus Sociale School) en HR-dienstengroep Acerta.

Lees meer
Houd je medewerkers gemotiveerd na de lockdown
Werkgevers

Houd je medewerkers gemotiveerd na de lockdown

10 juni 2020 Yves Plees

Het kan een enorme uitdaging zijn om samen met je team het beste ervan te maken tijdens de coronacrisis. Met volgende tips houd je hun motivatie op peil.

Lees meer