Vorige

Vertrek van je talentvolle medewerker vermijden? Met een aanpak op maat van de individuele medewerker

14 februari 2020 Tom Vlieghe Werkgevers

Het aantal contractbeëindigingen is in 2019 voor het eerst sinds 2017 gedaald, dat blijkt uit cijfers van Acerta. Bovendien is de stopzetting meestal op initiatief van de werknemer. Hoewel afscheid nemen van een talentvolle medewerker pijnlijk is - zeker in tijden van arbeidskrapte -, is het soms onvermijdelijk. Toch blijf je beter niet bij de pakken zitten. Je medewerkers geëngageerd houden is de boodschap.

Leestijd: Later lezen?

Ontslag nemen of ontslag krijgen?

Slechts 1 op de 5 beëindigingen van een contract van onbepaalde duur is op het initiatief van de werkgever. Het gaat dus eerder over ontslag nemen dan ontslag krijgen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 1 op de 3 stopzettingen met wederzijds akkoord is, waaruit we kunnen veronderstellen dat er ruimte is voor open dialoog tussen medewerker en organisatie.

Het is trouwens belangrijk om regelmatig een open dialoog met je medewerker aan te gaan. Luister naar zijn ambities en hoe je zijn talent eventueel anders binnen de organisatie kan inzetten. Zelfs wanneer dat dialoog leidt tot een stopzetting van de samenwerking, is het een goede zaak dat er afspraken kunnen gemaakt worden over het moment waarop de samenwerking zal stoppen.

Is er een stopzetting van jullie samenwerking? Dan kan een positieve “offboarding” ervoor zorgen dat de medewerker een ambassadeur van je organisatie blijft. Mogelijks keert hij zelfs later terug naar je organisatie, verrijkt met nieuwe inzichten en ervaring die hij elders heeft vergaard.

Piekperiodes

Er zijn patronen te herkennen in contactbeëindigingen. Wat opvalt is dat het percentage contracten dat een einde neemt op initiatief van de werknemer het hoogst is in augustus en september. Daaruit kan je afleiden dat medewerkers zich na de vakantie klaar voelen voor een nieuwe uitdaging. Ook het vertrek met wederzijds akkoord is dikwijls in de maanden augustus en september, maar dé piek valt in december. De afloop van een kalenderjaar is dus vaak ook de afloop van een samenwerking.

Individuele aanpak

Voorkomen is beter dan genezen. Het laatste wat werkgevers willen, is afscheid nemen van hun talent. Maar om dat te vermijden, is het belangrijk om je medewerkers geëngageerd te houden. En dat vergt een individuele aanpak, want iedereen heeft andere behoeften. Een individuele aanpak is mogelijk op meerdere vlakken. Denk maar aan de jobinhoud, verloning en arbeidstijden - je leest er hier alvast meer over.

Je medewerkers geëngageerd houden, doe je door blijvend te investeren in hun talent. Hou je talent in beweging, zo speel je proactief in op een steeds sneller veranderende context die om nieuwe competenties vraagt.  Zorg voor een omgeving waarin het voor zowel medewerker als leidinggevende veilig is om verandering aan te kaarten. Samen kunnen jullie op zoek gaan naar hoe de ontwikkelingsbehoeften van de individuele medewerker en de doelstellingen van de organisatie elkaar kunnen versterken.

Investeer in talentontwikkeling

Download onze whitepaper over talentontwikkeling of bekijk onze webinar vol praktische tips.

Whitepaper Webinar

Deel dit artikel

Tom Vlieghe

Geschreven door Tom Vlieghe

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Acerta Podcast: laat je inspireren tot een stevig hr-beleid
Werkgevers

Acerta Podcast: laat je inspireren tot een stevig hr-beleid

19 april 2021

Op zoek naar een hr-podcast die je blik verruimt, toekomstgericht is en gebaseerd op feiten? Zoek niet verder, want je hebt het gevonden: met de Acerta Podcast schaaf je al luisterend je kennis bij. Waar en wanneer je maar wil.

Lees meer
Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit
Werkgevers

Vlaams Parlement breidt antidiscriminatiebepalingen uit

09 april 2021 Miet Vanhegen

Op 9 april 2021 trad het decreet dat de Vlaamse antidiscriminatiebepalingen voor een evenredige participatie op de arbeidsmarkt uitbreidt, in werking.

Lees meer
Welzijn van medewerkers verhogen in tijden van thuiswerk
Werkgevers

Welzijn van medewerkers verhogen in tijden van thuiswerk

23 maart 2021 Heleen De Wyngaert

Organisaties beschouwen ‘welzijn’ niet langer als een verplicht nummertje, maar als een belangrijke voorwaarde om hun medewerkers lang en gelukkig aan het werk te houden.

Lees meer