Vorige

Wat als je medewerkers kerstcadeaus kopen tijdens de werkuren?

11 december 2020 Ellen Van Grunderbeek Werkgevers

De feestdagen zijn in aantocht, en naar jaarlijkse gewoonte is dat ook het startsignaal voor de zoektocht naar kerstcadeaus. Toch zal die zoektocht voor heel wat mensen anders verlopen dit jaar. Nu thuiswerk verplicht is, en niet iedereen zich veilig voelt in een winkel, is de kans groot dat je werknemers online hun kerstcadeaus zullen bestellen. Maar mogen ze dat wel tijdens de werkuren doen? En hoe kan je reageren als werkgever wanneer je werknemers online shoppen tijdens de werkuren?

Leestijd: Later lezen?

Thuiswerk en online shoppen

De algemene regel is dat de werknemer verplicht is zijn werk naar behoren uit te voeren binnen de afgesproken termijn en op de plaats en in de omstandigheden zoals overeengekomen. Dit conform de opdrachten en instructies die gegeven worden door de werkgever. Op deze basis beschikt de werknemer dus niet over het recht om online bestellingen te plaatsen tijdens de werkuren.

Maar wat als je medewerkers van thuis uit werken? Wel, dan moeten ze het aantal uren dat voorzien is in het werkrooster effectief presteren. Maar ze zijn niet verplicht het werkrooster strikt na te leven, toch als hier geen beleid rond uitgewerkt is. Je thuiswerkende medewerker kan dan online shoppen, zolang de taken correct en tijdig uitgevoerd worden en de afspraken rond arbeidstijd en beschikbaarheden gerespecteerd worden. Wil je liever duidelijke regels en een zekere bereikbaarheid en beschikbaarheid vragen van je medewerkers? Dan kan je de nodige afspraken maken in een thuiswerkbeleid.

Wat kan je doen bij misbruik?

Wat als je sterke aanwijzingen hebt dat een van je medewerkers te veel tijd aan privé-aankopen besteedt tijdens zijn/haar arbeidstijd? Of je betrapt je medewerker op de werkvloer op het aankopen van kerstcadeaus? Dan kan je een schriftelijke waarschuwing sturen, steunend op de sterke aanwijzingen en de gevolgen voor je bedrijfsvoering.

Door de telewerkcontext is het niet altijd evident, maar je kan een beleid voor het gebruik van e-mails en het internet in je bedrijf opstellen. In dit beleid kan je de essentiële regels voor internetgebruik op de werkplaats – ook op afstand binnen de thuisomgeving – vastleggen op bedrijfsniveau. Hierdoor kan je discussies vermijden en, indien nodig, eventuele vooraf bepaalde sancties opleggen.

Blijft jouw werknemer ondanks deze waarschuwing toch online bestellingen plaatsen? Dan kan je eventueel disciplinaire sancties opleggen. Opgelet, deze disciplinaire sancties kunnen slechts worden overwogen onder bepaalde voorwaarden en voor zover ze voorzien zijn in jouw arbeidsreglement. Als het voorval zich blijft herhalen, aarzel dan niet om meerdere schriftelijke waarschuwingen te sturen. Onder bepaalde voorwaarden zou dit zelfs kunnen leiden tot ontslag.

Een toekomstgericht thuiswerkbeleid?

Maak van thuiswerken een succes met de thuiswerkpacks van Acerta.

Thuiswerkpacks

Deel dit artikel

ellen-van-grunderbeek-ellips.png

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Arbeidsdeal: wat staat er in het akkoord?
Werkgevers

Arbeidsdeal: wat staat er in het akkoord?

06 juli 2022 Annelies Bries

De ministerraad geeft in tweede lezing haar akkoord over de arbeidsdeal. De bedoeling van de arbeidsdeal is om zo veel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. De nadruk ligt op flexibiliteit voor werknemer en werkgever. Wat staat er in het akkoord? Welke maatregelen kunnen we verwachten? We geven je hieronder een overzicht. De maatregelen moeten w...

Lees meer
Wat verandert er in juli voor werkgevers?
Werkgevers

Wat verandert er in juli voor werkgevers?

28 juni 2022 Miet Vanhegen

De wet- en regelgeving verandert regelmatig, en dat heeft een invloed op jou als werkgever of op jouw medewerkers. Acerta geeft je daarom een overzicht van de sociaal-juridische wijzigingen die op de planning staan in juli 2022.

Lees meer
Op vakantie met de bedrijfswagen: veelgestelde vragen
Werkgevers

Op vakantie met de bedrijfswagen: veelgestelde vragen

23 juni 2022 Ellen Van Grunderbeek

De zomervakantie is in aantocht. Wat als je medewerker op vakantie vertrekt met zijn bedrijfswagen en… een ongeval heeft? Of hij wil een bagagerek installeren? En mag je medewerker zijn tankkaart in het buitenland gebruiken? Acerta beantwoordt enkele veelgestelde vragen.

Lees meer