Vorige

Werkroosters in coronatijden: een stand van zaken

21 april 2020 Annelies Bries Werkgevers

Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Alleen is het niet altijd gemakkelijk voor werkgevers om het overzicht te behouden. Wat mag wél? Wat mag niet? In dit artikel vind je de laatste stand van zaken over aangepaste arbeidstijden.

Leestijd: Later lezen?

Aangepaste arbeidstijden zijn mogelijk

Tijdens de coronacrisis zijn aangepaste arbeidstijden mogelijk, dat heeft de Inspectie Toezicht op de Sociale Wetten kenbaar gemaakt. De coronacrisis kan immers beschouwd worden als een voorgekomen/dreigend ongeval. Wat dat precies inhoudt, kan je in deze blog lezen.

… maar er zijn voorwaarden

Toezicht op de Sociale Wetten stelt dat je enkel beroep kan doen op deze afwijkingen, als de coronacrisis een rechtstreekse impact heeft op jouw organisatie van werk. Dat wil zeggen dat je onderneming organisatorische maatregelen moet nemen om de directe gevolgen van de pandemie op te vangen (bv. in de zorgsector) of om te voldoen aan de corona-maatregelen (zoals social distancing). Zo kan een supermarkt zijn werknemers bijvoorbeeld overuren laten werken indien er versterking noodzakelijk is om erop toe te zien dat er slechts 1 klant per 10 m² aanwezig is gedurende maximum 30 minuten. Voor indirecte gevolgen kan deze regeling niet gebruikt worden. Een voedingsbedrijf kan bijvoorbeeld geen permanente overuren organiseren om de toevloed aan werk de baas te kunnen.

Vergeet trouwens niet dat het uurrooster een essentiële voorwaarde van de arbeidsovereenkomst vormt. Omdat je werknemer niet gebonden is door het standpunt van Toezicht op de Sociale Wetten raden we nog altijd aan om het uitdrukkelijk akkoord van je medewerker te vragen en om het gewijzigd uurrooster ook toe te voegen als bijlage bij de arbeidsovereenkomst.

Arbeidsorganisatie tijdens de coronacrisis

Acerta houdt je op de hoogte van de laatste maatregelen tijdens deze coronacrisis. Ontdek wat er wél en niet kan in onze FAQ.

Raadpleeg onze FAQ

Deel dit artikel

Annelies Bries

Geschreven door Annelies Bries

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Covid-19: Wat zijn de gevolgen van tijdelijke werkloosheid op de opzegtermijn?
Werkgevers

Covid-19: Wat zijn de gevolgen van tijdelijke werkloosheid op de opzegtermijn?

21 september 2020 Amandine Boseret

Wist je dat, in sommige gevallen, de opzegtermijn bij ontslag gegeven door de werkgever langer dan verwacht is voor werknemers die tijdelijk werkloos zijn? Ontdek in dit artikel een overzicht van de basisregels en de impact van Covid-19.

Lees meer
Sociaal akkoord over bijkomende steunmaatregelen voor werkgevers
Werkgevers

Sociaal akkoord over bijkomende steunmaatregelen voor werkgevers

15 september 2020 Annelies Bries

De Nationale Arbeidsraad heeft een akkoord over een aantal maatregelen die bedrijven, sectoren en werknemers moeten helpen om de moeilijke coronaperiode te overbruggen. Ontdek hier wat dit akkoord precies inhoudt.

Lees meer
Tijdelijke werkloosheid wegens corona en vakantie: een stand van zaken
Werkgevers

Tijdelijke werkloosheid wegens corona en vakantie: een stand van zaken

11 september 2020 Marijke Beelen

Krijgen werknemers minder vakantie in 2021 omdat hun bedrijf in 2020 tijdelijke werkloosheid wegens corona toepaste? Dit is een verontrustende vraag waarvan het antwoord voor een deel gekend is. We zetten even alles op een rijtje.

Lees meer