Vorige

Werkroosters in coronatijden: een stand van zaken

21 april 2020 Annelies Bries Werkgevers

Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Alleen is het niet altijd gemakkelijk voor werkgevers om het overzicht te behouden. Wat mag wél? Wat mag niet? In dit artikel vind je de laatste stand van zaken over aangepaste arbeidstijden.

Leestijd: Later lezen?

Aangepaste arbeidstijden zijn mogelijk

Tijdens de coronacrisis zijn aangepaste arbeidstijden mogelijk, dat heeft de Inspectie Toezicht op de Sociale Wetten kenbaar gemaakt. De coronacrisis kan immers beschouwd worden als een voorgekomen/dreigend ongeval. Wat dat precies inhoudt, kan je in deze blog lezen.

… maar er zijn voorwaarden

Toezicht op de Sociale Wetten stelt dat je enkel beroep kan doen op deze afwijkingen, als de coronacrisis een rechtstreekse impact heeft op jouw organisatie van werk. Dat wil zeggen dat je onderneming organisatorische maatregelen moet nemen om de directe gevolgen van de pandemie op te vangen (bv. in de zorgsector) of om te voldoen aan de corona-maatregelen (zoals social distancing). Zo kan een supermarkt zijn werknemers bijvoorbeeld overuren laten werken indien er versterking noodzakelijk is om erop toe te zien dat er slechts 1 klant per 10 m² aanwezig is gedurende maximum 30 minuten. Voor indirecte gevolgen kan deze regeling niet gebruikt worden. Een voedingsbedrijf kan bijvoorbeeld geen permanente overuren organiseren om de toevloed aan werk de baas te kunnen.

Vergeet trouwens niet dat het uurrooster een essentiële voorwaarde van de arbeidsovereenkomst vormt. Omdat je werknemer niet gebonden is door het standpunt van Toezicht op de Sociale Wetten raden we nog altijd aan om het uitdrukkelijk akkoord van je medewerker te vragen en om het gewijzigd uurrooster ook toe te voegen als bijlage bij de arbeidsovereenkomst.

Arbeidsorganisatie tijdens de coronacrisis

Acerta houdt je op de hoogte van de laatste maatregelen tijdens deze coronacrisis. Ontdek wat er wél en niet kan in onze FAQ.

Raadpleeg onze FAQ

Deel dit artikel

Annelies Bries

Geschreven door Annelies Bries

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Meer afstandsonderwijs of een verlengde herfstvakantie? Oplossingen voor je werknemers
Werkgevers

Meer afstandsonderwijs of een verlengde herfstvakantie? Oplossingen voor je werknemers

26 oktober 2020 Ellen Van Grunderbeek

Wat moet je als werkgever doen als je werknemer wenst thuis te blijven om zijn/haar kind te begeleiden bij het thuisonderwijs, of de verlengde herfstvakantie moet overbruggen?

Lees meer
Antwoorden op meest gestelde telewerk-vragen door werkgevers
Werkgevers

Antwoorden op meest gestelde telewerk-vragen door werkgevers

20 oktober 2020 Sarah De Groof

Tijdens de eerste lockdown in maart en april werd telewerken plots de norm. ‘Tijdelijk’, dachten we toen. Afgelopen vrijdag besliste het Overlegcomité dat telewerken weer verplichte kost wordt.

Lees meer
Wat zijn de gevolgen van de nieuwe maatregelen voor werkgevers?
Werkgevers

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe maatregelen voor werkgevers?

20 oktober 2020 Amandine Boseret

Tegenover de evolutie van de pandemie heeft de nieuwe regering op zondag 18 oktober een nieuw ministerieel besluit ondertekend dat vanaf deze maandag in werking treedt. Wat zijn de gevolgen ervan voor de werkgevers?

Lees meer