Vorige

Woon-werkverkeer: hoe krijg je de fiets aan de kop van het peloton?

16 september 2020 Werkgevers
Ellen Van Grunderbeek

Het mobiliteitsvraagstuk blijft een heet hangijzer, ook in coronatijden. Terwijl het openbaar vervoer momenteel minder voor de hand liggend is, wordt de fiets steeds meer als een waardig alternatief gezien. Uit recente cijfers blijkt dat vandaag al 15 procent van de Vlamingen regelmatig met de fiets naar het werk pendelt. We zijn dus goed op weg.

Leestijd: Later lezen?

Werkgevers hebben impact

Als werkgever kan je bijdragen aan de doorbraak van de fiets als het vervoermiddel bij uitstek. Naast de financiële voordelen die het je oplevert, krijg je ook een positief bedrijfsimago want je scoort punten op vlak van duurzaamheid. Je wordt een aantrekkelijkere werkgever met een betere retentie en je bevordert bovendien de fysieke en mentale gezondheid van je werknemers. Een win-win voor iedereen.

Als werkgever kan je impact hebben op de keuze van vervoermiddel van je werknemers. Hoe geef je als werkgever de fiets een meer prominente rol geven?

Fietsbeleid: de keuze is aan jou

Je kan op verschillende manieren vorm geven aan je fietsbeleid. Je kan de fiets ter beschikking stellen als ‘extraatje’ bovenop de normale verloning.

Wil je geen bijkomende kost als werkgever, dan kan je je werknemer loon laten inleveren ter financiering van de fiets. Dat kan je bijvoorbeeld doen via een cafetariaplan of flexibel loonbeleid. Dan kunnen je werknemers een deel van hun loon op een andere manier dan cash invullen en zo een bedrijfsfiets kiezen. Zo kan een werknemer die 50 euro brutoloon inruilt in het kader van een fietslease, drie jaar lang rondrijden met een fiets die 2 000 euro waard is.

Daarnaast biedt fietsleasing met een resterend wagenleasebudget mogelijkheden. Als je werknemer kiest voor een kleinere bedrijfswagen, dan kan hij een extraatje investeren in een fiets.

Tot slot kan je ook intekenen op een groepsaankoop fietsen voor je medewerkers.

Fietsbeleid op maat van je werknemers

Omdat elke werknemer anders is, laat een heterogeen fietsbeleid je toe in te spelen op de noden en behoeften van je werknemers.

Op basis van jouw raamcontract met de leasingmaatschappij kan je werknemer een keuze maken voor de fietsleverancier (centraal of lokaal dichtbij huis of net dichtbij het werk) en tussen de modellen die aangeboden worden. Dat kan gaan van een gewone fiets tot een gewone elektrische fiets, cargo- of bakfiets, plooifiets of zelfs een speed pedelec. In een gedifferentieerd aanbod liggen duurdere merken en modellen en e-bikes binnen handbereik. Aan het einde van het contract levert je werknemer de fiets in of kan hij/zij deze overkopen aan de marktwaarde en privé blijven gebruiken.

Naast de eigenlijke fiets zelf kan je ook voorzien in verschillende fietstoebehoren (fietstas, slot...), de onderhouds- en stallingskosten en zelfs sanitaire voorzieningen voor de trappers in je onderneming.

In het fietsleaseplan tussen jou en je werknemer worden alle afspraken over de toekenning en het gebruik van de fiets vastgelegd. Een fietspolicy schept ook duidelijkheid over diefstal, onderhoud en schade en het gebruik van de fiets tijdens de schorsing van de arbeidsovereenkomst door ziekte of tijdskrediet.

Duurzaam en interessant voordeel

Fietsen geniet een RSZ en fiscaal gunstige regime. Naast de terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets kan je je medewerkers ook een vrijgestelde fietsvergoeding van 0,24 euro/kilometer toekennen in het kader van het woon-werkverkeer. Er moet dan worden aangetoond, via een verklaring op eer, dat de woon-werkverplaatsing met de fiets gebeurt. Dat hoeft wel niet dagelijks te zijn. Zo biedt je de trappende medewerkers ook een financieel duwtje in de rug. Als je sector het verplicht of als op ondernemingsniveau afspraken werd vastgelegd, komt de fietsvergoeding er verplicht bovenop.

Een fietsbeleid kan en mag ook gecumuleerd worden met een bedrijfswagenbeleid. Jouw fietsinvesteringen zijn fiscaal aftrekbaar. Door in te zetten op de fiets ben je ook minder afhankelijk van variabele kosten die eigen zijn aan het gebruik van bedrijfswagens.

Naast de uitgespaarde verplaatsing- en parkeertijd en het gezondheidsvoordeel wint je werknemer ook financieel bij de keuze voor de fiets. De woon-werkverplaatsingen zijn vrijgesteld van bijdragen. Ook het zuivere privégebruik is vrijgesteld, op voorwaarde dat de fiets ook daadwerkelijk voor woon-werkverplaatsingen gebruikt wordt. Wordt de fiets enkel zuiver privé gebruikt, dan zijn sociale bijdragen verschuldigd op de werkelijke waarde van het voordeel.

Integreer mobiliteit in een flexibel verloningsbeleid

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de Belgische medewerkers inspraak willen in de samenstelling van hun loonpakket. Dankzij een cafetariaplan, een vorm van flexibel loonbeleid, kan je inspelen op die wens van je medewerkers.

Cafetariaplan

Deel dit artikel

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Fietslease: onmisbaar als aantrekkelijke werkgever?

24 april 2024
Karolien Van Herpe

Sinds 1 mei 2023 werd de fietsvergoeding verplicht in de privésector. Dit zorgde ook voor een heuse boost in het aantal mensen dat koos voor een fietslease. Je kan bijna niet meer achterblijven wil je je op de kaart zetten als aantrekkelijke en duurzame werkgever. Ontdek waarom je hierop moet inzetten.

Lees meer
Werkgevers

Veranderen van sociaal secretariaat: interessant of niet?

10 april 2024
Angela Mastronardi

Is je bedrijf gegroeid, maar blijft de digitalisering van je loonadministratie achter? Word je niet snel geholpen bij vragen over loonberekening? Of ben je op zoek naar een ervaren dossierbeheerder die ook écht bereikbaar is? Dan is het hoog tijd om een nieuw sociaal secretariaat te overwegen.

Lees meer
Werkgevers

Verlonen, eerlijk en transparant duurt het langst

01 april 2024
Ellen Roelants

Een fair loon, een duidelijk groeitraject en transparante communicatie, werken het best. Maar hoe pak je dat precies aan?

Lees meer