Vorige

Woon-werkverkeer in tijden van thuiswerk

25 februari 2021 Werkgevers
Charlotte Thijs

Hoe verging het ons woon-werkverkeer in coronajaar 2020? De vijfde editie van Acerta’s jaarlijkse mobiliteitsbarometer toont hoe Belgische werknemers zich naar het werk verplaatsten, wanneer ze zich naar het werk verplaatsten: met de auto en 1 op 3 ook op de fiets. Maar ook dit is waar: door de coronamaatregel rond thuiswerk vielen voor velen de woon- en werkplek plots samen.

Leestijd: Later lezen?

(Salaris)wagen komt zonder blutsen uit het coronajaar

Door het vele thuiswerk zal de Belg in 2020 veel minder kilometers van en naar het werk hebben gereden. Maar die keren dat hij/zij de verplaatsing maakte, deed hij/zij dat niet anders dan andere jaren: vooral met de auto, meer en meer op de fiets en een combinatie van beide is – zeker in Vlaanderen – ook populair. Neen, corona en meer thuiswerk hebben in de populariteit van de (bedrijfs)wagen geen deuk geslagen. Het gestaag toenemende percentage werknemers met een salariswagen is niet gestuit, ze zijn weer met 5,5% meer dan vorig jaar.

De salariswagen 2021 kan ook een fiets zijn

De verwachting is dat thuiswerk in 2021 zal evolueren naar een hybride model van afwisselend wel en niet naar kantoor. Voor veel van die verplaatsingen zullen werknemers nog altijd de auto nemen, al dan niet in combinatie met een ander vervoersmiddel. Dat hoeft op zich niet slecht te zijn. Als we maar twee keer per week naar kantoor rijden in plaats van vijf keer, wordt het aantal afgelegde pendelkilometers hoe dan ook meer dan gehalveerd. In die zin heeft corona ons autogebruik duurzamer gemaakt. Komt bij dat de ommekeer naar kleinere, groenere wagens zich verder doorzet en wel vooral onder de bedrijfswagens. De salariswagen hoeft dus niet meteen in de ban, maar de automatische koppeling aan een bepaalde functie in een bedrijf is niet het model van de toekomst. Het model van de toekomst is: haal de bedrijfswagen uit het standaard loonpakket en voorzie een budget waaraan de werknemer zelf de gewenste invulling kan geven, bv. een kleinere auto maar dan wel een fiets erbij.

Openbaar vervoer is de verliezer

De combinatie auto en fiets blijft trouwens een geslaagde combinatie. De fiets bereikt 1 op 3 werknemers, de helft van hen rekent altijd op de tweewieler voor verplaatsingen tussen woonst en werk. Verliezer van de mobiliteitsbarometer 2020 is het openbaar vervoer. Daar is het vermoeden dat trein/tram/bus/metro door social distancing niet zonder blutsen uit het coronajaar zijn gekomen.

Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: alle regels in de praktijk

De mobiliteit van de werknemer is in volle evolutie. Schrijf je in voor deze opleiding zodat je je mobiliteitsbeleid kan afstemmen op de behoeften van je medewerkers.

Ontdek de opleiding

Deel dit artikel

Geschreven door Charlotte Thijs

Senior Consultant Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Veranderen van sociaal secretariaat: interessant of niet?

10 april 2024
Angela Mastronardi

Is je bedrijf gegroeid, maar blijft de digitalisering van je loonadministratie achter? Word je niet snel geholpen bij vragen over loonberekening? Of ben je op zoek naar een ervaren dossierbeheerder die ook écht bereikbaar is? Dan is het hoog tijd om een nieuw sociaal secretariaat te overwegen.

Lees meer
Werkgevers

Verlonen, eerlijk en transparant duurt het langst

01 april 2024
Ellen Roelants

Een fair loon, een duidelijk groeitraject en transparante communicatie, werken het best. Maar hoe pak je dat precies aan?

Lees meer
Werkgevers

Aan de slag met het mobiliteitsbudget

29 februari 2024
Karolien Van Herpe

Hoe is het met het mobiliteitsbudget gesteld vijf jaar na de invoering ervan? Wat zijn de meest populaire keuzes? We geven je ook nog een overzicht van de voordelen als werknemer.

Lees meer