Vorige

Hoe werkt een elektronische betaling?

14 maart 2022 Zelfstandigen

Elke minuut gebeuren duizenden elektronische betalingen in Belgische winkels en via e-commerce. Een transactie uitvoeren is erg eenvoudig en in amper enkele seconden gebeurd. Maar het mechanisme erachter is verrassend complex en ingenieus en doet beroep op vele partners.

- In samenwerking met Worldline

Leestijd: Later lezen?

Europese marktleider, Worldline, heeft een snelle, veilige en cashloze manier ontwikkeld om wereldwijd transacties te verrichten. Achter de schermen verlopen de elektronische betalingen in drie stappen.

1. Authenticatie

Je wil er natuurlijk zeker van zijn dat de kaart waarmee een klant wil betalen, niet gestolen of gekopieerd is. Daarom begint elke elektronische betaling eerst met een authenticatie.

De authenticatie begint bij de acquirer (bv. Worldline) die de authenticatiegegevens, hetzij van de terminal, hetzij van de checkout-pagina, overneemt en doorstuurt naar het betaalschema waartoe de kaart behoort, bijvoorbeeld Mastercard. Het betaalschema vraagt vervolgens aan de bank die de kaart heeft uitgegeven of de kaart geldig is en of de veiligheidsgegevens (pincode of paswoord) correct zijn.

2. Validatie

Eenmaal de kaart geauthentiseerd is, controleert de bank die de kaart uitgeeft of er genoeg geld op de rekening van de kaarthouder staat. De bank stuurt vervolgens haar antwoord op dezelfde manier terug naar de terminal of de betaalpagina, zodat de aankoop kan doorgaan of wordt geweigerd. Dit is het moment waarop 'OK' op de terminal verschijnt en de bekende 'piep' toon klinkt. Of de melding ‘betaling aanvaard als het om een online betaling gaat. De transactie is geslaagd.

3. Overschrijven naar de handelaar

Als er genoeg geld op de rekening van de kaarthouder staat, dan wordt het bedrag van de aankoop op de rekening van de kaarthouder door de acquirer ‘gereserveerd’ en later naar de handelaar gestuurd. De overdracht gebeurt dus niet meteen.

Op het einde van de dag of als de handelaar de kassa afsluit, verzamelt de acquirer alle transacties en brengt ze samen in een zogenaamd inklaringsdocument dat naar de betaalschema’s wordt opgestuurd. De betaalschema’s berekenen elke dag hoeveel elke bank moet overschrijven naar elke acquirer. Dat geld wordt door de bank in één keer overgemaakt. De acquirer zoals Worldline schrijft vervolgens het juiste bedrag voor alle transacties over naar de bankrekening van de handelaar.

Meestal staat het geld de dag erna al op de rekening van de handelaar, uitzonderlijk duurt het proces wat langer.

Worldline

8 partners voor 1 supersnelle transactie

Voor 1 elektronische transactie moeten 8 partners naadloos met elkaar samenwerken. Wie is hier allemaal bij betrokken?

  1. De kaarthouder zelf natuurlijk, je klant die met zijn debet- of kredietkaart betaalt.
  2. De bank die de betaalkaart uitgegeven heeft en aangesloten is bij de betaalschema’s.
  3. De betaalschema’s als Mastercard, Bancontact, Visa, Maestro, ... Zij zijn verantwoordelijk voor de infrastructuur die alle onderdelen van het ecosysteem met elkaar verbindt. Zij stellen ook de regels op voor alle transacties met kaarten en zien toe op de naleving ervan.
  4. Jij, de handelaar die elektronische betalingen aanvaardt.
  5. De bank waar jij als handelaar je rekening hebt waarop het geld van de elektronische betalingen wordt gestort.
  6. De acquirer, zoals Worldline, is de financiële instelling die de kaarttransacties voor de handelaar verwerkt.
  7. De aanbieders van betalingsoplossingen als online kassa’s of betaalterminals zoals Worldline.
  8. Het betaalplatform dat de transactie-gegevens doorstuurt tussen de handelaar, de bank die kaart uitgeeft en de acquirer. Een en hetzelfde bedrijf kan optreden als acquirer, aanbieder van betalingsoplossingen en betaalplatform. Dat is het geval bij Worldline.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

3 e-commerce-trends die online winkelen voorgoed zullen veranderen
Zelfstandigen

3 e-commerce-trends die online winkelen voorgoed zullen veranderen

22 april 2021

E-commerce heeft het afgelopen jaar een enorme inhaalbeweging gemaakt in ons land. Zowat elk bedrijf verschoof zijn fysieke verkoopkanalen naar het web. Consumenten zagen zichzelf genoodzaakt om vooral online hun inkopen te doen. Maar welke drie belangrijke trends staan nu écht op het punt om het online shoppinglandschap te veranderen?

Lees meer
Hoe bouw je een succesvolle webshop uit?
Zelfstandigen

Hoe bouw je een succesvolle webshop uit?

13 augustus 2020

Hoe zorg je ervoor dat je winkel ook online een succes is? Hoe pak je dat aan, en wat zijn de valkuilen? E-commercestrateeg Cis Scherpereel helpt je op weg.

Lees meer