Elke minuut gebeuren duizenden elektronische betalingen in Belgische winkels en via e-commerce. Een transactie uitvoeren is erg eenvoudig en in amper enkele seconden gebeurd. Maar het mechanisme erachter is verrassend complex en ingenieus en doet beroep op vele partners.
- In samenwerking met Worldline
Europese marktleider, Worldline, heeft een snelle, veilige en cashloze manier ontwikkeld om wereldwijd transacties te verrichten. Achter de schermen verlopen de elektronische betalingen in drie stappen.
Je wil er natuurlijk zeker van zijn dat de kaart waarmee een klant wil betalen, niet gestolen of gekopieerd is. Daarom begint elke elektronische betaling eerst met een authenticatie.
De authenticatie begint bij de acquirer (bv. Worldline) die de authenticatiegegevens, hetzij van de terminal, hetzij van de checkout-pagina, overneemt en doorstuurt naar het betaalschema waartoe de kaart behoort, bijvoorbeeld Mastercard. Het betaalschema vraagt vervolgens aan de bank die de kaart heeft uitgegeven of de kaart geldig is en of de veiligheidsgegevens (pincode of paswoord) correct zijn.
Eenmaal de kaart geauthentiseerd is, controleert de bank die de kaart uitgeeft of er genoeg geld op de rekening van de kaarthouder staat. De bank stuurt vervolgens haar antwoord op dezelfde manier terug naar de terminal of de betaalpagina, zodat de aankoop kan doorgaan of wordt geweigerd. Dit is het moment waarop 'OK' op de terminal verschijnt en de bekende 'piep' toon klinkt. Of de melding ‘betaling aanvaard als het om een online betaling gaat. De transactie is geslaagd.
Als er genoeg geld op de rekening van de kaarthouder staat, dan wordt het bedrag van de aankoop op de rekening van de kaarthouder door de acquirer ‘gereserveerd’ en later naar de handelaar gestuurd. De overdracht gebeurt dus niet meteen.
Op het einde van de dag of als de handelaar de kassa afsluit, verzamelt de acquirer alle transacties en brengt ze samen in een zogenaamd inklaringsdocument dat naar de betaalschema’s wordt opgestuurd. De betaalschema’s berekenen elke dag hoeveel elke bank moet overschrijven naar elke acquirer. Dat geld wordt door de bank in één keer overgemaakt. De acquirer zoals Worldline schrijft vervolgens het juiste bedrag voor alle transacties over naar de bankrekening van de handelaar.
Meestal staat het geld de dag erna al op de rekening van de handelaar, uitzonderlijk duurt het proces wat langer.
Voor 1 elektronische transactie moeten 8 partners naadloos met elkaar samenwerken. Wie is hier allemaal bij betrokken?
3 e-commerce-trends die online winkelen voorgoed zullen veranderen
E-commerce heeft het afgelopen jaar een enorme inhaalbeweging gemaakt in ons land. Zowat elk bedrijf verschoof zijn fysieke verkoopkanalen naar het web. Consumenten zagen zichzelf genoodzaakt om vooral online hun inkopen te doen. Maar welke drie belangrijke trends staan nu écht op het punt om het online shoppinglandschap te veranderen?
Lees meerHoe bouw je een succesvolle webshop uit?
Hoe zorg je ervoor dat je winkel ook online een succes is? Hoe pak je dat aan, en wat zijn de valkuilen? E-commercestrateeg Cis Scherpereel helpt je op weg.
Lees meer