Veelgestelde vragen

Vind hier een antwoord op de meestgestelde vragen (FAQ) door zelfstandigen over de steunmaatregelen en de KBO.

Neen, dit moet niet extra geregistreerd worden. Er wordt een tijdelijke versoepeling ingevoerd van de regels met betrekking tot de inschrijvingsplicht van economische activiteiten in de KBO. Ondernemingen die hun activiteiten op een andere manier organiseren omwille van de sluitingsverplichting, moeten deze niet door een ondernemingsloket in de KBO laten registreren.

Enkele voorbeelden : een restaurantuitbater die tijdelijk afhaalmaaltijden klaarmaakt of maaltijden thuisbezorgt, een kleinhandelaar die tijdelijk een webshop begint, ….

Opgelet: deze regeling geldt enkel voor dié activiteiten die op 18 maart 2020 voor de betrokken onderneming reeds in de KBO geregistreerd stonden en die op een andere manier georganiseerd worden. Nieuwe activiteiten moeten nog steeds via een erkend ondernemingsloket in de KBO opgenomen worden.

Blijft men ook in de toekomst de tijdelijke activiteiten verder zetten, dan moeten ze wel in de KBO ingeschreven worden.

Daaruit vloeit voort dat een onderneming die nu als nieuwe activiteit mondmaskers gaat maken en/of verkopen, deze activiteit moet opnemen in haar activiteitenlijst. Voor supermarkten en superettes kunnen we stellen dat deze activiteit onder het aanbod van "algemeen assortiment" valt.

De vrije beroepen (advocaten, kinesisten, …) moeten een ondernemingsnummer hebben sinds 2009. Maar in heel wat gevallen is er geen volledige inschrijving gebeurd (geen bankrekeningnummer, vestiging met activiteiten, …

Er zijn twee mogelijkheden om dit recht te zetten :

  • Acerta brengt dit snel voor jou in orde tegen een dossierkost van 89,50 euro
  • Je zet het zelf recht via volgende website: https://economie.fgov.be/nl 

Andere veelgestelde vragen