Het kan een enorme uitdaging zijn om samen met je team het beste ervan te maken tijdens de coronacrisis. En hoewel jouw mensen de voorbije periode sowieso het beste van zichzelf hebben gegeven, blijven velen zich onzeker voelen onder de huidige omstandigheden. Met volgende tips houd je hun motivatie op peil.
Tenzij er alsnog een kink in de kabel komt, ziet het ernaar uit dat we de komende weken op staycation gaan, of beter gezegd, blijven. Verre reizen naar het zuiden lijken er door corona niet meteen in te zitten. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je je medewerkers geen extra rust kan gunnen door verlof of vakantie toe te staan.
Kreunt de ene werknemer onder het werk, terwijl de andere vakantiedagen op overschot heeft? Een werknemer die heel wat niet-opgenomen conventionele verlofdagen heeft, kan hier afstand van doen door verlof te schenken. Op voorwaarde dat de gulle schenker dit geheel vrijwillig, anoniem en zonder tegenprestatie doet, worden deze dagen dan toegekend aan een andere werknemer die er écht nood aan heeft.
Er zijn nog andere creatieve oplossingen om overtollige vakantiedagen - op een juridisch correcte manier - weg te werken: door ze over te dragen, uit te betalen of met loopbaansparen. Het systeem van loopbaansparen bied je werknemers de mogelijkheid een spaarpotje van vrije tijd aan te leggen waarvan ze later gebruik kunnen maken.
Optimaal zorg dragen voor je medewerkers doe je niet alleen door hen intrinsiek te motiveren, maar ook door extrinsieke motivatoren aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een CAO 90-bonusplan, waarbij je je medewerkers voor het behalen van bepaalde objectieve en meetbare doelstellingen beloont. Bovendien kent deze cao een specifieke sociale en fiscale behandeling, wat het financieel aantrekkelijker maakt dan de klassieke bonus.
Flexibele beloningsinstrumenten zijn nu nog belangrijker om werknemers tevreden én aan de slag te houden in je organisatie. En ze werken. Met een Benefit Motivation Plan krijgen jouw organisatie en je mensen een verloningsoplossing op maat. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen uit een bedrijfswagen, smartphone, warrants, enzoverder. Daarnaast is het ook een effectief hulpmiddel om je te profileren als werkgever, en om je employer brand extra in de verf te zetten.
Bonussen zijn natuurlijk een leuk extraatje, maar in eerste instantie moet je ervoor zorgen dat je medewerkers een marktconform basisloon krijgen. Wil je voorkomen dat andere werkgevers je talenten afsnoepen, ben je maar beter op de hoogte van het loonbeleid van je concurrenten.
Een marktconforme verloning is een van de belangrijkste bouwstenen van een duurzaam loonbeleid. Om marktconform te kunnen verlonen heb je betrouwbare salarisgegevens nodig van andere, vergelijkbare bedrijven. Benieuwd wat je medewerkers bij de concurrentie zouden verdienen? Nieuwsgierig naar het gemiddeld maandelijks inkomen dat medewerkers in een bepaalde functie krijgen? Met SalaryBenchmark, een handige webtool van Acerta, kom je helder en eenduidig te weten of jij je medewerkers een realistisch loon biedt. Zo heb je eindelijk een representatief beeld van het vast loon, het variabel loon en de bedrijfswagen.
Waarom een diversiteitsbeleid een must is
Onze samenleving wordt steeds meer divers, dus ook onze werkvloer. Inzetten op diversiteit en inclusie is een win-win voor bedrijven, want het zet je op de kaart als maatschappelijk verantwoorde werkgever en je kan breder gaan rekruteren waardoor er meer kans is op het vinden van nieuwe, onontgonnen talenten.
Lees meerIndividueel opleidingsrecht en opleidingsplannen
De Arbeidsdeal, opleidingsplannen en individuele opleidingsdagen voor werknemers. Wat moeten bedrijven nu precies allemaal in orde brengen en hoe pakken ze dit concreet aan?
Lees meerAanwerven van (nieuw) talent: hoe pak je dat aan?
Kmo’s zijn voorzichtiger om bijkomend personeel aan te werven. Toch zijn er andere manieren om het juiste talent te vinden en in te zetten in tijden van arbeidskrapte.
Lees meer