Vorige

Veerkrachtige medewerkers? Denk aan hun welzijn

25 mei 2020 Yves Plees Werkgevers

De coronacrisis brengt heel wat heftige emoties teweeg, zoals angst, stress en somberheid. Maar crisissen bieden ook kansen. Kansen om beter voor elkaar, en dus ook voor je medewerkers, te zorgen. Zodat ze vol energie naar de (digitale) werkvloer blijven terugkeren.

Leestijd: Later lezen?

Welzijn van personeel topprioriteit van 6 op de 10 werkgevers

Uit Acerta’s recente relance-onderzoek, waarbij we polsten naar de mate waarin werkgevers voorbereid zijn op de heropstart van hun business en activiteiten, blijkt dat 55% van de bedrijven meer rekening zal houden met de mentale en fysieke gezondheid van hun medewerkers. Die extra aandacht is geen overbodige luxe: 1 tot 2 op de 10 werknemers voelt zich bovengemiddeld angstig.

Medewerkers hebben meer dan ooit nood aan psychosociale ondersteuning om de coronastress te lijf te gaan. 80% van de werkgevers verwacht dan ook dat hun personeelsleden nog veeleisender op vlak van gezondheid zullen zijn. Angst voor besmetting, de combinatie van het werk met zorgen voor het gezin, verhoogde werkdruk en onzekerheid over de toekomst vormen de ideale voedingsbodem voor een verhoogd risico op burn-outs en andere psychosociale klachten.

Check hoe het met je medewerkers gaat

Angst op zich is een volkomen normale en natuurlijke reactie. Al mag het zeker niet de bovenhand nemen, want dan kan het omslaan in paniek en langdurige overbelasting. Iedere werknemer reageert op zijn of haar eigen unieke manier op stressvolle situaties. Waar de ene zenmeesterlijk kalm blijft, zal de andere van kop tot teen blokkeren. Om die reden moet je nauwlettend opvolgen of iedereen zich goed in z’n vel voelt.

Want als werkgever wil je je organisatie en werknemers zo goed mogelijk doorheen deze lastige periode loodsen. Maar weet je ook hoe het écht met je mensen gesteld is? Voorkomen is beter dan genezen, dus is het aangeraden je eerst een helder beeld van hun algemeen welzijn te vormen. Pas dan kan je gerichte maatregelen treffen om hen gemotiveerd te houden.

Preventie is de bouwsteen van je welzijnsbeleid

Meten is weten, als je weet wat je meet. Hoe meet je nu precies het welzijn van je medewerkers? En hoe ontwikkel je een beleid voor de aanpak van psychosociale en andere klachten? Tijdens een welzijnsbevraging zoomen we in op volgende vijf thema’s:

  • De vermoeidheid of psychologische toestand van je medewerkers;
  • De persoonlijke ervaring van je werknemers tijdens de lockdown;
  • De perceptie van je medewerkers van het terugkeerplan en hun verwachtingen;
  • Het weerstandsvermogen van je medewerkers;
  • De motivatie om terug te keren naar het werk.

Zodat je risicogevallen helder in kaart kan brengen, en hier in een vroeg stadium op kan anticiperen. Met een doordacht actieplan, door individuen en groepen te coachen, een thuiswerkbeleid op te stellen, efficiënte hr-oplossingen aan te bieden, maar vooral door hun toestand goed te blijven opvolgen en monitoren. Op die manier kan je je interne initiatieven beter aanpassen, waardoor ze meer in lijn met de specifieke realiteit van je organisatie komen te liggen.

Draag zorg voor je medewerkers

Een futureproof welzijnsbeleid dat aansluit bij de behoeften van je werknemers? Onze experts helpen je jouw medewerkers gezond en gemotiveerd aan de slag te houden.

Meer info

Deel dit artikel

Acerta_Yves_Plees.png

Geschreven door Yves Plees

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Financiële stress bij werknemers: wat kunnen bedrijven doen?
Werkgevers

Financiële stress bij werknemers: wat kunnen bedrijven doen?

09 mei 2023 Annelies Baelus

Wie financiële zorgen heeft, durft daar vaak niet over te praten. Laat staan om hulp te vragen. Hoewel het onderwerp onder een taboesfeer hangt, is het belangrijk dat bedrijven erbij stilstaan. De gevolgen van financiële stress zijn immers reëel, ook op de werkvloer.

Lees meer
Recht op deconnectie? 1 op 7 bedrijven is nog niet klaar
Werkgevers

Recht op deconnectie? 1 op 7 bedrijven is nog niet klaar

29 maart 2023 Miet Vanhegen

Vanaf 1 april zijn bedrijven met 20 werknemers of meer verplicht om afspraken te implementeren rond het recht op deconnectie. Maar zijn ze daar wel klaar voor? Uit een recente studie van Acerta bij meer dan 500 ondernemingen blijkt dat 15% nog geen concrete richtlijnen heeft vastgelegd.

Lees meer
Het gif van de leider – een reflectie op toxisch leiderschap en haar antigif
Werkgevers

Het gif van de leider – een reflectie op toxisch leiderschap en haar antigif

22 maart 2023 Jochen Bessemans

Het gif van een toxische leider zit niet in de manier waarop hij/zij leidt, maar in de blinde vlekken die de leider heeft ten opzichte van de rest van de organisatie, in het bijzonder de medewerkers.

Lees meer