Federale steunmaatregelen genieten of genoten? Pas op bij bepaalde boekhoudkundige acties!
Om van bepaalde steunmaatregelen te kunnen genieten worden steeds een hele reeks voorwaarden opgelijst, waaronder ook boekhoudkundige. Voldoe je er niet aan, dan kan de genoten steun teruggevorderd worden.
De coronapandemie en de daaropvolgende verplichte sluitingen van winkels en bedrijven hebben heel wat schade aangericht aan onze economie. De verschillende regeringen in ons land hebben heel wat steunmaatregelen uitgevaardigd om de schade zo veel als mogelijk te beperken. De tijdelijke werkloosheid die versoepeld werd, was er op gericht om banen te redden. Daarnaast werden financiële steunmaatregelen in het leven geroepen om bepaalde zwaar getroffen sectoren of activiteiten te ondersteunen. Bijna anderhalf jaar na de uitbraak van de pandemie blikken we even terug op enkele van deze steunmaatregelen. Daarbij valt op dat een belangrijke taak weggelegd is voor de boekhouder of accountant. Om van bepaalde steunmaatregelen te kunnen genieten worden steeds een hele reeks voorwaarden opgelijst, waaronder ook boekhoudkundige. Voldoe je er niet aan, dan kan de genoten steun teruggevorderd worden.
Wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan, lees hieronder waar je rekening mee moet houden. Het zou namelijk zeer jammer zijn om aan het einde van het boekjaar alsnog een goedbedoelde boekhoudkundige actie door te voeren waardoor je eventueel genoten steun zou moeten terugbetalen.
Fiscaal
In de zomer van 2020 kondigde de regering aan dat er een vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing zou komen voor werkgevers die gedurende een ononderbroken periode van minstens 30 kalenderdagen gebruik hebben moeten maken van het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht ten gevolge van het corona virus en dit in de periode van 12 maart 2020 tot en met 31 mei 2020. Door de vrijstelling werd een werkgever die werknemers terug aan het werk zette na een periode van tijdelijke werkloosheid zijn loonkost deels verlicht.
Bepaalde werkgevers werden expliciet uitgesloten van de toepassing van de vrijstelling. Het ging om werkgevers-vennootschappen die tijdens de periode van 12 maart tot 31 december 2020:
- hun eigen vermogen hebben verminderd of verdeeld (via een inkoop van eigen aandelen, een kapitaalvermindering, toekenning van dividenden…), of dit nog wensten te doen; of
- een rechtstreekse deelneming aanhouden in een vennootschap die gevestigd is in een belastingparadijs of die betalingen aan deze vennootschappen verrichten, tenzij die betalingen kunnen worden gerechtvaardigd door aan te tonen dat ze werden verricht in het kader van “werkelijke en oprechte verrichtingen die het gevolg zijn van rechtmatige financiële of economische behoeften”. Dit zijn dus de vennootschappen waarvan wordt vermoed dat zij fiscaal optimaliseren via een belastingparadijs (antimisbruikbepaling).
In het eerste geval was de uitsluiting absoluut, in het tweede geval kon de werkgever nog aantonen dat hij oprechte, economische motieven had voor deze betalingen. Meer informatie vind je op onze website.
Sociale zekerheid
In het voorjaar van 2021 werden een aantal sectoren ondersteund die bijzonder te lijden hadden gehad onder de pandemie. Voor de reissector, de hotels en de evenementensector werd een doelgroepvermindering in het leven geroepen. Door deze doelgroepvermindering genieten werkgevers uit deze sectoren die in aanmerking komen voor de maatregel een fikse korting op de factuur aan sociale zekerheidsbijdragen die ze moeten betalen voor het tweede en derde kwartaal van 2021.
Recent kwam er nog een gelijkaardige doelgroepvermindering bij en deze spitst zich niet toe op een bepaalde sector. Alle werkgevers uit de privé-sector die tijdens het derde kwartaal van 2021 het arbeidsvolume doen toenemen, ofwel door de medewerkers weer aan het werk te zetten na een periode van tijdelijke werkloosheid ofwel door nieuwe aanwervingen te doen, genieten eveneens een fikse korting op de factuur aan sociale zekerheidsbijdragen die ze moeten betalen voor het derde kwartaal van 2021. Meer informatie daarover vind je eveneens op onze website.
Voor al deze doelgroepverminderingen gelden een hele resem voorwaarden, waaronder in het bijzonder deze: de werkgever moet zich in 2021 onthouden van:
- het uitkeren van dividenden aan aandeelhouders;
- het uitkeren van bonussen aan de leden van de Raad van Bestuur en het leidinggevend personeel van de onderneming;
- het inkopen van eigen aandelen.
Bij het aanvragen van de doelgroepvermindering moet de werkgever zich er van vergewissen dat hij geen van bovenstaande acties heeft ondernomen of nog van plan is uit te voeren. Is dat toch gebeurd, dan zal dit door de RSZ worden vastgesteld wanneer ze controles uitvoeren. Deze gebeuren a posteriori, enkele maanden nadat de vermindering werd toegekend. Stellen ze een inbreuk vast, dan wordt de vermindering geannuleerd en moeten de verschuldigde bijdragen alsnog worden betaald. Doet de werkgever dit binnen de 30 dagen na ontvangst van het wijzigend bericht, dan zijn er geen extra kosten aan verbonden.
Overleg met je boekhouder of accountant is aangewezen
De steunmaatregelen zijn voor heel wat ondernemers en werkgevers een onontbeerlijke steun in deze moeilijke tijden. Om te vermijden dat eventuele ontvangen steun wordt teruggevorderd of dat je als werkgever niet (meer) in aanmerking zou komen voor één van de steunmaatregelen, is het zeer belangrijk dat je, in nauw overleg met je boekhouder of accountant, vermijdt om dergelijke “verboden” boekhoudkundige acties toch uit te voeren, of toch minstens heel goed overweegt wat de consequenties zouden zijn indien je deze boekhoudkundige actie toch zou doorvoeren.