Uw klanten zijn online. Maar waar bent u?

28 mei 2018

Maak prioriteit van uw online etalage!

Van de 11,46 miljoen inwoners in ons land gebruiken maar liefst 10,2 miljoen Belgen het internet. Gemiddeld spenderen die vijf (!) uur per dag online. U kan er als (beginnende) zelfstandige niet omheen, zoveel is duidelijk. We willen u dus graag deze vraag stellen: hebt u al een plaats in de digitale winkelstraat? 

Neen? Dan schudden we u graag even wakker met deze cijfers. Gedurende een maand werd het online koopgedrag in België geanalyseerd en wat bleek? Maar liefst 71% zocht online naar een product of service. 70% bezocht een online retail store en 56% kocht daadwerkelijk online een product of service aan. De waarde van al die gekochte goederen online was in 2017 maar liefst goed voor 2,1 miljard euro (*).

- Ontdek het aanbod van Acerta om #zorgeloosonline te gaan - 

Ontdek hier onze startup video rond dit topic op het ikwilstarten youtube kanaal.

Het hoeft dus geen betoog: welke dienst u ook levert, welk product u ook verkoopt: uw doelgroep is online. En waar uw doelgroep is, moet u ook zijn. Dat spreekt voor zich.

En toch. Daartegenover staan dan de duizelingwekkende cijfers van de FOD Economie (**) over de online aanwezigheid en e-commerce bij ondernemingen: 65% van de kleinere bedrijven met minder dan tien werknemers heeft een website. Amper 18,1% van hen maakt echter gebruik van webopportuniteiten met interactiefuncties zoals ‘online kopen’ en ‘reserveren’.

En dat terwijl in de Graadmeter Starters (***), een onderzoek van Acerta, moeilijke klantenwerving naar voren komt als derde grootste verrassing voor starters die op hun eerste anderhalf jaar terugkijken. Maar liefst 32% botst ertegenaan. Diezelfde starters zetten klantenwerving zelfs op nummer één als hun allergrootste uitdaging voor de toekomst. Beeld u zich eens in hoeveel nieuwe klanten u kan aantrekken als u ook online aanwezig bent.

Vermijd digitale valkuilen

Met andere woorden: allemaal naar het internet, en snel! Maar opgelet: deze stap neemt u best niet in zeven haasten. De ene website is namelijk de andere niet. Er bestaan heel wat digitale valkuilendie uw online aanwezigheid meer kwaad dan goed doen. Een website met een trage laadtijdbijvoorbeeld wordt onverbiddelijk afgestraft. Niet alleen door potentiële klanten met weinig geduld, maar ook door Mijnheer Google, De Baas Van Het Internet.

En er zijn nog wel meer dingen waar Google over valt:

  • Malafide webhosting
  • Slechte en ingewikkelde codering
  • Gebrek aan mobiele visibiliteit
  • Onvoldoende beveiliging

Kies daarom voor een websiteleverancier met kennis van zaken, die met deze dingen rekening houdt en professionele ondersteuning geeft wanneer nodig.

Maar er is meer nodig dan alleen maar een mooi en technisch correct jasje. Bill Gates, oprichter van Microsoft, zei het al in 1996: “Content is king.” Een goede inhoudelijke website is minstens even belangrijk als de techniek erachter. En dan hebben we het niet over teksten zonder dt-fouten, al houdt Google zelfs met grammatica rekening. Met behulp van relevante content toont uw potentiële klanten waar u voor staat, welke diensten u aanbiedt en waarom het voordelig is voor een klant om met u in zee te gaan.

Het biedt u de kans om uw merk te positioneren en om uw klanten te helpen: u biedt hen nuttige informatie aan, zij gaan hiermee aan de slag, en kiezen uiteindelijk voor uw diensten. In content marketing gaat om geven en nemen: u moet eerst iets geven, vooraleer u krijgt. Met sociale mediazoals Facebook en Instagram gaat u dan weer de interactie met aan met uw klanten.

En natuurlijk moet u er voor zorgen dat al uw teksten ook echt voor het web zijn geschreven, of liever ‘SEO-geoptimaliseerd’. Dat wil zeggen dat op de juiste plaatsen de juiste zoekwoordenworden gebruikt, zodat u ook daadwerkelijk gevonden wordt door potentiële klanten. Sterke SEO-websites stoten in Google onverbiddelijk concurrenten met slappe content van de troon.

Dicht de digitale kloof

Digitaal zou dus het nieuwe normaal moeten zijn, maar dat is het vandaag nog niet. Sterker nog: de digitale kloof tussen Belgische bedrijven en hun klanten blijkt immens.

En dat is niet alleen bijzonder jammer voor onze economie, het zijn ook een hoop gemiste kansen en gemiste inkomsten voor uw bedrijf. Stap daarom over die digitale drempel, onderzoek hoe online toepassingen uw zaak vooruit kunnen helpen en stap de wondere wereld van het wereldwijde web binnen.

(*) bron: www.slideshare.net/wearesocial/digital-in-2018-in-northern-europe-part-1-west-86864045                             
(**) bron: Gebruik van ICT en e-commerce bij ondernemingen, FOD economie (2015 – 2016)                                     
(***) bron: Jaarlijkse graadmeter van Acerta uitgevoerd bij 630 starters (2017)

Met onze websitebouwers ga je #zorgeloosonline
Vier op vijf zelfstandigen lopen online klanten mis. Online aanwezig zijn is een must! Acerta helpt je op weg met behulp van vier handige websiteformules. Van een krachtig online visitekaartje tot een volwaardige webshop met online betaling. Bekijk het aanbod hier.

Deel dit artikel
Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates