Hoe werk ik mijn idee verder uit?

Je droomt al een tijdje van een eigen broodjeszaak, een kledingwinkel, van een beroep als zelfstandig elektricien ... En nu ben je op het punt gekomen dat je de sprong echt zal wagen. Maar hoe vertel je thuis over je plannen of wat zeg je tegen je vrienden? En hoe overtuig je de bank of een andere geldschieter om mee te gaan in jouw idee?

Leestijd: Later lezen?

Alles begint met een sterk idee

Met een goede voorbereiding ben je al halfweg!

De meeste zaakvoerders en zelfstandigen leggen uit wat ze doen en hoe ze dat doen, wanneer ze over hun zaak, product of dienst vertellen. Dit komt niet erg inspirerend en overtuigend over. De kans bestaat zelfs dat het saai en afgezaagd klinkt.

Jij:Ik wil graag een broodjeszaak starten met de lekkerste broodjes tegen scherpe prijzen.

Je partner:Weer een broodjeszaak! 

Als je begint met uit te leggen waarom je doet wat je doet, krijg je een heel andere reactie.

Jij: Ik ben wel zeker dat heerlijke, kwaliteitsvolle biologische streekproducten niet duur hoeven te zijn en perfect kunnen verwerkt worden in lekkere en gezonde belegde broodjes tegen democratische prijzen. Die heerlijke broodjes tot bij de gewone mens brengen, dat is mijn doel! 

Een vriend of vriendin:Waw, als je je zaak opent, dan kom ik zeker langs. Ik ben al lang op zoek naar een betaalbaar en gezond alternatief voor mijn lunch op het werk! 

 

Start steeds met waarom

Waarom start jij jouw bedrijf?

Wat is jouw doelstelling? Waar geloof jij in? Het is een vraag die de visie en missie van je zaak blootlegt. En een vraag waarvan het antwoord voornamelijk het limbische brein aanspreekt, d.w.z. op emotie inspeelt. Het is ook in dat deel van het brein dat beslissingen en dus ook aankoopkeuzes worden gemaakt.

De volgende vraag is ‘Hoe?’

Hoe zal je je doelstelling nastreven (wat is jouw belofte aan jouw klant of met een duur woord: jouw Value Proposition)? Met andere woorden, welke behoefte los jij in? Of welk probleem los jij op? En hoe ben jij anders dan jouw concurrenten? Welke waarden vind jij belangrijk?

Bv. Met mijn belegde broodjes met biologische streekproducten bied ik een gezond, lekker en biologisch lunch-alternatief tegen democratische prijzen.

Gezond, lekker, biologisch en lokaal zijn hier de kernwaarden die jou onderscheiden van de andere broodjeszaken in de buurt

De laatste vraag is ‘Wat?’

Welke producten of welke dienst(en) ga je aanbieden? In het voorbeeld dat we tot nu toe hebben gebruikt is het voor de hand liggend: belegde broodjes. Maar niets weerhoudt jou ervan om ook andere producten aan te bieden die binnen dezelfde doelstelling vallen. Zoals bv. biologische fruitsappen of taart!

Met een goede voorbereiding ben je al halfweg! In de opleiding Een klare kijk op je idee krijg je de handvatten aangereikt om je idee helder en duidelijk te verwoorden, om zo de juiste mensen te overtuigen van jouw plannen. Je leert hoe je jouw verhaal bondig kan vertellen, zelfs als je maar 3 minuten hebt, bv. als je in een lift staat met iemand (elevator pitch) of als je kort je idee op e-mail wil zetten. En je hele plan samenballen tot een gevatte slogan voor op je etalage, je website of je naamkaartjes, ook dat lukt je vast.

En dan ... jouw ondernemingsplan

Heb je alles goed doordacht? Is het een ‘ja!’ geworden? Dan is het nu tijd om je idee om te zetten in een concreet plan van aanpak. De aanpak van jouw project beschrijf je in je ondernemingsplan.

Bekijk onze start-up video

Word jij starter, dan start je omgeving mee.

Stap voor stap naar je lancering?

Gratis stappenplan

Stap voor stap naar je lancering

  • Bereid je start voor met alle info op één plaats
  • Stap voor stap de weg naar een carrière als zelfstandige
  • Gepersonaliseerd en op maat van jouw zaak of praktijk
Download nu je stappenplan
Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen?

Alle starters zitten met vragen. Dat is normaal. Een duidelijk antwoord is wat jij nu wil. Ook dat is normaal.

Bekijk alle startersvragen Bekijk alle startersvragen voor dit topic