Contact
Stuur ons een bericht
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
kmo.aalst@acerta.be
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
antwerpen.centrum@acerta.be
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
kmo.antwerpen@acerta.be
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
kmo.brugge@acerta.be
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
kmo.brussel@acerta.be
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

kmo.brussel@acerta.be
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
pme.charleroi@acerta.be
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
kmo.aalst@acerta.be
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
kmo.dilbeek@acerta.be
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
kmo.gent@acerta.be
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
kmo.hasselt@acerta.be
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
kmo.kortrijk@acerta.be
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
kmo.leuven@acerta.be
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
pme.libramont@acerta.be
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
pme.liege@acerta.be
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
kmo.mechelen@acerta.be
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
pme.namur@acerta.be
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
kmo.mechelen@acerta.be
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
pme.namur@acerta.be
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
kmo.brugge@acerta.be
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
Kmo.oudenaarde@acerta.be
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
kmo.roeselare@acerta.be
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
kmo.sint-niklaas@acerta.be
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
kmo.turnhout@acerta.be
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
kmo.zaventem@acerta.be
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
015 40 42 60
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
050 44 39 60
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30

Wat is gewaarborgd loon?

Leestijd: Later lezen?

Een gewaarborgd loon is het loon waarop een medewerker gedurende een bepaalde periode recht heeft als hij door ziekte of een ongeval niet kan werken. Het geldt voor alle medewerkers en wordt berekend op het normale loon. Een voltijdse medewerker krijgt dus een voltijds gewaarborgd loon, een deeltijdse medewerker slechts een deeltijds.

Let wel: in geval van een arbeidsongeval of beroepsziekte gelden er andere regels.

Voorwaarden gewaarborgd loon

Aan welke voorwaarden medewerkers moeten voldoen, hangt af van hun statuut.

Voor arbeiders is het simpel: ze moeten minstens één maand ononderbroken in dienst zijn om aanspraak te maken op een gewaarborgd loon.

Een bediende moet aangeworven zijn voor:

  • onbepaalde tijd;
  • bepaalde tijd van minstens drie maanden;
  • duidelijk omschreven werk waarvoor een tewerkstelling van minstens drie maanden is vereist.

In dat geval heeft de bediende recht op gewaarborgd loon vanaf de eerste werkdag.

Heeft de bediende een contract van bepaalde tijd van minder dan drie maanden? Of voert hij duidelijk omschreven werk uit dat minder dan drie maanden vereist? Dan gelden dezelfde voorwaarden als voor arbeiders.

Uitbetaling gewaarborgd loon

De uitbetaling gebeurt door de werkgever of door de mutualiteit van de werknemer. Ook hier is er een verschil tussen bedienden en arbeiders:

  • Bedienden (contract onbepaalde tijd of bepaalde tijd van minstens drie maanden):
    • 1ste tot 30ste dag: 100% ten laste van werkgever.
  • Bedienden (contract bepaalde tijd van minder dan drie maanden):
    • 1ste tot 7de dag: 100% ten laste van werkgever
    • 8ste tot 14de dag: 86,93% ten laste van werkgever
    • 15de tot 30ste dag: 26,93% van het loongedeelte dat de grens van de ZIV (ziekte- en invaliditeitsverzekering) niet overschrijdt, plus 86,96% van het loon dat de grens wel overschrijdt ten laste van werkgever en een uitkering van de mutualiteit (60% van het loon geplaffonneerd tot de loongrens die geldt voor de ziekteverzekering).
  • Arbeiders:
    • 1ste tot 7de dag: 100% ten laste van werkgever
    • 8ste tot 14de dag: 85,88% ten laste van werkgever
    • 15de tot 30ste dag: 25,88% van het loongedeelte dat de grens van de ZIV (ziekte- en invaliditeitsverzekering) niet overschrijdt, plus 85,88% van het loon dat de grens wel overschrijdt ten laste van werkgever en een uitkering van de mutualiteit (60% van het loon geplafonneerd tot de loongrens die geldt voor de ziekteverzekering).

 

Na de periode van het gewaarborgd loon krijgt de bediende tijdens het eerste jaar (primaire arbeidsongeschiktheid) een uitkering van de mutualiteit. Die uitkering bedraagt 60% van het begrensde brutoloon.

Vanaf het tweede jaar arbeidsongeschiktheid begint de periode van invaliditeit. De medewerker blijft uitkeringen ontvangen van de mutualiteit. Het bedrag verschilt naargelang de status: alleenstaand, samenwonend of iemand ten laste hebben.

 

Wat bij herval?

Als een medewerker gedurende meerdere opeenvolgende periodes arbeidsongeschikt is, dan kan er sprake zijn van één periode van ongeschiktheid. Het gewaarborgd loon is in dat geval niet opnieuw verschuldigd.

Komt een medewerker tussen twee ziekteperiodes werken? Hervalt hij binnen de 14 dagen na het einde van de eerste ziekteperiode? Dan ben je als werkgever geen gewaarborgd loon verschuldigd. De medewerker ontvangt wel nog gewaarborgd loon als hij tijdens die eerste ziekteperiode niet alle dagen heeft opgebruikt. Bijvoorbeeld: je medewerker komt na 10 dagen ziekte 4 dagen werken, waarna hij hervalt. In dat geval heeft hij nog recht op de 20 resterende dagen van zijn gewaarborgd loon.

Uitzonderingen gewaarborgd loon

In sommige gevallen ben je je medewerker geen gewaarborgd loon verschuldigd:

  • Je medewerker liep een sportongeval op tijdens een competitie of evenement waarvoor hij vergoed werd (en waarvoor de organisator toegangsgeld heeft ontvangen).
  • De medewerker beging een zware fout.
  • De medewerker brengt de werkgever niet meteen op de hoogte van zijn arbeidsongeschiktheid, dient het geneeskundig getuigschrift niet tijdig in of onttrekt zich aan de medische controle. Je medewerker heeft naargelang de situatie geen recht op gewaarborgd loon voor de volledige ziekteperiode of een gedeelte ervan.

Goed om te weten: als werkgever mag je tijdens de hele periode van arbeidsongeschiktheid een controlearts sturen. Zelfs als de medewerker alleen een ziekte-uitkering en geen gewaarborgd loon meer ontvangt.

Progressieve werkhervatting

Volgens het systeem van progressieve werkhervatting kan je je medewerker opnieuw integreren na een periode van ziekte. Hij neemt dan tijdelijk aangepast of deeltijds werk aan om tijdens zijn herstelperiode opnieuw te wennen aan het arbeidsritme. Alle betrokken partijen – werkgever, medewerker en adviserend geneesheer – moeten akkoord gaan. Bovendien moet de activiteit verenigbaar zijn met de gezondheidstoestand van de medewerker. Wordt de medewerker tijdens de periode van progressieve werkhervatting opnieuw ziek? Dan betaal je als werkgever geen gewaarborgd loon. De medewerker geniet dan meteen een ziekte-uitkering van de mutualiteit.

Een langdurig zieke medewerker succesvol re-integreren:

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp