Contact
Stuur ons een bericht
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
info.consult@acerta.be
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
info.consult@acerta.be
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
info.consult@acerta.be
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

info.consult@acerta.be
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
info.consult@acerta.be
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
info.consult@acerta.be
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
info.consult@acerta.be
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
info.consult@acerta.be
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
info.consult@acerta.be
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
info.consult@acerta.be
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
info.consult@acerta.be
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
info.consult@acerta.be
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
info.consult@acerta.be
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Bereid het ontslaggesprek goed voor

Leestijd: Later lezen?

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zet op voorhand je ontslagredenen duidelijk op een rijtje en bereid kernpunten voor. Zo vergeet je zeker niets te zeggen en verloopt het gesprek – ondanks de mogelijke emoties – volgens een duidelijke structuur.

Denk ook goed na over de tijd en locatie van het gesprek. Plan een ontslaggesprek liever aan het begin van de dag in, zodat je na het ontslaggesprek de tijd hebt om dit te communiceren  aan de collega’s en eventueel externen (klanten, leveranciers,…) waar de medewerker regelmatig contact mee had. Uiteraard zorg je ook best voor een ruimte waar niemand je stoort. Zorg er ook voor dat alle formaliteiten in orde zijn en bedenk vooraf hoe je de overdracht van het werk zal regelen.

Communiceer helder en concreet

Wat de reden van het ontslag ook is: zorg dat ze duidelijk overkomt bij je medewerker. Wind er geen doekjes om en communiceer helder en eerlijk. Het is een menselijke reflex om het nieuws te willen verzachten, maar aan het begin van een ontslaggesprek laat je best niet teveel ruimte voor discussie. Het is vooral belangrijk dat je het slechte nieuws brengt en je beweegredenen goed toelicht.

Kom meteen to the point en geef je medewerker de kans te bekomen

Zeg meteen bij de start van het gesprek dat je slecht nieuws hebt en dat je de samenwerking zal stopzetten. Laat even een stilte vallen nadat je medewerker het nieuws hoort. Hij heeft tijd nodig om het te laten bezinken en verwerken. Reageert je medewerker boos, verdrietig of teleurgesteld? Geef hem dan ook de ruimte om stoom af te blazen en toon begrip voor zijn reactie. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat het ontslaggesprek een zeer traumatiserende ervaring wordt voor je medewerker. We horen zo vaak de uitspraak‘ ik kan ermee leven dat ik ontslagen ben, maar de manier waarop vergeet ik nooit meer… ’ Alle reden dus om de nodige zorg te besteden aan de ontslagmededeling.

Breng collega’s op de hoogte

Kader het ontslag van een medewerker altijd kort naar zijn collega’s. Treed niet in details, maar communiceer wel duidelijk waarom je afscheid nam van hun collega.

Bespreek ook hoe je de overdracht van het takenpakket van de medewerker zal regelen. Zo voorkom je roddels en eventuele ongerustheid.

Had de medewerker veel contact met externen (klanten, leveranciers,…)? Stuur hen een berichtje met de coördinaten van de nieuwe contactpersoon.

Ontsla je een medewerker niet omwille van zijn prestaties en zou je hem liever aan boord houden? Ga dan eens na of er alternatieven zijn – bijvoorbeeld door hem tijdelijk elders te laten werken via multiwerkgeverschap of je loonbeleid te optimaliseren. Is er geen andere optie?

 
Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp