Zorg voor een veilige werkomgeving

Leestijd: Later lezen?

Een veilige werkomgeving is een vereiste. Tijdens de coronacrisis stelden veel sectoren een eigen gids op waar ze op konden terugvallen. Ze goten hun afspraken en maatregelen over bijvoorbeeld social distancing of gespreide werkroosters in een heldere en beknopte policy. Zo bied je je medewerkers de nodige houvast, omdat de wederzijdse verwachtingen duidelijk zijn.

Het belang van een ergonomische werkplek

Nu steeds meer bedrijven inzetten op telewerk moeten ze ook oog hebben voor een goede ergonomie. Kantoorwerk is officieel geen zwaar beroep, maar aan een bureau werken kan op lange termijn wel leiden tot allerlei gezondheidsklachten: RSI, pijn en stijfheid, overbelaste spieren en gewrichten en ga zo maar door. Met een aantal eenvoudige preventiemaatregelen bevorder je een gezonde werkomgeving, verlaag je ziekteverzuim en verhoog je het rendement van je medewerkers.

Vertrouwen als sleutelwoord

Veel werkgevers zijn bang dat ze de controle over hun thuiswerkende medewerkers verliezen. Uit internationaal onderzoek blijkt echter dat de meeste thuiswerkers (minstens) evenveel uren werken per dag en gemiddeld ook meer focus hebben. Vertrouw dus op je medewerkers, maar wees ook duidelijk over je verwachtingen. Toon interesse in datgene waar ze mee bezig zijn, zonder in controlegedrag te vervallen.

Graag een overzicht van de regelgeving rond thuis- en telewerk en de verschillen tussen occasioneel en structureel thuiswerk? Download de pdf hieronder.

Bied voldoende structuur

Vertrouwen, duidelijke verwachtingen en voldoende structuur: dat maakt van kantoor- én thuiswerk ongetwijfeld een succesverhaal. Weet je niet goed hoe je je thuiswerkers genoeg structuur kan bieden? Bekijk even hoe een normale dag op kantoor eruit ziet. Hoe vaak is er een overlegmoment? Wanneer is er formele of informele communicatie? Hoe creëer je een teamgevoel? Je kan de structuren in je kantooromgeving doorgaans perfect overbrengen naar de digitale wereld.

Bewaak de balans tussen werk en privé

Ondanks de vele voordelen kent thuiswerk ook één groot nadeel. Veel medewerkers vinden het thuis moeilijker om werk en privé gescheiden te houden. Komt je medewerker niet tot rust als de werkdag voorbij is? Dan zal dat op termijn gevolgen hebben voor zijn fysieke en mentale welzijn. Als werkgever is het dan ook belangrijk om de vinger aan de pols te houden en alert te zijn.

Advies nodig over hoe je het welzijn van je medewerkers verhoogt? Werk samen met Acerta een goed welzijnsbeleid uit.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp