Waarom online aanwerven?

Leestijd: Later lezen?

De coronacrisis heeft de jobmobiliteit naar het laagste peil ooit gedrukt. Volgens ons jaarlijks Talent Pulse-onderzoek solliciteerde 65% van de Belgische medewerkers op geen enkele vacature; 40% is zelfs niet geïnteresseerd in een nieuwe job. Arbeidskrapte blijft dus ook in het post-coronatijdperk een probleem.

Veel bedrijven wachten nog met aanwerven, ofwel omdat ze onzeker zijn over de toekomst, ofwel omdat ze niet goed weten hoe ze online kunnen rekruteren. Dat laatste biedt nochtans opportuniteiten: je kan kandidaten selecteren en leren kennen zonder dat ze bij jou op kantoor langskomen. Maar in ruil zul jij je hr-processen misschien moeten herbekijken. Kandidaten verwachten bijvoorbeeld een flexibele aanpak, in de vorm van een jobinterview per video na de werkuren.

Werk aan je employer branding

Belangrijk: bouw aan een werkgeversmerk dat aanspreekt. Stuur je toch vacatures uit? Dan toon je alvast dat je een duidelijk plan voor de toekomst hebt. Zorg dat je vacatures eruit springen en adverteer via meerdere onlinekanalen. Wees authentiek: vertel precies wat kandidaten kunnen verwachten van de functie en je organisatie. En laat je enthousiaste medewerkers gerust zelf aan het woord.

Volg kandidaten persoonlijk op

Uit onze werknemersbevraging blijkt dat slechts 35% van de kandidaten tijdens het selectieproces een positievere indruk kreeg van de organisatie waar ze solliciteerden. Terwijl je net dan je sterke punten extra in de verf kan zetten. Spreek je kandidaten daarom liefst zo persoonlijk mogelijk aan.

  • Telefonische screening. Volg je kandidaten persoonlijk op. Een telefoontje doet wonderen. Bied een luisterend oor en maak een verpletterende indruk met je employer branding-verhaal.
  • Transparantie. Met dit kennismakingsgesprek kan je ook snel het kaf van het koren scheiden. Wees daarom van meet af aan transparant over de functie-inhoud en zelfs het loon. Zo zijn de verwachtingen van in het begin langs beide kanten duidelijk.

Leg nu je wervingsreserve aan

Onder de indruk van een cv maar nog niet toe aan effectief aanwerven? Neem de kandidaat op in je wervingsreserve. Communiceer dat aan je sollicitanten, liefst via de telefoon: dat maakt een goede indruk. En waarom zou jij niet die ene ex-werknemer opbellen? Boomerang recruitment is dé manier om sterke medewerkers terug binnen te halen en remote snel te integreren in je werking.

Online jobinterview: hoe doe je dat?

Met een goed online-interview kan jij je als aantrekkelijke werkgever profileren. Bereid het dus extra goed voor.

  • Informeer je kandidaat over het verloop van het (video)gesprek. Stel een eenvoudig toegankelijke communicatietool voor en mail vooraf heldere instructies door. Geef je directe nummer mee, mocht je kandidaat toch niet ingelogd raken.
  • Stel de teamleider of directe collega voor tijdens het interview en laat hen de juiste vragen stellen. Zo weet de kandidaat meteen met wie hij nauw samenwerken gaat.
  • Houd oogcontact. Het versterkt de goede indruk die je nalaat op een goede kandidaat. Maak vooraf een testopname: zo weet je hoe je op het scherm overkomt.
  • Verzorg je setting. Ook remote straal je het imago van je bedrijf uit. Zorg dus dat je in een nette en geluidsarme ruimte zit, met een goede belichting.

Remote onboarden

Is het contract getekend, zet dan ook volop in op de een sterke onboarding. Hoe je dat vanop afstand doet, ontdek je in ons webinar over 'Aanwerven tijdens en na corona'.

Wil jij ook het verschil maken?

Meer informatie over online rekruteren en onboarden? Tips om je als aantrekkelijke werkgever te profileren? We geven graag advies

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp